Erven (5): na echtscheiding aanspraak maken op erfenis ex

Antwoord:

Nee, na een echtscheiding of scheiding van tafel en bed kunnen ex-echtgenoten geen aanspraak meer maken op een (deel van een) erfenis die de ex-partner ontvangt, tenzij daar expliciet afspraken over zijn gemaakt. Gemeenschap van goederen wordt bij een scheiding en scheiding van tafel en bed beëindigd. Alles wat ex-partners daarna ontvangen aan vermogen blijft dus van degene die het vermogen krijgt. Dit geldt niet alleen voor een erfenis, maar bijvoorbeeld ook voor schulden die worden gemaakt na de scheiding.

Erven tijdens echtscheidingsprocedure
Hoewel het zuur is, kan een partner tijdens de echtscheidingsprocedure wel aanspraak maken op een op dat moment opengevallen erfenis. De reden is dat de gemeenschap van goederen op dat moment nog bestaat. In principe wordt deze gemeenschap pas definitief opgeheven door inschrijving van de echtscheidingsbeschikking in de registers van de burgerlijke stand. Pas op dat moment is de echtscheiding officieel definitief.

Testament
Wel is het mogelijk dat er specifieke afspraken zijn gemaakt over erven, die los staan van een eventuele echtscheiding. Zo kan een (ex)schoonouder bij testament bepaald hebben dat de (ex)partner iets uit de erfenis ontvangt. In zo’n geval kan er wel aanspraak op gemaakt worden.

Erven in het echtscheidingsconvenant
Daarnaast kunnen er in het echtscheidingsconvenant afspraken zijn gemaakt over eventueel erven van elkaar na scheiding. Dit komt niet vaak voor, maar het is juridisch gezien zeker mogelijk. De ex-partners bepalen in dat geval zelf wat ze elkaar na scheiding nog willen geven uit een vrijkomende erfenis. 

Wil je meer weten over erven of scheiden, neem dan contact op met één van onze juristen.
 

Laat een reactie achter

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

Reacties (11)

helma
Thu, 09/02/2010 - 00:32

Het bovenstaande verhaal klopt niet. Alleen met een testament met uitsluitingsclausule (koude kant) kan je een ex-echtgenoot niet laten delen in de erfenis.

arabaela
Tue, 11/30/2010 - 18:26

Nadat mijn echtscheiding definitief was ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand en ook mijn ex de akte van berusting had getekend heb ik de erfenis van mijn overleden ouders ontvangen. Mijn ouders waren toen al enkele jaren overleden, maar door trammelant met mijn ex, die het nergens mee eens was, kwam de verdeling niet tot stand. We waren in gemeenschap van goederen gehuwd. In de testamenten van beide ouders staat een uitsluitingsclausule, zodat niets viel binnen een alstoen bestaande huwelijksgoederengemeenschap. Ik was in gemeenschap van goederen met mijn ex gehuwd. Sinds mijn scheiding word ik aan de lopende band gedagvaard ten behoeve van nihilstelling alimentatie. Vast onderdeel daarvan is de erfenis van mijn ouders. De advocaat van mijn ex verzoekt doorlopend in informatie en mijn eigen advocaat dwingt mij die informatie te verstrekken. Ik blijf dit maar aanslepen in alle procedures. Men blijft er aan vasthouden dat ik er geen recht op heb. Ja u leest het goed. In een voorstel boedelverdeling is thans door de advocaat van mijn ex het totale inmiddels door hen opgehoogde bedrag opgevoerd als een schuld van mij aan mijn ex. Ik word doodziek van die mensen. Daarbij moet ik aangeven dat mijn ex zelf advocaat is. Ik vraag mij af wat die advocaten toch denken te bereiken. Het is een vriendjespolitiek die zijn weerga niet kent. De advocatuur is voor mij een grote schandvlek binnen de nederlandse samenleving. De overheid verplicht ons in gerechtelijke procedures bij te laten staan door advocaten. Het zou de overheid en de orde van advocaten sieren indien men eens wat beter op dit volk lette.

pieter gerrits
Fri, 05/24/2013 - 20:25

myn vader is al 9 jaar overleden. lig nu in scheiding. heeft nyn aankomende ex nog recht op erfenis?

K. Brzezinska
Thu, 07/18/2013 - 14:36

Arabaela,

Als je dit leest, nog, neem kontakt aub met mij op via twitter. Westofwarsaw. Ik ben journaliste, en begin met onderzoek over zulke echtscheidingsverhalen, over vriendjespolitiek en advocaten die hun clienten dwingen om onvoordelige overeenkomsten te tekenen, enzovoorts. Graag hoor ik ook of je een klacht heb ingedient bij de Orde? Grt, WoW

Ciska
Thu, 02/27/2014 - 13:32

Wat je ook doe ,ik heb tijdens mijn scheiding alles op papier laten zetten en deze is bestempeld door de Rechtbank, nu is mijn ex overleden en de deurwaarder staat bij mij op de stoep terwijl mijn ex de schuld zou betalen, blijkt het ineens niet rechtsgeldig te zijn want de schuldeiser had op de hoogte moeten zijn, mooi allemaal maar mijn advocaat heeft niks er over verteld maar wel geld ontvangen

ex vrouw
Wed, 05/07/2014 - 15:47

Mijn ex man was uit huis geplaats en heeft een beroerte gehad! Er volgde hiervan een echtscheiding omdat de zorg ook psychisch op me drukt! Toch bleek dat ik recht heb op een pensioen uitkering na het overlijden van me ex man! We hadden het in de testament vast gezet! Dat kan dan dus ook! Maar als je het niet regelt dan kan je inderdaad geen recht krijgen op een erfenis of pensioen fonds van je ex partner of die overleden is!

e.e.
Tue, 10/27/2015 - 00:14

Als een familielid (vader) van je partner ten tijde van jullie huwelijk overlijdt, maar het erfdeel van de overledene (vader) wordt overgedragen aan diens vrouw (moeder van partner), en deze vrouw pas overlijdt na echtscheiding... dan komt volgens mij het erfdeel van vader van je ex-partner als nog ten goede aan jou als ex-echtgenote, omdat hij overleden is ten tijde van het huwelijk. Een soort uitgestelde erfenis dus.

Vraag is echter hoe je er vervolgens werk van maakt, of dat je wordt opgeroepen? Ik begrijp dat de kinderen het onderling gaan regelen. Kan dat?

#Redactie JuroFoon
Wed, 10/28/2015 - 10:23

Beste e.e.,

Hartelijk dank voor je reactie. Voor het antwoord op je vraag kun je het beste contact opnemen met een van onze juristen via 088 – 1411 000 als je lid bent, of anders via 0900 – 1411 (€ 0,90 per minuut).

Annelies
Wed, 01/31/2018 - 10:29

Toen mijn schoonvader stierf waren we nog getrouwd, er is toen een erfenis vrijgekomen die verdeeld zou worden na mijn schoonmoeder overlijden! Als ik nu ga scheiden heb ik dan toch recht op een deel????
MVG Annelies

Freddy
Thu, 12/06/2018 - 18:38

Ik ben gescheiden heb een dochter van 3 jaar
Ik krijg een kindsdeel van mijn overleden vader dat krijg ik pas als mijn moeder haar huis verkoopt
Mocht ik te komen overlijden dan gaat dat geld na mij dochter
Maar de vraag is kan mijn ex ook aanspraak maken op die erfenis

HelloLaw
Fri, 12/07/2018 - 15:07

Beste Freddy, bedankt voor je bericht. Het erfrecht is een vrij ingewikkeld rechtsgebied en daarom kan ik me voorstellen dat je graag wilt weten of jouw ex nog aanspraak kan maken op de erfenis. Hebben jullie onderling nog afspraken gemaakt over de erfenis? Om te kijken hoe we jou het beste kunnen helpen heb ik je een e-mail gestuurd. ^ Kiki van HelloLaw 

Waarom lid worden van HelloLaw?
  • Krijg onbeperkt juridisch advies
  • Profiteer van de laagste prijzen
  • Krijg korting op advocaten
  • Bespaar geld
Word nu lid
Direct advies:
ma - vrij: 8.00 tot 18.00 uur