Een automatische boete, mag dat?

Geschreven door mr. Jeroen Wullems

Volgens de wet moet jouw auto APK gekeurd en ook verzekerd zijn. Is dat niet het geval dan krijg je daar een boete voor. Dit gebeurt geheel automatisch zonder dat iemand dit vooraf controleert. Het is de vraag of deze manier van beboeten eigenlijk wel is toegestaan. De ene rechter dacht er anders over dan de andere en uiteindelijk heeft de hoogste rechter, de Hoge Raad, zich over deze vraag gebogen. Nu lijkt de situatie definitief vast te liggen en kunnen we jou precies uitleggen hoe het zit.

Om welk soort boetes gaat het?
Je hebt een boete gekregen omdat je auto niet APK gekeurd of verzekerd is. Hoe ze dat weten? Het computersysteem van de Rijksdienst voor het Wegverkeer heeft alle gegevens van je auto geregistreerd. Wanneer je auto niet is verzekerd of je apk-keuring is verlopen, kunnen ze dit hier ook in terugvinden. Dat heet een registercontrole. Omdat het allemaal via dit systeem loopt, gaat het uitsturen van de boetes ook automatisch. Er is lang een discussie geweest over het wel of niet toestaan van deze manier van ‘beboeten’. Er is namelijk geen ambtenaar zoals een politieagent om de situatie te beoordelen en uiteindelijk te besluiten om géén boete uit te schrijven. Als je heel precies leest, lijkt de wet te vereisen dat er een ambtenaar bij betrokken moet zijn. De reden daarvoor is dat, als alles automatisch gaat, de ambtenaar de situatie niet kan beoordelen en eventueel kan besluiten om de boete toch niet uit te schrijven.

Mag het nou wel of niet?
In de afgelopen jaren zijn er meerdere rechtszaken geweest over de vraag of deze manier van boetes opleggen is toegestaan. De eerste belangrijke uitspraak van de rechter was begin 2014. Iemand had een boete gekregen omdat zijn auto niet verzekerd was. Hij was het niet eens met de boete en heeft een beroep ingesteld bij de rechter. Deze heeft geoordeeld dat de boete onterecht is opgelegd omdat de sanctie niet door een ambtenaar is opgelegd.

Een half jaar later komt er een vergelijkbare zaak bij een andere rechter. Deze rechter oordeelt dat de automatische boete voor een onverzekerde auto wél geldig is.

In juli 2015 doet een derde rechter een uitspraak in een zaak waar de APK is verlopen. Hij oordeelt weer dat de boete die is uitgedeeld onterecht is. Kortom, het werd er allemaal niet duidelijker op.

Als er zoveel onduidelijk is kan de Hoge Raad gevraagd worden om duidelijkheid te scheppen. De Hoge Raad beslist dat niet uit de wet of uit de bedoeling van de wet blijkt dat een ambtenaar vooraf de mogelijkheid moet krijgen om bijzondere omstandigheden nader te beoordelen. Automatisch boetes opleggen na een registercontrole zijn daarom na deze uitspraak toegestaan.

Is er toch iets tegen deze boetes te doen?
Met de uitspraak van de Hoge Raad is er duidelijkheid gekomen. Een volledige automatische boete bij een registercontrole is toegestaan. Wel is het nog steeds mogelijk om bezwaar te maken tegen deze boete. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je auto toch verzekerd of APK gekeurd was, maar het argument dat deze wijze van beboeten niet is toegestaan kun je niet meer gebruiken.

Heb jij een boete gekregen?
Heb jij een boete gekregen voor een onverzekerde auto of een verlopen APK en wil je bezwaar maken, maar weet je niet hoe? Wil je weten of je bezwaar succes kan hebben? Bel dan met een van onze juristen op 088 1411 011 (lokaal tarief), WhatsApp ons op 06 40 81 22 14 of chat met ons via Facebook Messenger.

Laat een reactie achter

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

Reacties (25)

Jakobus verhage
Tue, 02/28/2017 - 15:34

Nog even en dan worden de politieagenten en ministers door robotten vervangen. Ik maak mij zorgen om mijn kleinkinderen. Zijn ze nou helemaal gestoord?

ron bosch
Tue, 02/28/2017 - 15:38

Hoe zit het dan, als ik voor 27-2-2017 de auto had moeten keuren en ivm carnaval men geen tijd in de garage kon plannen en wij pas deze week op vrijdag 3-3-2017 toch de keuring laat uitvoeren, wij dan toch in overtreding zijn? Lees ik het dan toch goed?

Pim
Tue, 02/28/2017 - 15:53

Een heel verhaal om dezelfde dooddoener uit te komen: u kunt niets doen behalve bezwaar indienen wat ongeveer hetzelfde betekent.

Piet feikens
Tue, 02/28/2017 - 15:54

Hoe gaat het dan is de. Boete terecht of niet alle menselijke handelingen uit sluiten en je moet maar op de hoogte zijn!

Hendrik
Tue, 02/28/2017 - 16:00

Deze tendens zal zich verder voortzetten. Overheden en grote instellingen die onbereikbaar worden en de burger die geautomatiseerd wordt c.q. verlengstuk van de automatisering. De robot wordt straks belangrijker dan mensen en dat zal heel snel gaan,let maar op. We komen in een periode terecht die meer van de middeleeuwen heeft waarbij we vanuit "bolwerken" bestuurd worden die beschikken over zowel sociale als militaire middelen om de bevolking te onderdrukken. In de VS heeft de politie al beschikking over de zelfde wapens en machines als het leger. Trump wil de (oorlog-)begroting weer ophogen met 50 miljard ,wordt totaal ongeveer 600 miljard , dan willen (WE?) in europa ook nog de begrotingen ophogen vanwege "de vijand" = Rusland heeft een begroting van ongeveer 60 miljard , dat is ongeveer het bedrag dat Duitsland per jaar besteedt.....Denkt u echt dat dat gaat over uw belangen ????

Henk
Tue, 02/28/2017 - 16:01

@ Ron Bos,

Ja, kerel, zo werkt dat nu.
De Roverheid laat geen middel onbenut om de werkende midden klasse het geld uit de zak te wringen!!
Maar even terug op het onderwerp: je mag je auto 2 maanden voor de uiterste keuringsdatum, aan de garage aanbieden ter keuring. Dat het jou nu even niet uit komt wist je 2 maanden terug ook al. Want carnaval vieren we elk jaar in dezelfde periode.

Willem
Tue, 02/28/2017 - 16:05

Achteraf bezwaar maken? Stel je hebt een auto niet verzekerd want die ben je aan het restaureren. Dat klusje gaat misschien maanden duren en hij staat toch in de garage en neemt geen deel aan het verkeer. En APK is nog even niet van toepassing aangezien je auto geheel of gedeeltelijk uit elkaar ligt. Dan heb je er dus nu een uitdaging bij..... je centjes terug zien te krijgen via een bezwaar.
Lang leve de automatisering.

arjan kuijs
Tue, 02/28/2017 - 16:12

Terecht, voor zowel APK als verzekering geldt dat je zelf hiervoor verantwoordelijk bent. Bij een verlopen APK mag je alleen nog de weg op naar de keuringsplek. Bij een bezwaar tegen een opgelegde boete zal je dit dus wel moeten kunnen aantonen. Ron, dus even de auto laten staan tot vrijdag de keuring heeft plaatsgevonden lijkt mij.

Bart
Tue, 02/28/2017 - 16:50

Eigenlijk een logisch gevolg, Dit is iets waar automatische systemen voor bedoeld zijn. En als je aan je voertuig ( met geregistreerd kenteken uiteraard ) gaat sleutelen op een manier dat hij een paar maanden binnen staat, dan kun je dat kenteken laten schorsen. is niet duur, en bespaard een hoop ellende. Immers dit is passend in een automatisch systeem

frank
Tue, 02/28/2017 - 17:42

Tja....
Volgens mijn kennis moet een auto verzekerd zijn en beschikken over een geldige APK op het moment dat deze auto wordt gebruikt op de openbare weg in het verkeer. Als ik mijn auto onverzekerd en zonder geldige APK voor langere tijd in een garage stal (zij het voor restauratie of voor een andere reden) dan heb ik deze zaken in mijn ogen niet nodig. Op het moment dat ik met deze wagen weer deelneem aan het verkeer zal ik dit wel allemaal geregeld moeten hebben. Dit kan de overheid controleren middels al die mooie camera's boven de weg waar je in Nederland niet aan ontkomt.
Ik vindt het belachelijk dat ik automatisch bekeurd kan worden terwijl de auto niet eens deelneemt aan het verkeer. Waar is de bewijslast voor deze bekeuring dan???. En nee, ik hoef mijn auto niet te schorsen of af te melden bij de RDW als ik deze voor langere tijd niet gebruik om welke reden dan ook. (denk klassieke prive auto naast lease wagen met prive gebruik).

kees
Tue, 02/28/2017 - 18:23

als er onomstotelijk is bewezen dat je een moord hebt gepleegd, maar ze spellen je naam verkeerd dan wordt je vrijgesproken vanwege een vormfout

aLEX
Tue, 02/28/2017 - 18:25

Re ron bosch
Voor de computer maakt dat niets uit die houd er geen rekening mee maar je zou ook de APK bij een garage in een andere gemeente of provincie kunnen laten doen of je had het eerder moeten laten doen zou de reactie van de RWD zijn.
Carnaval is geen christelijke dus erkende feestdag daar zit het probleem.

Ab Trip
Tue, 02/28/2017 - 18:49

Ieder dient zijn/haar auto volgens de wet voor/op de vervaldata te laten keuren.APK keuringen is alleen goed voor de overheid want die verdient er dik geld aan maar verder stelt de hele APK keuring geen ene moer voor.Het is een moment opname niet meer en niet minder.Ik leen even de banden van mijn buurman om dat de mijne 1 mm te weinig profiel hebben. Laat de auto keuren en word goed gekeurd.Thuis zet ik mijn eigen banden er weer onder en kan weer rijden.."HOEZO APK =Veilig".Stel ik laat vandaag mijn auto schorsen waar nog een geldige APK op zit.Hoef geen wegen belasting /verzekering e.d meer te betalen en zit ook niet met de APK want de auto is namelijk geschorst.Na een haljaar jaar meld ik mijn auto weer aan doe heb weer netjes in de verzekering en betaal belasting en kan weer rijden.Ho.ho, nee hoor eerst je auto laten keuren want de keuringsdata is voor bij.Had toch alles van de auto geschorst.Nee zegt de wet de APK kun je niet schorsen.Hoezo niet edelachtbare Rechter mijn auto stond toch stil tijdens de schorsing wat moet er dan aan stuk gaan???Niets maar de data v/d APK loopt tijdens schorsing gewoon door en is nu verlopen. ..Verlopen..?? ondanks dat deze geschorst was..Ja meneer en je moet de bekeuring betalen...Dokken dus...!!! Dit vind ik pure oplichting eerst schorsing betalen en nu ook nog een boete...criminelen zijn het.Sorry maar heb er geen ander goed woord voor over.Heb zelf een auto garage bedrijf maar wil dit even als voorbeeld aangeven.DE HELE APK KEURING STELT GEEN ENE MOER VOOR .... kost de mensen alleen maar klauwen vol geld... niets meer en niets minder want door een APK keuring word een auto echt niet veiliger..Er rijden nu net zoveel auto wrakken met APK op de weg dan toen er geen APK keuring bestond. Afschaffen die APK ....is toch een wassen neus en kost de mensen alleen maar extra geld !!!!

Toon Welten
Tue, 02/28/2017 - 22:58

Volgens mij is een verlopen APK,een flitsboete,of het niet verzekerd zijn een Mulder feit (te herkennen aan de M rechtsboven op je CJIB briefje) De Wet Mulder zegt dat je strafbaar feit geconstateerd moet zijn door een beedigt opsporingsambtenaar... ik wist niet dat computers ook al een eed konden afleggen

André
Tue, 02/28/2017 - 23:58

De uitspraak van de hoge raad dient maar een doel, nl het zoveel mogelijk geld te genereren. Men gaat maar voorbij aan het feit dat een opsporingsambtenaar beëdigd moet zijn om te kunnen verbaliseren. Waarom zou dat nou toch zijn? Een antwoord is, willekeurige bekeuringen voorkomen. Zeker is dat een computer niet beëdigd is.

Piet Gepakt
Wed, 03/01/2017 - 02:34

Als je een leuke oude auto hebt die al jaren is geschorst en die ook nog 's waardeloos is geworden omdat hij ineens niet meer belastingvrij mag zijn en je bent 's een keer net iets te laat met het (jaarlijks) verlengen van die schorsing... KASSA...

Tinus
Wed, 03/01/2017 - 02:39

De APK is grotendeels een grote onzinnige handel, die zeer gevoelig is om de onwetenden een behoorlijke som geld te ontfutselen. Op een aantal ECHT belangrijke punten na, heb ik al vaker meegemaakt dat er van die (bleek later) schimmige garages zijn die je een rekening opleggen voor zaken die niet gerepareerd hoeven worden. Zelf ben ik al sinds 2014 bezig een boete voor niet verzekerd zijn voor een scooter aan te vechten, het komt nu eindelijk voor de commissie die gaat beoordelen of het CJIB mijn bezwaar fatsoenlijk heeft behandeld.. We zijn dan 3 jaar verder, en ik ben al bedreigd met gijzeling en heel de handel. Het is mijn schuld niet, dus betalen doe ik niet. Dat is het systeem, alles automatisch, net als de standaard afwijzing op je bezwaar. Klote systeem, klote overheid. Ik blijf net zolang bezwaar maken totdat ze doodziek van me worden. Betalen doe ik nooit, het is mijn schuld niet dus ze doen maar wat ze niet laten kunnen, een onschuldig persoon betaald niet. PUNT!

johan
Wed, 03/01/2017 - 05:27

Zoals Ab Trip schrijft een grote oplichters bende, valse chassis nummers en veel meer dingen gaan door de apk zolang als er maar geld stroomt, ik ken handelaren die wrakken verkopen , de garage geld toesteken en deze weer hopend op geen steekproef goedkeurd, garages die rotter remleidingen niet ziet en goedkeurd, zoveel te noemen . er was zelfs n handelaar die koplampen , banden en meer voor n type auto had en daarmee al zijn handel erdoor kreeg en de wrakken kon verkopen , ok een aantal word gepakt ( leverd ook weer poen op ) en de rest is gedupeerd dus kost ook weer , de staat is de schuldige onze melkkoe is de status heilig al ver te boven , en maar melken op alle fronten , in naam der wet. me ....AFSCHAFFEN APK

Alexy Baan
Wed, 03/01/2017 - 16:46

Toon Welten, je weet het beter dan een advocaat? Lees het stuk nog eens, als de hoge raad het goedkeurt dat het door een registratiesysteem wordt afgegeven, dan staat dat feitelijk en wettelijk vast. Zo staat boven je commentaar ook te lezen. De hoge raad heeft haar uitspraak gedaan, of je moet nog hoger gaan, doe het dan, maar of je gelijk gaat krijgen is een kleine kans voor zoveel geld. Eens houdt het op. Daarbij ben je aangereden door een ongekeurde auto, iemand zonder rijbewijs, of zonder verzekering, dan piep je wel anders. Dan ben je ineens blij dat deze eisen er zijn.

Tess
Thu, 03/02/2017 - 15:58

Dievenbende

Stefan
Fri, 03/03/2017 - 13:59

Heb dit zelf eens meegemaakt.
Door omgang van verzekering. Wagen was gewoon netjes all-risk verzekerd ook altijd netjes de premies betaald (2012).
Vervolgens kreeg ik een boete want ik zou onverzekerd zijn.
Het hele verhaal heeft vervolgens 1.5 jaar geduurt.
Omdat het van de verzekering uit een art.34 form ingestuurd moest worden naar de rdw die het vervolgens door moest zetten naar t cijb.
Lekker omslachtig.
Wat bleek ik was gewoon verzekerd en het systeem van ons ambts gebeuren was niet netjes en accuraat.
Uiteindelijk alles kwijt gescholden na 1.5 jaar.
Wat ik wil zeggen. Pas goed op met de auto.uitgeschreven boetes van het systeem is zo gammel als wat.

Barbara
Fri, 03/03/2017 - 14:25

Ik ben het niet eens met deze rechter, maar daar kan je helaas toch niets aan doen. Toch wordt er 1 ding over het hoofd gezien. Je mag toch iets later met de apk keuring zijn in speciale gevallen? Je mag de auto dan niet gebruiken, parkeren op openbare weg mag wel en je mag alleen rijden naar de garage voor de apk keuring. Klopt dit nog steeds? En wat als je dan toch een automatische bekeuring hebt gekregen?

Gertruud Reus
Fri, 03/03/2017 - 23:59

De Staat der Nederlanden is een privaat bedrijf met private belangen.
CJIB idem. Alles wat zich overheid noemt is reeds in 2013 -2015 alsook daarvoor doorverkocht en in private handen beland. Ze noemen zich ANBI instellingen. Dit soort instellingen mogen nooit giften afdwingen.
Ik heb met deze private eigenaars geen enkel contract getekend en daarom mogen ze mij geen zg boetes en schulden opleggen dan wel afdwingen. Ik heb geen betutteling nodig en zeker niet zo n belachelijk dure als de CJIB met hun crimineel hoge boetes die dus in private zakken verdwijnen... Dit systeem mag dringend gereset worden!

Peter Decker
Mon, 03/06/2017 - 11:10

Vraag aan HelloLaw; Is deze uitspraak van de hoge raad nu ook van toepassing voor de gemeentelijke parkeerboetes/naheffing, opgelegd na detectie door een z.g. scan-auto? Daarmee worden kentekens automatisch gescand en gekeken of er is betaald voor het parkeren.
Dat dit systeem niet geheel foutloos is, is al bewezen.

Louis
Mon, 03/13/2017 - 17:23

Vorige week maandag 'n brommerscooter gekocht..
Netjes kenteken over laten schrijven op mijn naam bij postkantoor....
Daarna gebeld naar verzekeraar om de scooter te verzekeren en van 'n oud brommerwrak wat op eigen terrein staat , niet meer rijdt en ook was verzekerd bij die verzekeraar de verzekering maar op te zeggen..( had ik achteraf gezien niet moeten doen natuurlijk )
4 dagen later dit niet meer rijdend brommerwrak van 30 jaar oud ( bouwjaar 1987) toch weer in de verzekering gegooid omdat ik zag dat 't wrak inmiddels als niet verzekerd stond geregistreerd in 't RDW register...

M'n vraag is nu ; is 't 4 dagen onverzekerd zijn door 't RDW opgemerkt??
Is de registercontrole 'n willekeurige scan , periodiek door de computer uitgevoerd over 't gehele Nederlandse kentekenbestand en bestaat er daarom 'n kans dat de RDW computer jouw onverzekerd zijn gedurende 4 dagen niet heeft opgemerkt ..??
Of is de registercontrole geen controle maar gewoon 'n altijd actief alarmbelletje , direct gekoppeld aan jouw voertuiggegevens wat automatisch 'n boete uitschrijft als je bij wijze van spreke nog maar 30 sec. niet aan de wettelijke voertuigverplichtingen voldoet??

Als ik de verhalen op internet lees denk ik dat 't laatste 't geval is...'n persoon die net 'n auto in bezit had , deze 3 uur later verzekerde , werd gedurende 't 3 uur onverzekerd zijn al opgemerkt door de RDW computeren kreeg van 't CJIB 'n boete van 337 euro toegestuurd..
't Onverzekerd zijn werd dus vrijwel onmiddelijk opgemerkt door de RDW computer
RDW suggereert met haar registercontrole op jouw voertuig met 'n frequentie van minimaal 1 maal per jaar dat er 'n redelijke kans bestaat niet onmiddelijk te worden opgemerkt als onverzekerde bij 't proces van overschrijven , verzekeren , schorsen etc. en mensen passen hier hun gedrag op aan..
De gedachte wordt dan ; 't zal allemaal zo'n vaart niet lopen bij 't overschrijven .., er is 'n beetje speling.., 't is geen kwestie van uren........
Als 't RDW zou stellen dat 't nog maar 5 minuten als onverzekerd geregistreerd staan of niet geschorst zijn in 't RDW register altijd automatisch leidt tot 'n boete van 337 euro dan zou 't gedrag van mensen m.b.t. verzekeren of schorsen van 'n voertuig veel strikter zijn en zouden wellicht de procedures van overschrijven , verzekeren en schorsen worden geïntegreerd in 1 procedure zodat de kentekenhouder geen risico meer loopt op 'n torenhoge boete.. ...
't lijkt erop dat 't RDW met haar onduidelijke gang van zake geen afscheid wil nemen van haar melkkoe...

Waarom lid worden van HelloLaw?
  • Krijg onbeperkt juridisch advies
  • Profiteer van de laagste prijzen
  • Krijg korting op advocaten
  • Bespaar geld
Word nu lid
Direct advies:
ma - do: 8.00 tot 20.00 uur
vrij: 8.00 tot 18.00 uur
za: 10.00 tot 18.00 uur