Alimentatie (13): Stopt kinderalimentatie bij schuldsanering?

Antwoord:

Als je wordt toegelaten tot de WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen), houd je in het algemeen maandelijks een bedrag van iets minder dan de bijstandsnorm om van te leven (het vrij te laten bedrag). De rest gaat naar de bewindvoerder om jouw schulden af te lossen. Let op: er is een nieuwe richtlijn.

Uitgangspunt
Als je kinderalimentatie betaalt en je wordt toegelaten, dan is het uitgangspunt dat je geen draagkracht meer hebt om alimentatie te betalen. Wel kan bij het bepalen van het vrij te laten bedrag rekening gehouden worden met de alimentatie, waardoor je indirect toch alimentatie betaalt. In zo’n geval wordt het bedrag niet veel lager dan de bijstandsnorm. 

Uitzonderingen
Er zijn echter uitzonderingen op dat uitgangspunt. In de situaties dat een alimentatieplichtige zelf de schuldensituatie in de hand heeft geholpen door ondoordachte uitgaven te doen, kan een rechter beslissen dat de alimentatieverplichting blijft staan, en dat deze ten koste gaat van het vrij te laten bedrag. Het gevolg kan zijn dat het vrij te laten bedrag onder het bestaansminimum komt te liggen. Dit is een vervelende situatie, maar komt toch voor rekening van de alimentatieplichtige. Wat ondoordachte uitgaven zijn, verschilt van geval tot geval.

Aard van de schulden
Ook de aard van de schulden speelt in zo’n situatie een belangrijke rol. Te denken valt bijvoorbeeld aan achterstallige alimentatie. Een ander voorbeeld is de situatie waarin een man schuldenvrij uit een huwelijk met kinderen komt en vervolgens hertrouwt. Wanneer de man in financiële nood komt door de schulden van de nieuwe echtgenote en wordt toegelaten tot de WSNP, dan zal een verzoek om geen kinderalimentatie meer te hoeven betalen, worden afgewezen. De man heeft namelijk zelf de situatie in de hand gewerkt en dat mag niet ten koste gaan van de alimentatiegerechtigde.

Wil je meer weten over alimentatie en schuldsanering, neem dan contact met ons op.

Lees ook: Kinderalimentatie betalen tijdens uithuisplaatsing?

Bronnen:
Rechtbank Alkmaar, sector civiel, 30 november 2005, LJN AU8136
Rechtbank Zwolle, sector civiel, 30 december 2008, LJN BG9122



 

Laat een reactie achter

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

Reacties (38)

Esmasa
Thu, 04/09/2009 - 16:23

Mijn ex-man kwam ook in de WSNP terecht, hij had geen draagkracht en hoefde gedurende de WSNP geen kinderalimentatie te betalen.
Nu is hij uit de WSNP, maar de kinderalimentatie staat nog.....
Dit betekend dus dat hij weer gewoon kinderalimentatie moet betalen, plus de achterstand van 3 jaar.

Omdat hij dit vertikt te doen, zit hij eigenlijk weer opnieuw in de problemen, want nu loopt de inning via het LBIO en deurwaarder....

anna
Wed, 04/15/2009 - 00:56

Mijn ex moet eigenlijk vanaf 2006 kinderalimentatie betalen maar doet dat niet, ondanks 2 gewonnen rechtzaken.
Nu wordt het door het LBIO behandeld maar heeft hij zich bij de schuldsanering gemeld! Volgens de gemeente loopt het geen achterstand op omdit kwijtgescholden wordt! Dus die 3 jaar krijg je niet meer terug volgens een raadslid! Dit geldt ook voor eventuele partner alimentatie.

marieke
Tue, 04/28/2009 - 19:30

mijn ex vriend zit sins een jaar in de wsnp, wij zijn niet getrouwd geweest en ik heb ook nooit alementatie op gegeven omdat ik dat onzin vond omdat hij al bijna niks meer over hield financieel, en ik had een uitkering dus ik zou het dan tog weer moeten af staan, nu volg iok zelf op nieuw een studie en vraag ik me af of ik nu recht op alementatie heb en zo ja, hoe ik dit het beste kan doen?

Thea
Mon, 05/04/2009 - 15:32

Zielig hoor, al die vrouwen die hun ex mannen willen kaal plukken. Ik vraag me af wat die vaders nou overhouden om zelf aan hun kinderen uit te geven

anna
Fri, 05/08/2009 - 00:58

Daar is niks zieligs aan , aan die ex-mannen. Moeten de vrouwen ook de dupe van worden van het financiele gedeelte ? Ik denk dat thea , maar eerst de situatie moet gaan meemaken , hoe het is om als alleenstaande moeder alles voor mekaar te krijgen , dan commentaar te leveren als een kip zonder kop

Sascha
Mon, 06/21/2010 - 01:21

Ik ben ook alleenstaande moeder van een dochtertje van 5. Maar ik zit er niet op te wachten dat mijn ex me alimentatie gaat betalen, hoe moeilijk ik het zelf ook heb.
Het is geen lekkere vent en ik wil eigenlijk buiten de kleine niks met hem te maken hebben. Hij is zon geval van een kale kip kun je niet plukken. Laat hij zijn geld maar aan haar uitgeven als ze bij hem is, dan vind ik het prima.
In zijn geval is het zo, dat als hij alimentatie gaat betalen, hij ook opeens meer rechten denkt te hebben. Laat maar zitten ! Alimentatie krijgen is ook niet altijd alles !

krijntje
Mon, 06/28/2010 - 22:26

ik ben het helemaal eens met thea..
wij zitten in zon situatie, mijn man heeft vroeger altijd betaald, terwijl hij niet hoefde volgens de rechtbank! hij deed dit wel omdat zijn ex op zijn gevoel speelde.. gevolg? dikke schulden.
toen ik hem leerde kennen heeft hij mij dit met pijn en moeite verteld.
nu 5 jaar later is het haar nog niet genoeg, door pesterij van haar zijn we verhuisd en toen we daar net 2 maanden woonden lag de brief van adv. in de bus.
echter werd de alim. op nihil gesteld.. maar ze ging in hoger beroep en nu mogen we v.a 2008 even achterstallig gaan betalen.. waarvan? we hebben het niet!
mijn loon wordt mee gerekend.. belachelijk..
mijn ex betaald al jaren niet, en hij kan het ook niet omdat hij ook in schulden zit. innen is niet mogelijk!
ik kies nu ervoor om het hun niet nog moeilijker te maken en laat het maar rusten.
maar de ex van mijn man niet, ze gaat door tot het bittere eind! MIJN kinderen zijn nu de dupe.. en zij lacht..
en als ze nou niks had.. maar nee, ze stond gewoon te liegen in de rechtbank.. vertelde dat ze geen werk meer had, beetje zielig doen. terwijl ze 3 dagen later haar eigen bedrijfje begint!!

ik denk dat sommige vrouwen niet beseffen hoe moeilijk het is voor de andere partij.. ik vind ze erg echoistisch!
mischien moet men is bedenken dat het er om gaat dat beide de kans moeten krijgen om hun leven, met wie dan ook weer opnieuw op te bouwen!

chantal
Fri, 07/02/2010 - 11:49

vind dit zo triest voor de vaders die alleen maar schulden krijgen door te hoge allimentatie,,,
mevrouw lekker erop los leven en papa kan nog geen eens een dagje naar de dierentuin met zijn kinderen,,,
vader met 1400 euro doen en alles er nog af en hoge huur van 700 euro plus de rest van de rekeingen dus komt zwaar in de min te staan elke maand,,,mevrouw lief heeft 2350 euro netto in de maand en lacht zich dood en ook nog eens de kinderen opstoken!!!!tegen papa,,,
vind je het gek dat die mannen die vrouwen wel wat aan kunnen doen!!!!
is toch geen leven zo met stres niet slapen slecht eten en heel de da malen,,,
ziek word je ervan,,,,en dit moet dan nog 18jaar zo doorgaan
pfppfpfp,,,rechters kijk toch eens goed naar iemand zijn loon
hoe kan een vrouw zoveel meer hebben als een man om te leven,,,,en ik heb met jullie te doen vaders,,,,

Ricardo
Mon, 07/26/2010 - 16:00

Mijn baan is afgelopen jaar opgeheven met anderen.
De allimentatie bleef echter nog 6 maand doorgaan terwijl ik
al ww had. Dat tikt door want je lasten worden niet lager.
Wat ik moeilijk te verkroppen vind is dat mijn ex allang weer een relatie heeft met iemand die officieel bij zijn moeder woont maar wel mijn dochtertje met kapotte laarzen in de winter laat lopen wetende dat vader dit niet kan aanzien en maar weer schoenen etc voor haar koopt.
Hoe bedoel je profiteren.

john
Sun, 08/29/2010 - 16:50

Het scheidingsrecht moet is danig op de schop. Ik begrijp best dat de overheid niet wil bloeien voor de gescheiden moeders met of zonder kinderen, maar die tijd van huisvrouwen thuis en niet werken zijn we toch allang gepasseerd.

Een goede afbouw regeling zou het minste zijn wat men kan doen, de werkende mens krijgt ook geen 12 jaar ww.

anne
Wed, 09/01/2010 - 15:03

Wat een larrie koek wat thea zegt en de vrouwen die daar in mee gaan net zo de mannen.
Kinderen heb je samen dus ook beide verantwoordelijkheid.Dat houdt niet op als je uit elkaar bent!
ik heb ook zo,n fijne ex hij had schulden gemaakt na de scheiding daar hem een kans te geven heb ik niks gevraagt na 6 jaar schuldenvrij maar tot op heden (zijn we al 10 jaar verder) nog geen rooie cent gezien even eens dat me kinderen niks zien geen dagje weg naar dierentuin of niks.
Dus gewoon totaal niks meneer zegt gewoon ik ben slim ga niet werken tuurlijk wat is hij slim want voor zijn kids heeft hij niks over.
Ik zit al jaren te tobben hoe ik het recht moet breiden met 3 kinderen.Wil namelijk graag dat hun niet de duppe zijn van zijn nodeloos gedrag en ze niks te kort komen studie kunnen volgen en noem maar op.
Maar zit er niet in naast de vaste lasten en het eten blijft er bar weinig over .En dan zeggen dat de ex vrouw er op vooruit moet gaan nou zal je vlug uit je droom helpen ik loop al 15 jaar met de zelfde kleren rond kan geen kant op maar och de kinderen hebben wel te eten en kleren aan hun lijf.
Ook ik heb een rechtzaak gewonnen vanaf dat hij wist dat hij moest gaan betalen heeft hij zich weer opnieuw in de schulden gestoken en nu een betalings achterstand van zeg je me daar nog geen rooie cent gezien.
Het is zelfs zo als de kinderen daarheen gaat dat ik boodschappen moet mee geven anders hebben ze niks te eten.
Wat nou verantwoordelijkheid mannen moeten nietzo zielig doen en hun taak is ook op zich nemen.
Daar heb je namelijk kinderen voor een kind heb je niet alleen!!!

paula
Sat, 09/04/2010 - 19:35

Ik begrijp best dat het moeilijk is om kinderalimentatie te betalen als je weinig geld hebt.

Het kromme is echter wel dat je als moeder niet kunt stoppen met betalen. Je kind moet nl eten, kleding bv kinderopvang etc etc.

De vader van mn zoontje zit in de wsnp heeft wekelijks meer te besteden dan ik, volgt een studie en heeft een koopwoning. maar hoeft geen alimentatie te betalen.

Ik heb niet genoeg geld om mijn kind zn speciale dieet te laten volgen ivm allergie, kleren voor hem zeeman, kleren voor mij niet.

Hij heeft zg geen geld maar toch heb ik hem regelmatig dronken aan de telefoon. maar geen geld voor alimentatie.

Kinderen zijn een vaste last in je financiele uitgaven. dat is een verantwoordelijkheid die je samen bent aangegaan. je eerste verantwoordelijkheid als ouder is de zorg en dus ook de financiele zorg voor je kinderen.

Ook voor vaders niet alleen voor moeders.

de kinderen
Mon, 09/20/2010 - 14:35

mijn vader heeft nooit iets voor ons gedaan,hij liegt ons allemaar voor.
wij zitten beide op voetballen en hij heeft ons plechtig beloofd dit te betalen,tijdens een voetbal wedstrijd kregen wij te horen dat wij niet mee mochten doen want onze controbutie is nog niet betaald,ik bel daarna gelijk mijn vader op en vertelde hem wat voor schande wij hebben opgelopen.Hij vertelde dood gewoon ik ben het factuur kwijt.
ik weer daarop antwoorden waarom heb u het niet gezegt en toen was het stil.
We zijn 4 kinderen van mijn ouders ,waarvan reeds 2 het huis uit zijn ,zou je denken dat het een stukje makkelijk zou worden voor hem nee hoor.!
Hij heeft een vriendin die even oud is als mijn oudste zus en heeft daarmee 2 kinderen.als hij voor ons niets en dan ook niets kan beteken hoe kan hij dat dan wel bij zijn 2 andere kinderen.mijn ouders zijn inmiddels 10 jaar gescheidde en van mijn vader heb ik nog nooit een schrift gehad om naar school te kunnen gaan.mijn vader betaald 13 euro allimentatie en doet nog moeilijk over dat bedrag hij wil dat mijn moeder het moet stop zetten bij het lbio.
mijn vader heeft een enkele band met ons wat school zelfs betreft.

Hans
Sat, 09/25/2010 - 08:07

Ook ik heb zelf schuld sanering aan gevraagd......als laatste redmiddel, om te overleven....
Ik zit al 1,5 jaar in de Ziekte Wet, zal wel WIA worden, na een hartafwijking en een heftige hersen bloeding, febr 2009,
Moet voor 1 dochter 400 Euro Kinder alimentatie betalen, met een hypotheek van 960 euro bruto, wat blijft over van 1600 euro uitkering ?
Na betalen van Ziektekosten en Energie is het op, heb de rechter gevraagd waarvan ik moet/mag leven,
Mijn ex heeft een bruto jaarsalaris voor haar en mijn dochter van 42.000 euro bruto, en dan moet ik maandelijks toch nog 400 euro betalen ??
Nogmaals toen ik werkte, ging het, met overwerken e.d en veel km kosten declareren, in auto eten, ipv maaltijden declareren, maar dat was,
Zij staat op Hyves, met vakanties in Egypte, Spanje, Frankrijk enz., ik neem aan dat dat niet de bedoeling is van kinderalimentatie, want ze neemt niet eens haar dochter mee, die mag thuis blijven om de hond te verzorgen en kan dan bij haar vader gaan eten ?!?!!!
Nee, begrip van de rechters en hun berekenwijze heb ik niet,
die zijn verspeend van elke waarheidszin hoe het in er in deze maatschappij aan toe gaat,
Via LBIO is er beslag op mijn huis gelegd, en die dwingen nu de SNS bank om mijn huis openbaar te gaan verkopen,
En daarom, heb ik zelf een aanvraag voor WSNP ingedient....
Dan ben ik hopelijk van dat gesodemieter af, en hou hopelijk eens iets over om bevoorbeeld buiten de paarschoenen die ik al 3 jaar draag, de kleren die versleten zijn, eens een builtje friet of een kroketje te kunnen kopen.........
Op vakantie ???
Ik ga wel eens met een bevriende chauffeur mee, een dagje Frankrijk, of Belgie, lossen en laden, tijdverdrijf, tijdvulling, effe weg uit de problemen,
En, hopelijk ben ik dan over drie jaar schuldenvrij, en van de alimentatie verplichting af, en van de achterstand......
En inderdaad, lees de bovenstaande reakties maar, slapeloze nachten, spanning, stress............
Inderdaad, ieder geval is anders, maar ik heb geen totaal begrip meer voor de rechtspraak.....

Advies van de gemeente medewerker, Hans betaal maar niet meer aan het LBIO, er blijft niets over,

Ondanks dat ik een koopwoning heb, jat het LBIO de belasting teruggave daarvan weg, en stelt dan dat ik nog steeds neer als 100 euro maandelijks moet bijbetalen...
Mannen zijn citroenen ?? geen bloed maar euros in hun lijf ??

Sanny
Fri, 10/01/2010 - 01:34

Hmm, schrijnende verhalen. Maar idd heeft elk verhaal zo zijn kant.
Samen beslis je of je kinderen wilt krijgen en, ozo mooi sprookje, beloof je er samen voor te zorgen.
Dan verlaat de vader zijn gezin om lekker verliefd te worden op zijn jonge collega. Meneer heeft tot aan de scheiding gewoon recht om geld op te nemen van de gezamelijke rekening.
We hadden een mooi spaarsommetje staan. Maar toen de scheiding kwam was het op.....
Gelukkig geen schulden, een jaar lang heb ik moeten vechten om een hypotheek te kunnen krijgen zodat ik en mijn twee kinderen niet weer hoefde te verhuizen. Na veel bloed zweet en tranen is het me tocg gelukt. Ex betaalde goede allimentatie en met een partime baan redde we het net.
Toen kwam ex met de vraag of de partner allimentatie omlaag kon omdat hij niet zo veel overhield. Ben daar in mee gegaan tegen het advies van de advocaat in. Maar ik vond dat ik wel iets meer kon gaan werken. Zo gezegd zo gedaan.Ex is inmiddels bij collega weg en zijn flat verkocht onder de hypotheek waarde.
Daarna is hij gaan samen wonen met vriendin twee. vrouw met twee kinderen en een wao uitkering, van ex vriendinnetje kreeg ik te horen dat hij een schuld van 23000 euro heeft achter gelaten. Pffff hoop geld.
Ex moet nood gedwongen zijn motor verkopen, na twee maanden rijd hij toch weer op een bijna nieuwe motor?????
Haha nee staat niet op zijn naam ?????
En nee ex vriendin krijgt nogsteeds een groot bedrag terug, tenminste dat hoopt ze.
Inmiddels ligt er een brief op de mat van een advocaat dat meneer niet meer gaat betalen????? O ja wie beslist dat dan?????
De rechter toch? Uiteraard eerst vel aangevochten na ruim een jaar gesteggel toch maar een bemiddelimgs poging ondernomen en zijn overeen gekomen dat ex alleen nog kinder allimentatie betaald.
O opluchting!!! yeh kan mezelf met inmiddels een fulltime baan bedruipen... Betaal nu net iets meer voor de kinderen dan hij maar goed. Hij kan dan nu schulden inlossen.
Maar nee hoor daar begint hij niet mee???? inmiddels nu voor de derde maal drie weken naar Italie geweest en nu geen cent ingelost????
Vreemd!? OOOO jee hij redt het niet en vraagt schuld sanering aan.... O of ik een contractje wil ondertekenen waar in staat dat de allimenatie voor de komende 3 jaar voor meer dan de helft wordt gekort. Whahaha! nou ja dan nu ook maar een baantje nemen in de weekenden dat de kinderen bij paps zijn.
Pffff kan raar lopen op deze wereld... Nu 6 jaar na de scheiding moet ik zijn schulden gaan betalen????? Die hij heeft gemaakt na de scheiding?
Toch raar, maar de rechter zal beslissen en contractjes teken ik niet. Ben al coulant genoeg geweest om met hem mee te denken.
Ik leg me neer bij wat de rechter beslist en houd mijn hoofd omhoog en red het ook nu weer.... nog een jaar en dan breken de 7 goede jaren weer aan. :)
Probeer je zelf onafhankelijk te maken van alles en iedereen. Dan hoef je nooit in ongemakkelijke situaties te komen. Ja ook de vader heeft zijn plichten maar als die verzaakt dan zal moeder toch verder moeten.... En laat vooral de kinderen niets blijken want die kunnen er niets aan doen. Op een dag zien ze vanzelf hoe het werkelijk zit. Dat hoeven wij ze niet in te fluisteren.
Moeders kop op jullie kunnen het... Waar een wil is is een weg. En vertrouw niet te veel op rechten en plichten. Want daar kan je zo onderuit komen.

Sanny
Fri, 10/01/2010 - 01:36

Hmm, schrijnende verhalen. Maar idd heeft elk verhaal zo zijn kant.
Samen beslis je of je kinderen wilt krijgen en, ozo mooi sprookje, beloof je er samen voor te zorgen.
Dan verlaat de vader zijn gezin om lekker verliefd te worden op zijn jonge collega. Meneer heeft tot aan de scheiding gewoon recht om geld op te nemen van de gezamelijke rekening.
We hadden een mooi spaarsommetje staan. Maar toen de scheiding kwam was het op.....
Gelukkig geen schulden, een jaar lang heb ik moeten vechten om een hypotheek te kunnen krijgen zodat ik en mijn twee kinderen niet weer hoefde te verhuizen. Na veel bloed zweet en tranen is het me tocg gelukt. Ex betaalde goede allimentatie en met een partime baan redde we het net.
Toen kwam ex met de vraag of de partner allimentatie omlaag kon omdat hij niet zo veel overhield. Ben daar in mee gegaan tegen het advies van de advocaat in. Maar ik vond dat ik wel iets meer kon gaan werken. Zo gezegd zo gedaan.Ex is inmiddels bij collega weg en zijn flat verkocht onder de hypotheek waarde.
Daarna is hij gaan samen wonen met vriendin twee. vrouw met twee kinderen en een wao uitkering, van ex vriendinnetje kreeg ik te horen dat hij een schuld van 23000 euro heeft achter gelaten. Pffff hoop geld.
Ex moet nood gedwongen zijn motor verkopen, na twee maanden rijd hij toch weer op een bijna nieuwe motor?????
Haha nee staat niet op zijn naam ?????
En nee ex vriendin krijgt nogsteeds een groot bedrag terug, tenminste dat hoopt ze.
Inmiddels ligt er een brief op de mat van een advocaat dat meneer niet meer gaat betalen????? O ja wie beslist dat dan?????
De rechter toch? Uiteraard eerst vel aangevochten na ruim een jaar gesteggel toch maar een bemiddelimgs poging ondernomen en zijn overeen gekomen dat ex alleen nog kinder allimentatie betaald.
O opluchting!!! yeh kan mezelf met inmiddels een fulltime baan bedruipen... Betaal nu net iets meer voor de kinderen dan hij maar goed. Hij kan dan nu schulden inlossen.
Maar nee hoor daar begint hij niet mee???? inmiddels nu voor de derde maal drie weken naar Italie geweest en nu geen cent ingelost????
Vreemd!? OOOO jee hij redt het niet en vraagt schuld sanering aan.... O of ik een contractje wil ondertekenen waar in staat dat de allimenatie voor de komende 3 jaar voor meer dan de helft wordt gekort. Whahaha! nou ja dan nu ook maar een baantje nemen in de weekenden dat de kinderen bij paps zijn.
Pffff kan raar lopen op deze wereld... Nu 6 jaar na de scheiding moet ik zijn schulden gaan betalen????? Die hij heeft gemaakt na de scheiding?
Toch raar, maar de rechter zal beslissen en contractjes teken ik niet. Ben al coulant genoeg geweest om met hem mee te denken.
Ik leg me neer bij wat de rechter beslist en houd mijn hoofd omhoog en red het ook nu weer.... nog een jaar en dan breken de 7 goede jaren weer aan. :)
Probeer je zelf onafhankelijk te maken van alles en iedereen. Dan hoef je nooit in ongemakkelijke situaties te komen. Ja ook de vader heeft zijn plichten maar als die verzaakt dan zal moeder toch verder moeten.... En laat vooral de kinderen niets blijken want die kunnen er niets aan doen. Op een dag zien ze vanzelf hoe het werkelijk zit. Dat hoeven wij ze niet in te fluisteren.
Moeders kop op jullie kunnen het... Waar een wil is is een weg. En vertrouw niet te veel op rechten en plichten. Want daar kan je zo onderuit komen.

Truus
Mon, 01/09/2012 - 20:47

Na de scheiding laat vaderlief het lekker afweten. Hij blijft jarenlang in zijn slachtofferrol zitten. o,o wat heeft hij het moeilijk. Partneralimentatie hoef ik niet. kan zelf gelukkig meer gaan werken. kinderalimentatie moet ik vanaf maand 1 achteraan. Gelukkig is er het LBIO die Loonbeslag kan leggen. Maar wat doet vaderlief die geeft er zo de brui aan dat zijn huis met dmv exucutieveiling wordt verkocht. Bij het berekenen van de kinderalimentatie is er echt rekening gehouden met hypotheek, vaste lasten maar meneer kan niet met geld om gaan en leeft op te grote voet. Tja nu kan er dus geen alimentatie meer worden betaald. Wat ben je nu voor een vader die zich zo aan zijn verantwoordelijkheden onttrekt. De zorg en financi?le zaken voor de kinderen komen voor 100% op moeders neer. Hij blijft hoe dan ook in de slachtofferrol zitten. vreselijk gewoon. Mannen maken zich er vooral graag makelijk van af.....

Bijna schuldsanering ouder
Wed, 01/11/2012 - 23:01

Let op, deze tekst bevat geen man of vrouw specifieke opmerkingen.

In de nieuwe Trema-norm houden ze bij de betaler enkel rekening met de netto woonlasten en de basis premie (45 euro) voor de ziektekosten. Van de overige lasten is 70% beschikbaar voor kinderalimentatie.

Dat en het feit dat het voor de alimentatie ontvanger niet loont om een omgang gelijkwaardig te maken, dit werkt namelijk nadelig in de hoogte bepaling van KA. Met het feit dat de ontvanger het niet verplicht is om te werken of om aan te tonen waar het geld aan besteed wordt kan natuurlijk maar één uitkomst hebben.

De betaler mag per kwartaal maximaal 330 (6-12 jaar) opvoeren aan kosten.
Dus alles boven de 129 euro komt uit het netto potje van de betaler. De betaler is verplicht om meer te werken, mag zelf geen zorg (lees geld) aan de kinderen betalen, dit dient de ontvanger te doen.

De ontvanger krijgt kinderkorting, (aanvullende) alleenstaande ouderkorting, kinderbijslag, (aanvullende) combinatiekorting, zorgtoeslag, veelal nog huurtoeslag (vanwege weinig werken) en niet te vergeten kwijtschelding van belastingen en nog meer prettige ondersteunende faciliteiten met als kers erop de KA. Weg met werken, niet nodig!

Niet zo gek dat veel alimentatie betalers dus in de schuldsanering eindigen. De Hoge Raad heeft aangegeven dat de alimentatiegerechtigde geen voorkeurspositie krijgt ten opzichte van andere schuldeisers.
Er is dus geen automatische verhoging van het VTLB. Logisch toch!

Tijd voor een nieuw tijdperk waarin beide ouders verplicht worden om zorg te dragen. De ouder die geen zorg wil dragen mag een x bedrag betalen volgens een standaard tabel.
Kan me niet voorstellen dat er ouders zijn die hun kinderen niet willen opvoeden.
Geen torenhoge bedragen meer die nergens op slaan.
Omgang frustrerende ouders krijgen geen toeslagen meer.
Natuurlijk verliezen beide kanten in een scheiding aan inkomen. Tegenwoordig is het niet meer nodig om PA te vragen.
Schappelijk naar elkaar toe zijn en werken voor je centjes! De spreuk "heb ik recht op" maakt Nederland ziek, zwak, lui en dom.

De nieuwe trend "simpele berekening" klinkt lekker, maar is een rookgordijn om af te leiden van het echte probleem, namelijk zorg.
De overheid wil centjes besparen door zoveel mogelijk geld bij de betalende partij weg te halen met een eenvoudige optelsom die "transparant" is :S

99% Van de betalende ouders zijn mannen.
Weet iemand hier het exacte aantal kinderen dat hun andere ouder niet meer mag zien?
Kan iemand raden wat dit de maatschappij kost en gaat kosten?

nicole
Mon, 02/06/2012 - 07:44

ik ben alleenstaande mama met bijstanduitkering mijn oudste dochter woonde bij haar pa ik heb nog 3 kids die bij mij wonen 4 jaar geleden dumpte mijn ex man mijn oudste dochter met niks voor mn deur en ik moest t maar oplossen ik had mijn dochter 6 jaar niet gezien ze kon niet wennen en had psychiese problemen
ik heb haar uithuisgezet na 2 jaar drama voor mij en de kids t ging gewoon niet
mijn ex had via de rechter zich uit de ouderlijk macht laten plaatsen
ik betaal nu dus van mn uitkering met nog 3 inwonende kids 157 euro lbio iedere maand voor dat kind ze is nu 17 er is nog steeds geen contact en ik kreeg ook sinds de uithuisplaatsing geen kindergeld voor dat kind dat krijgt ze ook nog via belgie omdat haar pa daar woont en werkt,ik hou net na alle betalingen 250 euro over om te leven met 3 kinderen ik vind t schandalig mijn dochter lacht zich kapot want die krijgt iedere maand 378 euro kindergeld van belgie plus 157 euro lbio van mij dus papa,s t kan ook andersom!!!

???
Fri, 02/24/2012 - 09:21

reactie op bijna schuldsanering en Nicole.

De berekening klopt, maar ook het verhaal van Nicole.
Tis zo dat de zogenaamde rechtspraak zich er makkelijk vanaf maakt. Als betalende ex ( meestal man) zit je op bijstand niveau als de alli is betaald. Moet je een advocaat inhuren voor verlaging, maar dat kan je niet betalen. Ik kan zo wel even doorgaan.
Moraal van het verhaal: de zogenaamde rechters en maatschappelijk werkers willen het regelen en verantwoordelijk zijn in ons land, maar verschuilen zich achter regels van 100 jaar oud. Alles op de schop, eerlijke verdeling maken, en helaas ja, ex partners ( meestal vrouw) stop met haatdragend zijn. Twee trouwen, twee scheiden, is twee schuld.

Astrid
Thu, 03/01/2012 - 16:14

Nou wel kort door de bocht : twee trouwen, tweescheiden, twee schuld...
Het kan ook zijn zoals in mijn geval :
Twee trouwen...1 doet er alles aan wat in dr macht staat kwa werk en inkomen om ales in goed banen te leiden zodat het gezin niks tekort hoeft te komen, maarrrr 1 denkt dat alle inkomen winst is en uit kan geven...dure horloges, dure kleding en een zeer dure paardensport hobby erop nahoudt..die hobby geen hobby meer is, maar een echte obcessie...praten als brugman en afspraken maken helpt niet...bijna drie keer faillissement meegemaakt door toedoen van...
Na 20 jaar ellende en telkens de hete kolen uit het vuur te halen door wel hard te werken en proberen er maar weer bovenop te komen, de partner ook telekens weer loze beloftes te laten maken...eindelijk voor mezelf en het gezin te kiezen , dus scheiding aanvragen...
Nou...dan kom je nog eens op de koffie doordat hij alles van waarde meenam vertrok naar adres onbekend (nog steeds) en mij en de kids achterliet met de nodige door HEM gemaakte schulden...de auto die op mijn naam stond, de ene boete na de andere erachteraan en vervolgens geen allimentatie , want mijneer is niet op te sporen...komt ALLES op mij neer ..dus schuldsanering aan moeten vragen in 2009....welke nu pas sinds kort loopt....!!!! Echt geen twee schuld hoor !!! En haatdragend..?? haha maak het zelf maar eens mee en stoot je kop maar telkens als je ergens om hulp vraagt, of van het beroemde kastje naar de muur gestuurd wordt...!! Wil dan je mening nog wel eens horen als je deze ellende vanaf ik de scheiding aanvroeg 2006 en al die jaren ervoor t/m nu en de volgende drie jaar tot het stopt !! Ik gun het geen mens..en hoop dat je nooit meemaakt !!!

Jolanda
Tue, 03/06/2012 - 00:44

Er is een hoop mis, met het recht in dit land.
Verplichtingen behoef je niet na te komen, daar staat geen straf op.
Advocaatkosten zijn dermate hoog, dat het zinloos is om voor die paar tientjes in de strijd te gaan.
Hoe vaak wordt er verder niets gedaan wanneer de andere ouder verzaakt om die reden?

Maar we kunnen blijven klagen....
We kunnen ook onze les er uit halen.
De volgende generatie moet het anders gaan doen.
Wens om kinderen te krijgen?
Prima!! Alleen doen wanneer je er echt van overtuigt bent het zelf, alleen te kunnen doen.
De zorg en het financiele deel.
Mocht je het samen redden, is dat mooi meegenomen.
Vertrekt de ander, en ziet deze verder af van de verplichtingen....jammer dan.

Ik zeg altijd maar, een slecht voorbeeld is ook een voorbeeld.
Ik hoop dan ook dat mijn kinderen geleerd hebben dat het samen" werken niet (vaak) werkt. (hun vader verzaakt in alles, helaas)
En dat zij hier hun lessen voor hun eigen toekomst uit zullen halen.

arie
Tue, 06/12/2012 - 11:12

Ik hoor alleen maar dat de kerels het zo slecht hebben gedaan. pfff mijn ervaring is dat die vrouwen echte monsters kunnen zijn. en pas op ze zijn slimmer en gemener dan de mannen!!!

francis
Wed, 08/22/2012 - 16:15

beste allemaal.
ben het helemaal eens met Jolanda d.d. 5-3-12
er is veel mis en als men gaat scheiden zou het fijn zijn als er overleg is, waarbij we elkaar het licht in de ogen gunnen. de advocaten met hun tremanormen zijn hier nu niet echt een voorbeeld van.
natuurlijk snap ik ook dat je nooit zonder reden gaat scheiden en dat daar vaak al jaren aan vooraf zijn gegaan waardoor soms overleg moeilijk is.
ik zie echter in mijn werk veel scheidingsgevallen waar mannen en voruwen met elkaar overleggen en beiden zelfstandig door kunnen en dat is toch heel belangrijk. Zeker als er kinderen in het spel zijn, want als het met je (ex) partner goed gaat, gaat het ook goed met de kinderen op de momenten dat ze bij hem/haar zijn.
mijn advies naar iedereen die in deze vervelende situatie zit: gun jezelf maar ook je ex een fijn leven na de scheiding en laat de rechters en advocaten niet rijk worden over jullie rug.

Mon
Wed, 06/12/2013 - 11:23

Ik wil toch graag reageren op de vrouwen die lopen te zeuren over 3 jaar geen allimentatie, en het als nog willen hebben!
Bekijk het op een ander manier, je ex heeft 3 jaar zijn best gedaan om zijn shit op te ruimen, dit lijkt me ook in voordeel van de kinderen. Waarom iemand direct weer in de problemen laten komen!? Je hebt een leven achter de rug met je ex, en soms moet je ook de mooie tijden naar voren halen! Ik vind het heel erg dat de vaders altijd maar gepakt worden. Werken zich een slag in de ronte, en wat krijgen ze!? Zon zeikende ex vrouw die alleen maar geld ruikt! Nu vinden mensen het gek dat vaders zelf moord plegen, en helaas in sommige gevallen hun kinderen er bij in mee nemen, en dan is de moeder altijd het zielige persoon!!! Kom op moeders, open je ogen!! Er is al genoeg ellende op de wereld, je leeft maar kort, dus zorg dat je samen daadwerkelijk het beste voor het kind krijgt! En niet alleen in eigen belang denken!

Nee, ik ben geen vader die allimentatie moet betalen. Ik ben een alleenstaande moeder van 2 kids, die 100 euro in de maand krijgt voor beide kids, en hun zijn gelukkig dus ik ook!!!

Didi
Wed, 10/23/2013 - 15:19

Ja mensen de meeste van jullie praten makkelijk terwijl het nie makkelijk is.

De vaders moeten klaar staan voor hun kinderen en dan bedoel ik niet financieel alleen en als dat kan is dat mooi meegenomen.

De vaders moeten aanwezig zijn, met sporten met school dingen noem maar op alles wat je kind gelukkig maakt.

De aandacht vind ik heel belangrijk en de kinderen denk ik ook.

Onbekend
Tue, 02/25/2014 - 16:01

Moeders kom zelf met je luie reet van de bank.! En zorg dat je onafhankelijk word van je ex. Het recht-systeem hier in NL klopt van geen kanten. De ex van mijn man werkt zelfs bij het LBIO. Ze denkt dat ze alle macht heeft. Als alles achter de rug is ben ik toch benieuwd of ze integer is geweest al die jaren. En hopen we dat ze daar aan de schandpaal genageld wordt. We zullen er in ieder geval alles aan doen. Kijken hoe hard zij gaat zweten zoals mijn man dit al jaren doet voor haar.

Ok zeg het maar.......
Tue, 03/04/2014 - 17:33

Wat doe je als vader bij een scheiding, waar kun je heen? Wat zijn je mogelijkheden?

Nou???

Geen recht op wat dan ook. Draagkracht heb je niet meer door de alimentatie, woning krijg je niet want je verdient te veel...(alimentatie wordt niet meegenomen bij het bepalen van je minimale huur). De vrouw krijgt meestal de woning als het huur betreft. Man kan niets buiten de vrije vestiging krijgen.

Ik vind het niet raar dat zoveel mannen in problemen komen. Voor je zelf zorgen met een minimum, en de moeders verwachten dan ook nog dat je eens in de 2 weken wat met de kids gaat ondernemen, wat vaak ook geld kost.

Nou????

Ik ben echt niet een zieleig zeurende vader, maar rondkomen met 190 euro p/m erwijl ik genoeg verdien, maar hou niets over. Ik heb nu de laatste 3 jaar op water en brood geleefd, alles gelaten..vakanties, uitgaan, roken.

Nou???

Zeg het maar!!

van Buren
Fri, 04/04/2014 - 15:04

Ik als gescheiden vader heb veel psychische problemen gehad omdat ik de kinderalimentatie tijdens mijn wsnp niet kon en mocht betalen.

Je wilt je kinderen toch kunnen verzorgen? De moeder heeft een bijbaantje erbij genomen (naast full-time job) zodat ze er vrijwel niet voor de kinderen kon zijn. Gelukkig is de wet hierop in 2010 aangepast.

Heb nu gelukkig geld en vind het heerlijk weer een bijdrage te kunnen leveren voor mijn kinderen. En ja ik ook heb van 20,= p.w. moeten leven. Dus buiten slapen en gewoon doorgewerkt.

Dat zij er nu met haar vriendje van op vakantie kan komt omdat zij het al die jaren alleen heeft voorgeschoten en neem ik op de koop toe.

Ik lees hier veel verhalen maar de essentie zijn je kinderen. En de ouders maar ruzi?n. Bah

Moeder
Tue, 04/08/2014 - 13:21

"Oke zeg t maar" en "van Buren"..voor deze mannen respect!, tonen tenminste interesse naar de kids toe! Aandacht naar je kids toe blijft het belangrijkste wat er is! en ja..ik mocht in huis blijven wonen met mijn kanjers v 2 dochters. heb ook al t werk aangenomen wat ik maar krijgen kon. kom maar niet uit die bijstand! Alimentatie voor de kids betaalde mijn ex al snel niet meer! ex nam grote auto op ander zijn naam..doet waar hij zelf zin in heeft..jong Russisch grietje erbij.. hoppa.nog n kind erbij...dure kleding...en mijn (onze) kids moeten maar toezien! Vergeet de verjaardag v zijn oudste dochter zelfs!..Geen enkele interesse naar zijn eerste 2 kids toe!..Wel op de stoep staan als hem iets niet zint met bedreigingen! (waar kids bij zijn)!..dochter werkt maar kan helft inleveren!! Hoe kan zij n toekomst opbouwen? Ze zijn al zo gekwetst! We gaan ervoor met zijn 3en. Maar het is hard om te zien hoe de vader in alle opzichten) de kids in de steek laat en zelf er n luxe leventje op na houdt! En ze kunnen hem niet aan! 1 tip aan alle exen. man of vrouw..Al heb je geen draagkracht..blijf je kids aandacht geven die ze nodig hebben en zeker verdienen!!. Liefde, warmte is zoveel meer waard!

sinned
Mon, 04/21/2014 - 16:39

Ja, scheiden is het ergste wat kan gebeuren, zeker als je hier niet om vraagt. Het zorgt voor zoveel problemen zowel psychisch als financieel en je blijft maar stress hebben.vrouwen beseffen dit niet. Ze moeten daarom maar zelf opdraaien voor de gemaakte schulden en ook geen alimentatie eisen. Als je kinderen hebt moet je er samen achter blijven staan en deze samen grootbrengen.

ilse
Thu, 05/08/2014 - 13:57

Tja je kunt ook je hand blijven open houden. Op de luie kont zitten. Ik ben moeder en gescheiden. Mijn parner ook alleen die ..... ziet alleen geld. En mijn kids worden hiervan de dupe. Mijn god ga toch werken. Stelletjes kippen. En zeur niet.. maar geld innen klagen en op kont zitten is ook een dag taak.. arme kids. Die zijn de dupe van een luie ouder die klaagt over haar hem PAPA..

Gien
Wed, 10/15/2014 - 14:56

Mijn vriend is nu 3 jaar weg bij dat mens, zij liet hem met haar schulden zitten van bijna 7000 euro die hij nog aan het afbetalen is, hij werkt maar parttime en verdient te weinig om alimentatie te moeten betalen godzijdank ook maar, mevr woont lekker samen met haar zoveelste vriend, loopt er als prinses op de erwt bij, zodra kindergeld komt heeft zij nieuwe kleren en de kleine loopt voor schut moet vieze gare oude kleding die ze vaak krijgt van anderen, ze is te vuil om geld aan het kind uit te geven, dagenlang zelfde ondergoed aan met pisvlekken en remsporen erin, dagenlang zelfde sokken aan die vast geplakt zitten aan zijn voeten, kleren zelfs zijn haren stonken vaak naar rook, kind heeft maat 110 soms 116, als ze hem eens wat nieuws koopt miss 2x per jaar is het maat 112/128 veel te groot maar dat doet ze zodat hij het over een jaar nog aan kan, schoenen of te klein of veel te groot, ondanks 2 gewonnen rechtszaken zien we mijn stiefzoon helaas niet meer ze blijft maar dwars liggen en liegen en bedriegen en het is voor ons niet meer op te brengen hoe erg het ook is. Vorig jaar kwam haar advocaat aan dat ik een loonbriefje en jaar opgaaf moest sturen zodat zo de alimentatie berekend kon worden, mijn vriend woont ergens anders dus niet eens bij mij ingeschreven maar is paar wel keer per week bij mij, vooral nu ik 7 maanden zwanger ben!! En zij diende eind vorig jaar een verzoekschrift in voor alimentatie van mijn vriend en van mij! Te zot voor woorden, ik ging groter wonen zodat haar zoon een eigen kamer had bij mij, een prachtige kamer die ik met liefde prachtig had ingericht. Via marktplaats kochten we merkkleding hij liep er bij ons altijd tiptop bij dat vond ik altijd heel leuk, altijd goeie schoenen dagelijks schoon ondergoed enzv... Kocht kleding van een nicht die een zoon van dezelfde leeftijd had, ik kocht dat meestal! Koken deed ik als de kleine kwam omdat dat belangrijk is en hij vaker aangaf dat zij niet deed koken en hem een boterham maakte meer niet... Boodschappen kwamen meestal op mij neer, zeker 3 keer hebben we haar kleren gegeven omdat ik zoiets had van dan loopt hij er bij haar tenminste ook fatsoenlijk bij, sommige kleding deed ze hem aan het andere stond al snel op marktplaats en verkocht ze zodat ze dat geld lekker aan zichzelf kon uitgeven. Echt te triest voor woorden. Natuurlijk werd haar verzoek om alimentatie afgewezen omdat mijn inkomen er niet toe doet, sinds de nieuwe regels van april vorig jaar (godzijdank), tenzij wij trouwen wat we helaas dus niet kunnen doen. Mijn vriend verdient nog geen 850 per maand zit door haar in de schulden en dan nog eist ze 150 euro per maand terwijl hij verdomme niks overhoud, maar gewoon uit jaloezie en afgunst proberen om hem nog kaler te plukken dan ze al gedaan heeft, hoe triest is dat, is dat in het belang van het kind??? We hebben hem al maanden niet gezien en gaan verder met ons leven, we missen de kleine erg, zou hem straks zo graag zien met zijn nieuwe broertje in zijn armen, hij was er zo blij mee de laatste keer dat hij in mei bij ons was en we het hem vertelden. Hij hoort niks dan slechte dingen over ons hij huilt schreeuwt als hij naar ons moet terwijl papa en hij altijd gek waren op elkaar en hij ook erg aan mij hing.... Echt vreselijk die moeders die de vaders kapot willen hebben en met plezier het kind gebruiken bah echt walgelijk!!!

Rich
Fri, 04/03/2015 - 20:38

Ik lees schrijnenede gevallen... Maar de vrouwen vragen geld aan de mannen en niet andersom. Als de mannen nou eens voor de kinderen zouden zorgen en geld zouden vragen aan de vrouwen dan zou het allemaal anders zijn.....dan zou je zien en voelen wat mannen voelen. Want er zijn best wel vaders die echt wel voor hun kinderen willen zorgen, maar dat willen de moeders weer niet ! Maar geloof me vaders missen hun kinderen ook.... moeders ! En stook je kinderen niet op tegen hun vader Het gaat niet over jouw of je ex het gaat maar om hun en geef hun mee dat het ook anders kan! je kan jouw mening niet opdringen aan je kinderen... laat ze dat zelf bepalen. Het is en blijft hun vader! en jij hebt ook eens van die man gehouden denk ik dan . En die kinderalimentatie is alleen maar nog eens een rede om ruzie over te maken. Als een vader zijn best doet om wat bij te dragen maakte hoogte van dat bedraag niet uit het is een gebaar denk ik dan . In Nederland is het goed geregeld als je werkt voor twintig uur dan krijg je genoeg toeslagen om rond te komen. En ik zie vrouwen klagen over wat hun ex allemaal uitgeeft, maar dat zijn gewoon hun zaken niet lijkt me. wij mannen vragen ook niet wat ze met hun geld doen .

paul
Sat, 07/04/2015 - 22:06

Ik Kees heel veel verhalen ik ben zelf vader van twee kinderen die ik dag en nacht mis ik heb ze al 6 jaar niet gezien 9 rechtzaken gewonnen en toch krijg ik de kinderen niet te zien heb zelf kinderbescherming om een psychologische test te laten doen om erachter te komen waarom zij mij niet willen zien de test was possitief ze wilde de vader zien en toch krijg ik ze niet te zien maar moet wel allenmentatie betalen ik had een rest schuld die was o ergebleven uit een hypotheek van de woning werkte toen in Duitsland moest het huis op haar naam zetten ivm de hypotheek wel 17 jaar betaald en afgelost en toen de scheiding kwam deelde we niet de overwaarde maar moest ik de helft van de hypotheek betalen 50.000 euro heb 2.5 jaar betaald kon het niet meer opbrengen moest de wspn in hoop nu dat het wat rustiger Word en heb weer een rechtzaak aangevraagd voor de kinderen die zijn voor mij het belangrijkste zal vechten en vechten en siert heb geen possutief beeld meer van vrouwen eerst als afllosser van het huis dan een zaaddonor en dan nog een restbetaler zijn plus de allenmentatie siert dames dit zal echt niet voor iedere vrouw zijn maar ik pas wel goed op
Mannen vecht voor je kinderen dat is belangrijk en de vrouwen moeten inderdaad op hun eigen pootjes leren te staan inderdaad krijg ook geen 12 jaar ww uitkeriing omdat ik 30 haar heb gewerkt en nu in de bijstand zit

sandra
Fri, 07/24/2015 - 04:34

Ik denk dat het voor iedereen een ander verhaal is..zowel voor de heren als de dames..Echter ben ik wel van mening dat als je samen Kids hebt je samen zorg draagt voor zaken
Mijn ex heb ik na de scheiding in ons huis gelaten aangekleed en wel..Na half jaar zagen We dat de woonvisie alles leeg trok vanwege huurachterstand terwijl hij fulltime werkte..De alimentatie was eerst geschat op 600 en ik heb aangegeven dat ik dit belachelijk veel vond en eiste dan voor twee Kids totaal 300 per maand..Dus de helft..We hadden ook een gezamenlijke lening en in echtscheiding conferentie heeft hij aangeven samen af te betalen per maand..Dat was akkoord..
Na niet betalen van alimentatie en lening zo bleek achteraf heb ik advocaat ingeschakeld en meneer dook toen lbio zich in ging zetten gewoon de sanering in na nog meer schulden na de scheiding te hebben gemaakt..beetje gemeen vind ik..Ik heb niks te maken met het feit dat hij zijn neukertjes wil laten zien dattie geld heeft wat niet zo was
Nu zijn We vier jaar verder inmiddels en ik heb een som van ruim 20000 euro die ik tegoed zou hebben van hem...Maar er werd al gezegd dat ik daar naar kan fluiten
Hij heeft de kinderen ook niet meer opgehaald of gebeld omdat ie geen benzine geld had zei ie. .Of ik ff om het weekend twee keer 65 km kon rijden om Kids te brengen en te halen maar daar stopte het voor mij na twee keer
En nu zielig bij de familie gaan doen over hoe gemeen ik wel niet ben..sorry maar als onze knullen kleding en schoolspullen nodig hebben of schoolgeld moet betaald worden ben ik de gene die haar portomonee trekt al vier jaar...En het ergste is nog dat hij buiten geld om al vier jaar zijn kinderen niet meer wil zien..Hoe triest kunnen sommige mannen zijn

En ja er zijn ook dames bij die in dat rijtje passen hoor...Maar zoals ik al zei..Ieder geval is anders..En geld is niet HET belangrijkste maar de omgang met je Kids en hun vader..snap alleen niet dat sommige ouders dat vrijwillig opgeven..Maar goed ik heb me Kids en ik mis niks van ze..En hun zogenaamde vader? Daar laten ze geen traan meer om na zo lang...
Ik werk trouwens gewoon en heb inmiddels een lieve vriend en voeden nu onze zoons op want ze zien nu Hoe een vader zich behoort te gedragen. .Lekker op vakantie..mannen dingen doen en leren..Ik geniet volop van ze en hun opgroeien

geert smit
Tue, 11/24/2015 - 22:00

ik ben bijna uit de wspn mijn ex vrouw woont nu samen haar vriend en mijn ex vrouw hebben allebei een goede baan .moet ik dan nu weer allematatie betalen voor mijn 2 kids

Frances
Wed, 11/25/2015 - 15:47

Ik was gelukkig met mijn leven, 1 jaar getrouwd, 2 prachtige kinderen en een fijn koophuis. Ik raakte zwanger van hem maar dat trok hij niet meer. Ik kon mijn kind niet weg laten halen dat druiste tegen mijn gevoel in. Na 3 maanden ging hij bij mij weg. Later kwam ik erachter dat hij een vriendin had met 4 kinderen.

Ik sprak met hem af dat ik geen alimentatie wilde maar dat hij de hypotheek betaalde. Ik was 3 maanden zwanger en had geen inkomen. In April heb ik bijstand aangevraagd want hij kwam niet meer terug. Ondertussen betaalde hij de hypotheek helemaal niet. Ik kreeg het ene smoesje na het andere te horen. Ik heb met belastinggeld wat ik terug kreeg een paar keer de hypotheek betaald. De andere rekeningen betaalde ik van de bijstand.

Ik beviel van nog een prachtige dochter en emotioneel ging ik door een hel. Ik kwam achter een heleboel leugens, klanten kwamen langs of ik kreeg telefoontjes dat ze nog geld kregen van mijn ex. Leugens over de hypotheek en in december kreeg ik een naar voorgevoel. In januari stond er een deurwaarder op de stoep met een brief dat de bank het huis in beslag nam. We hebben het huis moeten verkopen in 2013 voor een ton minder. We hadden ook nog een privé lening van 10.000 euro die hij binnen een paar maanden had verbrast zonder toestemming van mij. Ik weet nog steeds niet waar dat aan op is gegaan.

Ik heb 3 jaar nodig gehad om er emotioneel weer boven op te komen. Nu moet ik nog 3 jaar de WSNP in 6 jaar ellende voor een relatie van 6 jaar.

Maar hoe boos en verdrietig ik ook was/ ben en ik kon hem wel..het welzijn van mijn kinderen staat voorop. Ik heb heel wat moeten weg slikken maar ik wilde voor de kinderen een normale band met hun vader. We communiceren over de kinderen en dat is het.

Het is heel moeilijk om boven de situatie te staan maar uiteindelijk beter voor de kinderen. Ik lees zoveel horror verhalen en ik hoop dat we uiteindelijk allemaal in een rustig vaarwater terecht komen. Wat ik hiervan geleerd heb is dat je controle moet houden over je financi?le situatie, kijk uit met leningen afsluiten want je bent en blijft verantwoordelijk en neem niet een te hoge hypotheek.

Wraak en boosheid is een negatieve energie die ten koste gaat van jezelf. Ik geloof erin dat aan het eind van de moeilijke rit ik er iets positiefs aan over houd ( ook al zie ik dat nu nog niet). Veel succes allemaal!

Waarom lid worden van HelloLaw?
  • Krijg onbeperkt juridisch advies
  • Profiteer van de laagste prijzen
  • Krijg korting op advocaten
  • Bespaar geld
Word nu lid
Direct advies:
ma - do: 8.00 tot 20.00 uur
vrij: 8.00 tot 18.00 uur
za: 10.00 tot 18.00 uur