De zak krijgen door Zwarte Piet-grap

Verschillende mensen hebben een verschillend gevoel voor humor. Humor op de werkvloer leidt daarom wel eens tot arbeidsconflicten. Sinterklaas en 1 april zijn daarvoor momenten bij uitstek. Vaker dan je denkt grijpen werknemers dan de kans aan om de grenzen van het toelaatbare op te zoeken. Dat kan echter voor alle betrokkenen tot erg vervelende situaties op de werkvloer leiden.

'Terug naar Spanje'
Een stewardess in dienst van KLM op basis van een tijdelijke arbeidsovereenkomst kreeg tijdens een vlucht op 5 december van een collega de opmerking naar haar hoofd geslingerd 'moest jij niet al met Sinterklaas terug in Spanje zijn?' De werkneemster ervoer deze referentie naar Zwarte Piet vanwege haar huidskleur als racistisch en diende een klacht in bij haar werkgever. 

Commissie Gelijke Behandeling
KLM behandelde de klacht niet zorgvuldig en verweet uiteindelijk de werkneemster dat ze zich onvoldoende inspande om tot een oplossing te komen. Hoewel KLM eerder had toegezegd dat de werkneemster een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde zou krijgen, trok ze die belofte in. De vrouw stapte toen naar de Commissie Gelijke Behandeling en die oordeelde dat de klachten over haar behandeling door KLM terecht waren.

Ontbinding arbeidsovereenkomst
Het arbeidsconflict leidde uiteindelijk tot het verzoek van KLM aan de rechter om de arbeidsovereenkomst te ontbinden. Reden: KLM had het vertrouwen in het werkneemster verloren. Voor een ontslagvergoeding was geen plaats want de verstoorde arbeidsrelatie zou volledig aan de vrouw zelf te wijten zijn. 

Dubbele ontslagvergoeding
De rechter ging niet in het betoog van KLM mee. KLM had het volledig aan zichzelf te wijten dat de situatie tot een onoplosbaar arbeidsconflict had geleid. De rechter kende daarom een ontslagvergoeding toe met een correctiefactor 2, waardoor de vergoeding werd verdubbeld.

Tijdens de juridische procedure had KLM op geen enkel moment inzicht gegeven in de manier waarop KLM was opgetreden tegen degene die de opmerking had gemaakt, terwijl KLM tegelijkertijd afwilde van degene die gediscrimineerd was. Dit getuigde niet van goed werkgeverschap, waardoor een hoge ontslagvergoeding op zijn plaats was.  

Als je bent ontslagen of er is sprake van dreigend ontslag, neem dan contact op met een van onze juristen.

Lees ook: Arbeidsconflict: Ontslag wegens toekomstige gebeurtenis

Bron: Rechtbank Haarlem, sector kanton, 27 april 2010, LJN BM5906 (o.a.)

Laat een reactie achter

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

Reacties (23)

pauline
Wed, 11/30/2011 - 10:53

Die zwarte moet inderdaad mee naar Spanje en nooit meer terugkomen. Belachelijk, zo kan iedereen aan zn geld komen. Wat een maatschappij tegenwoordig, je mag niet eens grappig meer zijn. pffffffffffffffffffffffffffff

Karim
Wed, 11/30/2011 - 13:13

Ja! Wat een maatschappij Paulin. Een zwarte collega zwartepiet noemen ervaart die persoon als zeer kwetsend. Als jij het normaal vind om je gekleurde collega slaaf te noemen, dan kun je zelf maar vertrekken. In dit land is er geen plaats voor rasisten!

Danny
Wed, 11/30/2011 - 14:13

Ik krijg sterk het gevoel dat deze mevrouw op zoek was naar een manier om ontslag met een zak geld te krijgen. Ze zal het al niet heel erg naar haar zin hebben gehad en pakt een dergelijk akkefietje aan om haar baas geld af te troggelen. Belachelijk dat een rechter hierin meegaat. Dat mens had gewoon zelf tegen haar collega moeten zeggen dat ze het geen leuke grap vond en daarmee had de kous af moeten zijn! Zij laat het zelf zo hoog oplopen en waarom??? Om die zak met geld das duidelijk!
De belediging staat ongeveer gelijk aan iemand met een baard een geit noemen! Dat soort geintjes moeten we gewoon kunnen hebben. Ik zeg: Naar Spanje met dat mens, maar dan wel in de zak!

tw
Wed, 11/30/2011 - 15:23

Tja, wat de een als grap ziet ziet de andere als belediging/discriminatie. Maar wees eens eerlijk, worden beledigingen niet vaak als grap vermomd? De grappenmaker had wel kunnen proberen zijn verontschuldigingen aan te bieden als hij zag dat de grap helemaal verkerd viel. En als hij dat niet deed of onvoldoende deed dan had de KLM dat moeten doen. Als de KLM dan ook nog niet eens haar toezegging nakomt dat een baan voor onbepaalde tijd wordt aangeboden dan is het logisch dat de werkneemster naar de rechter stapt. Want daar gaat het hier hoofdzakelijk om, de weigering van KLM de toegezegde baan te geven!

Ander voorbeeld (misschien begrijpt men het dan beter): Stel werkgever zegt een baan toe en kort voor verstrijken van het tijdelijk contact noemt een werknemer zijn vrouwelijke collega halfgrappend bitch of hoer en zij ervaart dit erg onprettig en dient een klacht in bij haar werkgever. Die zegt, kom op, doe effe normaal, je moet tegen een stootje kunnen. Om vervolgens te concluderen dat ze de toegezegde baan niet langer willen aanbieden. Zou je dan niet naar de rechter stappen? En de hoogte van de ontslagvergoeding is puur een zaak van de rechter. Als hij dat bepaald heeft dan zal het wel te rechtvaardigen zijn. En reken er maar op dat deze vrouw liever een baan voor onbepaalde tijd had willen hebben. Want denk eens na, hoe hoog kan zon ontslagvergoeding wel zijn als de dame eerst een tijdelijke baan had? Dan vind ik correctiefactor 2 voor de ontslagvergoeding eigenlijk niet veel, eerder te weinig!

Pierre
Wed, 11/30/2011 - 15:24

Ik kan mij wel voorstellen dat en dergelijke Zwarte Piet grap niet helemaal goed valt. Vind het ook voornamelijk getuigen van makkelijke, goedkope humor over de rug van een ander.
Grappen over huidskleur liggen nu eenmaal gevoelig.

Ik hoor een hoop mensen alweer roepen: Dat moet toch kunnen?
De grens van dit soort zaken blijft een grijs gebied omdat we allen individuen zijn met onze eigen grenzen.

Het is opvallend hoe men graag het eigen perspectief van die grens, zonder pardon projecteerd op de belevings/gevoelswereld van een ander.
"Wat ik vind dat moet kunnen, geld dus ook voor een ander."
Dat werkt mijns inziens niet op die manier.

Voor beide partijen valt er iets te zeggen, met de kanttekening dat de KLM hier in
een machtspositie verkeert ten opzichte van de werkneemster door o.a. het toegezegde contract zonder pardon van tafel te halen.

Misschien had die mevrouw het moeten laten rusten, maar zij besloot mondig te zijn en mondige werknemers, daar houden de meeste werkgevers niet zo van.

KLM heeft volgens de rechter steken laten vallen en is daarop afgerekend.
Ik kan mij wel vinden in de uitspraak van de rechter.

Referenties aan Die Zwarte en de baas geld af willen troggelen zegt meer over diegene die de reacties hebben geschreven dan over de mevrouw in kwestie.

Ansje
Wed, 11/30/2011 - 15:29

Een beetje over de top, de reactie van de gepeste collega om haar werkgever hierin te betrekken. Wij weten de achtergrond niet van het contact tussen deze twee stewardessen, maar over het algemeen werk je steeds in wisselende teams meen ik. Tja, en heeft de gepeste collega haar gevoel benoemd naar de collega die de opmerking maakte?
Ik flap er ook wel eens iets uit, en denk daarna pas na, maar bij iemand die je niet goed kent zijn dit soort opmerkingen gevaarlijk. Het bIoed kruipt waar het niet gaan kan. Ik kan me niet voorstellen dat degene die dit zei het racistisch bedoelde. Sinterklaas is gewoon een hollands feest. We denken daarbij niet aan slavernij, maar aan kadootjes en snoepgoed. Excuses aanbieden en klaar zou ik zeggen.

Jordan
Wed, 11/30/2011 - 15:47

En wat zou er gebeurd zijn als de werkneemster wit was geweest, of geel of rood?
Als ze net een vlucht naar Spanje had... het is maar net hoe je zoiets opvat.

Marius
Wed, 11/30/2011 - 16:49

Tuurlijk had ze misschien zelf meer kunnen doen. Excuses eisen ofzo. Maar daar gaat het niet om, de reden dat de KLM veroordeelt is, is vanwege slecht werkgeversschap. Ze hebben totaal niets gedaan aan degeen die de opmerking gemaakt heeft, zelfs geen waarschuwing, of in ieder geval lieten ze dat niet blijken, en het enigste wat ze hebben geprobeerd is het slachtoffer proberen te lozen.

Robert
Wed, 11/30/2011 - 17:57

Dat is weer typisch Nederland.....zolang er maar niet aan vrouwen, joden en homos wordt gekomen moet verder alles kunnen. Die zgn. grap was duidelijk discriminerend bedoelt jegens die donkere vrouw. Had die donkere vrouw geen kleurtje gehad dan was die grap ook nooit gemaakt, toch? Als er een soortgelijke grap had plaatsgevonden bij een homofiel na een vluchtje San Fancisco of een joodse medewerker na een vluchtje Isra?l dan weet ik zeker dat het één grote rel was geweest. Wat mij betreft had de civiele rechter ook een maatregel mogen laten toepassen door de KLM jegens die grappige KLM-medewerker die het allemaal veroorzaakt heeft.

D.T.
Wed, 11/30/2011 - 19:09

Nou Jordan, ik ben dus wit! Spierwit! En ik word mijn hele leven al gediscrimineerd en gekleineerd door die blanken hier in NL! En ja: woorden kunnen pijn doen! Of het beledigend is of niet, prettig is het sowieso niet, als mensen een grapje maken prima, maar als je voelt dat het niet goed valt en er zijn ook nog anderen bij, is dat pijnlijk en allesbehalve fatsoenlijk!
Ik maak ook wel eens grapjes erover en anderen ook tegen mij, maar het verschil is dat je weet wie t zegt dan, en ook wanneer. Ik zou willen dat ik wat kleur had, al was het maar dat ik niet zou verbranden of dat ik er niet voor wordt gebullied.

Soms zit een belediging in een grap vermomd, inderdaad, maar het is toch ook belachelijk zoals het artikel laatst, dat er wel lekker ding tegen een agente mag worden gezegd, maar niet tegen een agent, ook zon raar iets vind ik. Zelfde ongelooflijk stomme geval dat je een tik tegen de billen mag geven zolang je het als grap bedoelde...onzinnig!

Respect voor elkaar! Het is een grap, maar zodra die niet goed wordt ontvangen, dan ophouden, of excuses aanbieden.

Ik vind de commissie gelijke behandeling ook een beetje overdreven. Ook zover doorvechten is een beetje onzin. Maar het zijn twee kanten, twee partijen, twee perspectieven, een conflict dat hoog oploopt en ieder heeft daar een eigen mening ook nog over...

D.T. again
Wed, 11/30/2011 - 19:13

hier zie je al hoe het ineens anders overkomt met woorden:
ik bedoel:

Ik ben dus wit! spierwit, hahaha! het eerste deel is ook een beetje humor bedoelt.

maar het is vervelend, ik ben vaak ervoor in elkaar geslagen en ik was niet mondig. Het is echt niet prettig en het kan letterlijk en figuurlijk pijn doen.

Maar het is maar net hoe je de dingen allemaal interpreteert en relativeert enzo.

Astrid Essed
Thu, 12/01/2011 - 05:12

ZWARTE PIET GRAP/
GEEN HUMOR OP DE WERKVLOER, MAAR GERINGSCHATTING EN DISCRIMINATIE

Geachte Redactie van HelloLaw

Ik citeer u ivm de Zwarte Piet case

Humor en werk gaan niet altijd samen. Zo leidde een opmerking op 5 december over Zwarte Piet tot een hoogoplopend arbeidsconflict eindigend in een ontslagzaak.
Einde uw citaat

In de eerste plaats:

Humor is alleen humor als iedereen erom kan lachen en niet groepen of individuen

op denigrerende wijze verbaal worden bejegend

Ik doel op bijv Joden/Marokkanen/Surinamers grappen en meer van dat soort

Dat komt op de werkvloer helaas maar al te vaak voor

Nu betr de Zwarte Piet opmerking

Wat u daarin kennelijk als humor of een grap beschouwt, is niet alleen onaangenaam

geweest voor de betrokken stewardess, maar ook denigrerend en beledigend

Nu mag iedereen over het fenomeem Zwarte Piet denken hoe hij/zij wil

Feit is, dat de Zwarte Piet traditie, hoe goedmoedig ook meestal bedoeld, is

ontstaan [wrsch begin 19 eeuw] in een tijd van aanstormend kolonialisme, waarbij

niet-westerse volkeren beschouwd werden als minderwaardig, zielig of dom

In die traditie is Zwarte Piet het knechtje van Sinterklaas geworden, die een raar
soort Nederlands spreekt [terwijl Sinterklaas perfect Nederlands spreekt] en dreigt
[vroeger werd hij vergezeld door de roede] met roede en een zak voor stoute kinderen

Ook in Sinterklaasliedjes komt het dedain naar voren

Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed [Uit Daar wordt
aan de deur geklopt, hard geklopt, zacht geklopt]

Vooral Surinamers en Antillianen, zijn dan ook in de Sinterklaastijd
vaak slachtoffer van plagerijen, goedmoedig en soms minder goedmoedig

Hoe ieder daarmee individueel omgaat is punt 2, maar ik kan mij goed voorstellen, dat

De stewardess in kwestie dat bepaald niet kon waarderen
en terecht
Nota bene van een volwassene!

Kinderachtig en beledigend hoor

De rol van de KLM is helemaal beneden peil
Inderdaad een geval van blaming the victim
Terecht heeft de rechter de stewardess in het gelijk gesteld

Hoe diep ingeworteld nationalistische vooroordelen nog zijn blijkt trouwens
uit een recentelijke arrestatie in Dordrecht van mensen, die bij de intocht van Sinterklaas protesteerden tegen
Zwarte Piet

Niet alleen was deze arrestatie gewelddadig, de politie Dordrecht heeft kennelijk nog nooit
gehoord van vrijheid van meningsuiting of vrijheid van demonstratie

Humor op de werkvloer prima
Maar dan niet ten koste van anderen
Dat is laf, kinderachtig en in dit geval ook discriminerend

Vriendelijke groeten

Astrid Essed

A.A.A.
Thu, 12/01/2011 - 13:23

Iedereen gaat eraan voorbij dat het eigenlijke probleem niet dat al dan niet ongepaste, al dan niet racistische grapje is, maar het feit dat de werkgever het ontstane conflict tussen twee werknemers niet adequaat heeft kunnen oplossen. Zoals gezegd, iedereen heeft een verschillend gevoel voor humor, iedereen heeft een verschillende teenlengte (als in, de een wordt sneller op zijn/haar tenen getrapt dan de ander) en een al dan niet bedoelde belediging kan op de werkvloer wel eens voorkomen. Het is dan aan de leidinggevende / werkgever om adequaat op te treden. Dat heeft KLM hier verzuimd te doen en dat wordt ze door de rechter verweten - niet het feit dat die (al dan niet) beledigende opmerking is gevallen.

winnie
Thu, 12/01/2011 - 13:59

dit soort grappen vind ik echt niet kunnen. dat er grappen worden gemaakt op een werkplek is tot daar aan toe, maar een grap dat refereert naar de huidskleur is not done.

we moeten nu zo zoetjes aan van het achterhaalde fenomeen van "zwarte Piet" af. het is discriminerend, kleinerend, onfatsoenlijk en past niet meer in tijd waarin we nu leven.

A.A.A.
Thu, 12/01/2011 - 15:33

Daar ben ik het dan weer compleet mee oneens, winnie. De mensen die het hardst schreeuwen dat Zwarte Piet afgeschaft moet worden, zijn blanken :D

Rene S.
Thu, 12/01/2011 - 19:37

Gelukkig werd er weer een Rechter gevonden die niet te beroerd was "de werkgever met centen" aan te pakken.
Feit dat dit soort zaken het hekje halen is al bespottelijk. Maar dat schijnt de maatschappij van vandaag te zijn. Voor iedere huiler hebben we wel een advocaat. En wat is de volgende stap? Alle roodharige (he Rooie) , dikke (he Bolle), grote neuzen (he Neus) een precedent?
Die Rechter moeten ze aanpakken.

miranda
Fri, 12/02/2011 - 01:32

Precies. Ik heb rood haar.
Er zijn liedjes over geschreven en je wil niet weten wat ik allemaal heb moeten horen (en nog hoor)
Moeten we daar dan ook mee naar de rechter?
Net zoals de negerzoenen niet meer mogen maar de jodenkoeken wel.
Belachelijk deze hele discussie !!

Zoals hier eerder al iemand schreef bij zwarte piet denken we aan pepernoten en gezelligheid en niet aan slavernij.

En ook ik vind de reactie van die mevrouw erg overtrokken .
Als ze zo mondig is ,kan ze de persoon in kwestie toch ook gewoon vertellen dat ze de grap niet kan waarderen en dan afsluiten .

RML
Mon, 12/05/2011 - 12:09

Als blanke Nederlander voel ik me niet op mijn gemak bij de gemaakte "grap". Het is stuitend. En dat KLM de klacht van de dame in kwestie niet serieus heeft kunnen/ willen/durven nemen, is m.i. nog stuitender. M.i. heeft de rechter hier de juiste maatstaf aangelegd en toegepast.

Shirley
Sun, 12/11/2011 - 22:57

Even reactie op de negerzoenen en Jode koeken. Ik heb vaak Nederlanders willen uitleggen maar men schijnt of wil het niet begrijpen. Ik zal het nog voor de laatste keer proberen. jood is geen scheldwoord maar Neger wel, dit verwijst naar de slavernij toen mensen zo genoemd werden. Staat ook voor NEGEREN. Het wordt voor iemand van zwarte afkomst als beledigd ervaren. hetzelfde als men zegt over dan mag blanke vla niet meer, maar blank is geen scheld woord. Als men bruine zoenen had gezegd dan zou niemand het racistisch vinden. Er zijn ook scheldwoorden voor Duitsers en Joden nav de 2e WO daar vernoemd men toch een koekje of noepje toch ook niet naar.
Ik hoop dat men het kan begrijpen. Ik heb op mijn werk ook problemen gehad met een collega die iets racistisch zei. Heb nooit een excuus gekregen en de leiding heeft er niets aangedaan . Ben toen pas naar Buro discriminatie gestapt. Mij stoorde het meest dat het niet serieus genomen werd en dat er maar lacherig over gedaan werd. Ik denk dat de Rechter gelijk heeft want KLM heeft niets aan de uitspraak van de werkneemster gedaan. Dat stoort het meest. Bij mij had het met een excuus afgelopen kunnen zijn en met een waarschuwing naar degene toe .

Jessie
Mon, 12/12/2011 - 20:32

Hhmmm, zij is niet voor zwarte piet uitgemaakt, zo heeft zij het alleen maar zelf ervaren, gedacht of van gemaakt. De quote is als volgt: "moest jij niet al met Sinterklaas terug in Spanje zijn? Zie nog steeds geen zwarte piet hier in terug!
Weer een kwestie van lezen.en misschien ook wel luisteren...Dit vindt ik geen argument om het zo hoog op te laten lopen. Had zeker met humor opgelost kunnen worden onderling.

Petronella
Tue, 12/13/2011 - 15:38

Shirley, je begrijpt er zelf helemaal niets van. Jodekoek heeft helemaal niets met joden te maken. Deze benaming is afgeleid van het ingredient jodium wat hier in het beslag is toegevoegd.
Neger is niet afgeleid van negeren maar van negro wordt zwart of donker betekent.
Is dit per definitie discriminerend bedoeld? Het vaak zo wat de zich gediscrimineerd voelende er zelf van maakt. Wie het schoentje past trekke hem aan.

Shirley
Tue, 12/13/2011 - 17:41

Dat probeer ik juist uit te leggen dat Joden neits met Jodekoeken te maken heeft en je het niet met negerzoenen kan vergelijken. daarom moet jodekoeken ook zo blijven. Slaven werden tijdens de slavernij negers genoemd daarom is het voor de zwarte mens discriminerend. Als je niet af stamt van de zwarte ras kan jij het niet begrijpen hoe vernederend het klinkt. Hoe ik het ook zal uitleggen je kan het niet begrijpen want misshien zijn jou voorouders nooit slaaf geweest en snap jij het niet.

Astrid Essed
Fri, 11/24/2017 - 00:05

DIT COMMENTAAR VERSCHEEN EERDER OP DE WEBSITE

VAN UW VOORGANGER, JUROFOON,

OP 1-12-2011

COMMENTAAR OP WEBSITE JUROFOON
Astrid Essed 01.12.11 4:12

ZIE OUDE LINK, DIE NU NAAR U VERWIJST

http://www.jurofoon.nl/nieuws/ weblog.asp?id=6121

GEEN HUMOR OP DE WERKVLOER, MAAR GERINGSCHATTING EN DISCRIMINATIE

Geachte Redactie,

Ik citeer u ivm de Zwarte Piet case

''Verschillende mensen hebben een verschillend gevoel voor humor. Humor op de werkvloer leidt daarom wel eens tot arbeidsconflicten.''

Einde uw citaat

In de eerste plaats:

Humor is alleen humor als iedereen erom kan lachen en niet groepen of individuen

op denigrerende wijze verbaal worden bejegend

Ik doel op bijv Joden/Marokkanen/Surinamers grappen en meer van dat soort

Dat komt op de werkvloer helaas maar al te vaak voor

Nu betr de Zwarte Piet opmerking

Wat u daarin kennelijk als humor of een grap beschouwt, is niet alleen onaangenaam

geweest voor de betrokken stewardess, maar ook denigrerend en beledigend

Nu mag iedereen over het fenomeem Zwarte Piet denken hoe hij/zij wil

Feit is, dat de Zwarte Piet traditie, hoe goedmoedig ook meestal bedoeld, is

ontstaan [wrsch begin 19 eeuw] in een tijd van aanstormend kolonialisme, waarbij

niet-westerse volkeren beschouwd werden als minderwaardig, zielig of dom

In die traditie is Zwarte Piet het knechtje van Sinterklaas geworden, die een raar

soort Nederlands spreekt [terwijl Sinterklaas perfect Nederlands spreekt] en dreigt

[vroeger werd hij vergezeld door de roede] met roede en een zak voor stoute kinderen

Ook in Sinterklaasliedjes komt het dedain naar voren

Ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed [Uit Daar wordt

aan de deur geklopt, hard geklopt, zacht geklopt]

Vooral Surinamers en Antillianen, zijn dan ook in de Sinterklaastijd

vaak slachtoffer van plagerijen, goedmoedig en soms minder goedmoedig

Hoe ieder daarmee individueel omgaat is punt 2, maar ik kan mij goed voorstellen, dat

De stewardess in kwestie dat bepaald niet kon waarderen

en terecht

Nota bene van een volwassene!

Kinderachtig en beledigend hoor

De rol van de KLM is helemaal beneden peil

Inderdaad een geval van blaming the victim

Terecht heeft de rechter de stewardess in het gelijk gesteld

Hoe diep ingeworteld nationalistische vooroordelen nog zijn blijkt trouwens

uit een recentelijke arrestatie in Dordrecht van mensen, die bij de intocht van Sinterklaas protesteerden tegen

Zwarte Piet

Niet alleen was deze arrestatie gewelddadig, de politie Dordrecht heeft kennelijk nog nooit

gehoord van vrijheid van meningsuiting of vrijheid van demonstratie

Humor op de werkvloer prima

Maar dan niet ten koste van anderen

Dat is laf, kinderachtig en in dit geval ook discriminerend

Vriendelijke groetenAstrid Essed

Waarom lid worden van HelloLaw?
  • Krijg onbeperkt juridisch advies
  • Profiteer van de laagste prijzen
  • Krijg korting op advocaten
  • Bespaar geld
Word nu lid
Direct advies:
ma - do: 8.00 tot 20.00 uur
vrij: 8.00 tot 18.00 uur