Partner uit huis zetten

Partner uit huis zetten na einde relatie: hoe doe ik dat?

Je wilt je partner uit huis zetten? Je bent gaan samenwonen, maar hebt hier nu spijt van ‒ helaas komt dit vaker voor. Hoe je iemand uit huis kunt zetten hebben we in deze blog uitgelegd. Maar wil je je ex partner uit huis zetten? En zijn jullie ook nog getrouwd, hebben jullie een geregistreerd partnerschap of een samenlevingscontract? Dan gelden hiervoor speciale regels waar je rekening mee moet houden.

Wil jouw ex het huis niet verlaten en weet je niet goed wat je moet doen? Neem dan contact met ons op. Onze juristen kunnen je uitleggen welke stappen je het beste kunt nemen.

Partner uit huis zetten: de hoofdregel

Je kunt je ex partner uit huis zetten als jij degene bent die de koopwoning heeft gekocht en je niet bent getrouwd of geen geregistreerd partnerschap bent aangegaan. Jij bent namelijk de eigenaar van de woning en mag bepalen wie er allemaal in jouw woning woont. Voor een huurwoning geldt eigenlijk hetzelfde. Als alleen jouw naam op het huurcontract staat en jij dus als enige de huurwoning huurt, dan mag je anderen zomaar de woning uitzetten.

Maar let op: als jouw situatie niet aan deze voorwaarden voldoet, dan kun je dus niet zo gemakkelijk je ex uit huis krijgen. Hebben jullie de koopwoning samen gekocht? Zijn jullie getrouwd of hebben jullie een geregistreerd partnerschap? Of staat je ex wel op het huurcontract als medehuurder? Dan ligt het iets anders. Hieronder lees je welke regels dan gelden.

Partner uit huis zetten: koopwoning

Een uitzondering op de eerder genoemde hoofdregel is als jij en je ex het gezamenlijk eigendom hebben over de koopwoning. Als dit het geval is dan kun je niet zomaar je ex partner uit huis zetten. Om na te gaan of sprake is van een gezamenlijk eigendom, kun je eerst nakijken of je ex op het koopcontract staat. Als dat het geval is, dan is er automatisch sprake van een gezamenlijk eigendom.

Als je ex niet op het koopcontract staat, betekent dit niet direct dat alleen jij de eigenaar bent van de koopwoning. In het geval van een huwelijk of geregistreerd partnerschap kan er toch sprake zijn van een gezamenlijk eigendom van de woning. Onder het oude huwelijksrecht (getrouwd of geregistreerd partnerschap vóór 1 januari 2018) geldt dat de woning automatisch onder het gezamenlijk eigendom valt, tenzij dit in de huwelijkse voorwaarden anders is afgesproken.

Onder het nieuwe huwelijksrecht (getrouwd of geregistreerd partnerschap na 1 januari 2018) valt de woning slechts automatisch onder het gezamenlijk eigendom als jij en je ex samen de woning tijdens het huwelijk of geregistreerd partnerschap hebben gekocht. Als jij voor het huwelijk of geregistreerd partnerschap de woning hebt gekocht en je ex niet op het koopcontract staat, dan ben jij als enige eigenaar van de woning.

Weet je niet zeker welke regels van toepassing zijn op jouw situatie. Neem dan contact met ons op. Onze juristen kunnen je uitleggen hoe het precies zit.

Partner uit huurhuis zetten: medehuurderschap

Een andere uitzondering op de hoofdregel is het medehuurderschap. Als je ex medehuurder is van jullie huurwoning, dan heeft hij of zij recht op huurbescherming en kun je hem of haar niet zomaar de woning uitzetten.

Is mijn ex medehuurder? Ten eerste kan je ex medehuurder zijn als hij of zij ook op het huurcontract staat. Ook als je ex niet op het huurcontract staat, kan hij of zij worden aangemerkt als medehuurder. Dit is het geval als je bent getrouwd of een geregistreerd partnerschap hebt, dan is je ex automatisch een medehuurder. Het maakt hier niet uit of je voor of na het tekenen van het huurcontract bent getrouwd of een geregistreerd partnerschap bent aangegaan.

Partner uit huis zetten: samenlevingscontract

Kan ik mijn ex partner uit huis zetten als wij een samenlevingscontract hadden? Ja, het maakt niet uit of jullie een samenlevingscontract hebben gehad. Met een samenlevingscontract kan namelijk geen sprake zijn van gezamenlijk eigendom of medehuurderschap. In een samenlevingscontract worden slechts afspraken gemaakt over het betalen van de maandelijkse huur of hypotheeklasten. Je ex kan op dit gebied dus aan een samenlevingscontract geen rechten ontlenen.

Ex wil huis niet verlaten - wat nu?

Indien je ex niet (mede)eigenaar is van de koopwoning en ook geen medehuurder is van de huurwoning, dan kun je je ex de deur wijzen. Maar hoe doe je dit als je ex weigert om de woning te verlaten?

1. Vervang de sloten

De meest praktische en goedkoopste oplossing is om de sloten van de deuren te vervangen. Als eigenaar van een koopwoning mag je dit gewoon doen. Als huurder van een huurwoning mag je dit alleen met toestemming van de verhuurder doen. In de praktijk levert dit bijna nooit problemen op.

2. Schakel een advocaat in

Een andere optie is om een advocaat een kort geding te laten starten. De rechter kan dan je ex dwingen de woning te verlaten en bijvoorbeeld een dwangsom opleggen voor iedere dag dat je ex onrechtmatig in je woning verblijft.

Een nadeel is dat je verplicht bent om een advocaat in te schakelen en je dit relatief meer geld kost dan het vervangen van de sloten. Het voordeel is wel dat de rechter op papier zet dat je ex de woning moet verlaten en je vervolgens gemakkelijk een deurwaarder kunt inschakelen.

Als je ex wel (mede)eigenaar is van de koopwoning of medehuurder is van de huurwoning, dan kun je afspraken maken over wie in de woning gaat wonen. Zo kun je je ex uitkopen door een bepaald bedrag te betalen. Als je er niet uitkomt met je ex, dan kun je naar de rechter stappen. De rechter zal dan beoordelen wie in de woning mag blijven wonen. De rechter maakt een zo eerlijk mogelijke beslissing en houdt rekening met alle feiten en omstandigheden. Zo kijkt hij of zij bijvoorbeeld naar: bij wie de kinderen het hoofdverblijf hebben, waar jij en je ex werken en wie de hypotheeklasten of huur betaalt.

Je partner uit huis zetten - hulp nodig?

Het hangt dus van verschillende omstandigheden af of je zomaar je ex partner uit huis kunt zetten. Twijfel je na het lezen van deze blog nog over de juridische stappen die je kunt nemen? Of heb je gewoon zo snel mogelijk een advocaat nodig?  Onze juristen bieden je graag een luisterend oor en geven je een passend advies. Bel met ons op 088-1411 0 11 (lokaal tarief), WhatsApp ons op 06 40 81 22 14 of chat met ons via Facebook Messenger.

Deze blog is geschreven op 29 augustus 2012 en geüpdatet door Roel van den Berg op 24 januari 2019.

Afbeelding: Hassan Khan

Laat een reactie achter

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

Reacties (123)

rob kuijpers
Thu, 08/30/2012 - 18:50

Lekkere scène kan je verwachten als je bijna expartner de deur niet meer in kan. Als mediator kan ik een goede derde mogelijkheid noemen; ga samen langs een mediator om samen dit probleem op te lossen met hulp van de mediator.

Henry
Tue, 09/04/2012 - 14:01

Dit advies kan echt niet. Sloten wisselen om je ex buiten te zetten. Mijn ex had ook de sloten gewisseld puur uit racune gedrag. Zoalang er geen gerechtelijke uitspraak is mag ik zelfs ramen en deur forceren om naar binnen te gaan. Heb ik niet gedaan ze doet maar, maar het is wel de start van geen oplossing maar van oorlog want denk je nou werkelijk dat ik en alle anderen die dit is overkomen zulks gedrag zomaar goed vinden, met name als je nog niet meer bij je eigen spullen kunt komen. Daarbij nog eens dat bij boedelverdeling de datum wordt aangehouden van feitelijke uitspraak dus na 5 jaar aanhoudende strijd van mijn ex de inboedel na 5 jaar totaal afgeschreven is en dus niets meer waard. Maw zoveel mogelijk meenemen of beter nog al meteen verdelen is mijn advies.

Anna
Tue, 09/04/2012 - 14:10

Ik zou er niet aan moeten denken, dat ik in zon situatie terecht kom. Waarom zou je als ex ook niet willen blijven als de relatie ten einde is?
Overigens gaat het dan bij aanvang van samenwonen al mis. Laat altijd een samenlevingscontract opstellen, dat voorkomt een hele hoop ellende als je uit elkaar gaat.

Juli
Tue, 09/04/2012 - 14:17

Deze info klopt niet. Zelfs wanneer je n koophuis hebt kan je partner die ongeschreven staat recht hebben op verblijf in de woning.

Naam
Tue, 09/04/2012 - 16:07

indien men wel gehuwd is of geregistreerd partnerschap heeft betekent dit enkel dat de een de ander de hel kan maken,een andere partner is dat huis haalt onder je ogen daar mee neukt onder een dak waar men geen poot heeft om op te staan wil men uit die hel.men zal het moeten verdragen .

Jeannette van der Valk
Tue, 09/04/2012 - 16:27

In Nederland zijn dingen mogelijk die eigenlijk niet mogelijk moeten kunnen zijn. Het wordt de hoogste tijd dat sommige wetten worden aangepast. Er ontstaat veel haat en nijd omdat daar door onze wetgeving ook de kans toe wordt geboden. Samen de problemen oplossen in goede harmonie is slechts zelden mogelijk. Eén partij is altijd de dupe en de ander krijgt - vaak ten onrechte - alles voor elkaar met een pro-deo advocaat, die hier graag aan meewerken omdat het weer geld in het laatje brengt. Heel onrechtvaardig allemaal!

Assepoester
Tue, 09/04/2012 - 17:25

Ik zit op dit moment in een soortgelijke situatie. Alleen betreft het een koopwoning, mijn ex heeft in 2009 de sloten veranderd en ik wilde geen traumatische ervaring voor mijn zoontje, van toen, 5 jaar opwekken. Nu na 5 jaar gescheiden te zijn op papier, is de woning nog steeds een belasting probleem. Ik heb inmiddels door veel knokken, toch nog een huurwoning toegewezen gekregen, zonder urgentie. Nu betaald mijn ex al zolang alle kosten van de woning. Hij weigerd het huis te verkopen, en kan zelfs het koopcontract niet op zijn naam krijgen van de bank. Ik blijf ten aller tijden hoofdelijk aansprakelijk voor de hypotheek. Dus als hem iets overkomt nu, dan komt de bank naar mij toe! Hoe krom zit deze wet in elkaar? THE story still continue......About 5years.".pffffff

Ikkie
Tue, 09/04/2012 - 18:10

Helaas heb ik dit ook meegemaakt en ging het niet soepeltjes. Bij mij heeft mijn ex me bedrogen, bedonderd, ect. Wij hadden in het begin v/d relatie afgesproken dat als de ene de ander iets naars aandeed die ook moest vertrekken. In mijn geval mijn ex dus. Helaas vertrok deze ook niet zonder slag of stoot. maar nadat ik met de gemeente had gesproken en ik een aantal tel.nrs van verhuurders had gekregen. Gaf ik hem heel duidelijk 1 maand de tijd of anders spullen op straat. Helaas bleef ex intotaal ongeveer 1 jaar bij mij ondanks dat de relatie allang over was. Het ligt ook aan de persoon zelf hoe iemand is en wat hij/zij eraan wil doen. Ik heb het er heel moeilijk mee gehad, maar heb achteraf geen spijt. Gelukkig betrof het een huurwoning. Ik wens iedereen veel succes en vooral sterkte toe. Je komt er sterker dan uit dan je erin gaat moet je maar denken.

Dublin
Wed, 09/05/2012 - 14:53

Assepoester, ik had een soortgelijke situatie. Geen huwelijk of partnerschap, wel samen een koopwoning. Toen de relatie misliep wisselde mijn ex de sloten. Ze vertelde de rechter dat ze mij wilde uitkopen (wat ze financieel niet kon) en stopte ondertussen met betalen aan de hypotheek. Ik huurde een huis, kreeg de bank achter me aan voor de hypotheek en mijn ex weigerde toegang tot het huis om mijn eigendommen op te halen. Uiteindelijk is ze het land uit gevlucht (nadat ze gezamenlijke eigendommen had verkocht of verscheept) en kreeg ik de sleutels van een leeg, uitgeleefd huis. En dat alles blijkt normaal te zijn. Ik heb nu een schuld (gedwongen het huis met verlies verkocht) en heb een deel van mijn eigendommen nooit terug gezien.
En maar volhouden dat mannen en vrouwen gelijke rechten hebben...

Roos
Wed, 09/05/2012 - 14:53

Ik heb het zelf mee gemaakt. Ik heb de sloten ook veranderd en idd ,meneer was boos dat hij er niet meer in kon.. Maar hij had er zelf naar ge
maakt. Hij bedreigde mij, deed maar waar hij zin in had en ook over intieme zaken had hij rare gedachtes. Ik was op een gegeven moment zo bang voor hem dat ik samen met een vriend de sloten heb veranderd. Zijn spullen ingepakt en op straat gezet waar hij ze kon ophalen. Dat heeft hij gedaan en heb hem gelukkig daarna nooit meer gezien

rob van haren
Wed, 09/05/2012 - 14:58

Een weinig verrassend stuk

rob van haren
Wed, 09/05/2012 - 15:00

Juridisch- en praktisch gezien brengt dit stuk niets nieuws en heeft het ook verder weinig tot geen nieuwswaarde.

Naam
Wed, 09/05/2012 - 15:00

Je hebt helemaal gelijk Jeanette van der Valk. Het Nederlands recht is op relatie gebied heel erg krom en resulteerd in het meren deel tot oorlogen met extremistische uitschieters van familie dramas met moord en doodslag. Dit komt voornamelijk doordat het gezin en de individu niet beschermt is, maar de economie. B.v. Het verhaalsrecht is van veel groter belang dan de mens waardoor in tijd van een relationele oorlog, uit rancune grote schulden kunnen worden gemaakt, en die in de ander zijn schoenen kunnen worden geschoven, wat natuurlijk olie op het vuur gooit. In de rechts filosofie van een land dat zich aan verdragen houdt past zulke wetgeving niet, aangezien het verdrag van Rome duidelijk steld dat door de wet en rechter de mens moet worden beschermt. Maarja, Nederland staat er om bekend om verdragen te tekenen maar ze niet te implanteren in nationaal recht. En dan stampt het verdrag van Rome al uit 1957, dus ik zie dat ook niet meer geimplanteerd gaan worden.

Jakob
Wed, 09/05/2012 - 15:36

Henry kijk jij nog eens in de spiegel ji zegt Dit advies kan echt niet. Sloten wisselen om je ex buiten te zetten. En dan zeg je aan het eind: Maw zoveel mogelijk meenemen of beter nog al meteen verdelen is mijn advies. Vind jij dan dat wij zo met elkaar om moeten gaan, ik heb helaas zoals jij adviseert dit meegemaakt en zelfs mijn persoonlijke zaken zoals geschenken van familie met een zeer hoge persoonlijke waarde maar ook zeer hoge gelddwaarde (antiek) Ik hoop Henry dat dit een vergissing van jou is.

Petra Kuipers
Wed, 09/05/2012 - 15:36

Naam | 04.09.12 | 14:07
indien men wel gehuwd is of geregistreerd partnerschap heeft betekent dit enkel dat de een de ander de hel kan maken,een andere partner is dat huis haalt onder je ogen daar mee neukt onder een dak waar men geen poot heeft om op te staan wil men uit die hel.men zal het moeten verdragen .

Ik vind dit wel een zwaar grove reactie, sorry hoor!!!
Ik ben dus zo n nieuwe partner , inmiddels al niet nieuw meer, inmiddels bijna 4 jaar bij elkaar en getrouwd, maar toen ik bij mijn man kwam gingen wij ook samenwonen in de voormalig echtelijke woning van hem en zijn ex vrouw, wat is daar mis mee???? mag een ex partner niet verder met zijn/haar leven na een stukgelopen relatie?? doe normaal joh.
Ook de ex van mijn man begon te zeiken dat ze er zoveel moeite mee had dat ik er kwam wonen, en heeft zelfs geinformeerd via de notaris of ze mij eruit kon werken, mooi niet, want zij was zelf vrijwillig weggegaan dus kon zij niet meer bepalen wie er kwam te wonen.
na een stukgelopen relatie moet er nou eenmaal 1 de woning verlaten, je kan moeilijk met zn tweeen onder 1 dak blijven wonen lijkt mij.
Mensen moeten eens niet zo kinderachtig en hatelijk tegen elkaar zijn als een relatie over is, maar als 2 volwassen mensen over de situatie praten, en dan een beslissing nemen wie er in de woning blijft en wie er vertrekt.
Maar ja goed, helaas veranderen de meeste mensen in kleine kinderen tov hun ex als een relatie over is, en ja, als dan sloten veranderen de enigste uitweg is, is het niet anders natuurlijk.

monique
Wed, 09/05/2012 - 15:55

helaas ben ik door mijn ex vriend zonder pardon op straat gezet met mijn kids en omdat wij niets op papier hadden. maar ik stond wel op het adres ingeschreven, mag hij ons er officieel niet uit zetten.dit is de reactie van de politie.

kornelia
Wed, 09/05/2012 - 15:56

Helemaal mee eens. Punt is dat je in dit land niet iemand zonder verblijfsplaats op straat mag zetten. Dat was in ons geval een excuus om oneindig bij mij te blijven wonen. Zolang jij degene bent met een inkomen en een huis, zit je altijd in de hoek waar je op alle manieren moet investeren om iemand zowel in als uit je huis te krijgen. Vergeet niet dat mediation alleen kan met beider instemming. In machtsconflicten is dit vaak ook geen oplossing. Helaas.
Het enige wat overblijft, is sloten veranderen.

Fleur
Wed, 09/05/2012 - 16:27

Mijn partner moest zijn eigen huis uit, en zelfs nog 2 jaar de hypotheek betalen. Jippie..

Fleur
Wed, 09/05/2012 - 16:29

En vergeet er bij te zeggen dat hij door politie (die hij zelf belde omdat hij zijn woning niet in mocht van ex) werd weggestuurd, en geen toegang kreeg tot woning. Dus zo kan t ook gaan...

Robert
Wed, 09/05/2012 - 16:30

Door diversen aandoeningen was ik niet instaat om een gezamelijk koopcontract te ondertekenen. Dit omdat ik er geheel aleen voor stond en de famailaire druk enorm was. Uiteindelijk is de relatie stuk gelopen en ben gegaan nadat men mij geheel kaal geplukt had. Is dit dan eerlijk.?

jan
Wed, 09/05/2012 - 20:39

Oh Nederland, uw Nederlands!

anoniempje
Thu, 09/06/2012 - 13:08

lekker advies dit!
Ik heb dit al eens meegemaakt, dat ik met 2 kinderen mijn huis niet meer in kon, en dus maanden van de ene vriendin naar de andere vriendin moest trekken, tot er een kortgeding kwam.Rechter besloot huis voor mij en de kinderen was, en hij moest vertrekken,maar je voelt je behoorlijk rot!Als je 4 mnd lang met je kinderen moet leven uit een plastic zakje vol kleren, want ik mocht ook de spullen van mijn kinderen en mij niet meer pakken, zelf de medicatie van mijn jongste niet!
En dat noemt men dan een SPOED kortgeding..........
De wet klopt wel vaker niet, dat heb ik in de afgelopen jaren meerdere malen ervaren.

Solitaire
Thu, 09/06/2012 - 13:21

Ja, dat is even lekker zeg! Sloten verwisselen..... over mijn lijk of met een bijl naar binnen.
Ik was degene die in de steek ben gelaten en mij werd de wacht aangezegd na bijna 30 jaar. Natuurlijk, dom, blond en veel houden van. Altijd in zijn bedrijf gewerkt. Niets geregeld, geen samenlevings contract o.i.d. Maar het kan en mag toch niet zo zijn dat je wettelijk gezien dan geen ENKEL recht hebt! Zelfs zonder huurcontract sta je sterk want ik ga er vanuit dat je post toch op dat adres is binnen gekomen of dat je facturen hebt betaald? Ik ben een jaar blijven zitten tot er een huurhuis beschikbaar was dat ik kon betalen (geen inkomen want ik had voor mijnheer en zijn kinderen gezorgd) maar ook een huis dat voor mij acceptabel was. Het huis waar ik uit kwam was riant, lag aan het water en ik vertikte het om in een senioren woning te gaan woning zoals mijnheer aanbeval. Geen enkele advocaat kon mij helpen c.q. adviseren omdat er geen jurisprudentie is in dit soort zaken maar ik had het er ècht op aan laten komen bij een rechter.
Verder moet ik zeggen dat deze website weinig toevoegt en soms zijn de antwoorden ook niet correct. Zóveel juridische kennis heb ik nog wel.

HermanH
Thu, 09/06/2012 - 13:28

NAV;
Fleur | 05.09.12 | 14:27
Mijn partner moest zijn eigen huis uit, en zelfs nog 2 jaar de hypotheek betalen. Jippie..
=======================
Schandalig.
En u haalt u eigenwaarde hier flink mee naar beneden, u kunt dus blijkbaar niet op eigen benen staan.

Johan
Thu, 09/06/2012 - 13:39

Wat ontzettend veel asociale mensen zijn er toch.
Ene Fleur die een hoogtepunt bereikt doordat haar ex is veroordeeld tot het betalen van de hypotheek, de ander die zegt: Neem zoveel mogelijk mee, enz. Ik vind het wisselen van sloten, of het de ander ontzeggen van de toegang tot de EIGEN woning, in geen van de gevallen kunnen. Ze wilden dat bij mij ook proberen, is gelukkig niet gebeurd want ik had niet voor de gevolgen ingestaan.

Edwin
Thu, 09/06/2012 - 13:48

Ja, het gaat dan om huisvredebreuk toch? Praktisch: ik ken gevallen waarbij iemand door de ex-partner het huis uit werd gezet en tevens de boedel niet meer werd verdeeld. De eigenaar was van mening dat die allemaal bij het huis hoorde. Het is niet zo gemakkelijk als gesteld wordt. Ik zou gaan voor de kostbare optie. Dan heb je tenminste iets om op terug te vallen. Een conflict is er toch al. Een eigenaar mag zijn rechten uitoefenen, maar niet ten koste van alles. Meestal heeft de ex-partner die de ander uit het huis gooit daar een volledig subjectief beeld van.

mezelf
Thu, 09/06/2012 - 13:48

ik lees al deze reactie \`s en vind het moeilijk om een algemeen oordeel te vellen.Ik heb zelf ook de sloten vervangen nadat mijn ex ineens besloot weg te gaan zonder te praten, omdat ik het een vervelend idee vond dat hij dan te pas en te onpas het huis in kon als ik er niet was., en mijn volwassen kinderen die nog thuis wonen vonden dat ook niet prettig.maar ik veroordeel het wel dat partners met jonge kinderen op straat worden gezet door de ex, want wat ben je voor iemand als ouder dat je dat je kinderen aandoet, dus dat zou ik nooit goed keuren.Maar we moeten wel eerlijk zijn, als partners uit elkaar gaan gaat het zelden in goede harmonie helaas, en het is makkelijk om elkaar het leven zuur te maken. En als je gaat neem op dat moment alle spullen mee die voor jou belangrijk zijn, en de rest komt dan via de rechter, en mijn ervaring is ook al probeer iemand toch nog zo tegen te werken wat bij mij ook het geval was, word het toch door de rechter rechtvaardig beslist, het kan zijn dat je er niet altijd mee eens bent, dat is dan wat anders, mijn ex schreef ook brieven naar mij dat hij me helemaal berooid zal achterlaten, hij heeft dat ook geprobeerd, maar ik kon al zijn beschuldigingen weer leggen.ieder keer moest ik weer met tegenbewijs komen, maar na anderhalf jaar was dan toch alles geregeld, en een mediator had bij ons ook geen nut gehad, alleen maar onnodige extra kosten, en nog langer uitstel van scheiding. het komt er eigenlijk op neer er zitten meerdere kanten aan,deze stelling

Rayne
Thu, 09/06/2012 - 14:13

Hoewel het wreed lijkt de sloten te veranderen, lijkt het me terecht en redelijk. Als de koopwoning alleen van jou is en of de huurwoning alleen op jouw naam staat, de relatie beindigt is en de ex niet vrijwillig wil verhuizen, dan lijkt me dit de meeste logische en beste oplossing.
Ik heb zelf mijn ex via de rechter uit de gezamelijke koopwoning moeten laten zetten. De afspraak was dat hij zes maanden de tijd kreeg om iets anders te zoeken, maar na 6 maanden maakte hij geen aanstalte. De spanning in huis was te snijden, de sfeer werd met de dag grimmiger, want mijn ex accepteerde niet dat ik niet meer samen verder wou na huiselijk geweld tegen mij en onze oudste zoon (waarvoor hij veroordeeld is door de rechter) en toen hij op een dag onze oudste zoon weer aanviel en schopte was de maat vol.

Als mensen uit elkaar gaan dan spelen veel emoties mee. Het is dan ook heel verstandig dat van de partners de woning verlaat en zichzelf en de andere de tijd geeft om de situatie te verwerken. Maar stug in de woning blijven wonen en ieders leven onmogelijk maken leidt alleen maar tot nog meer ellende en ruzie

Juffrouw Jansen
Thu, 09/06/2012 - 14:39

Ben enigszins verwonderd over de vaak boze reacties. Wanneer je overigens als mediater al racune verwacht bij het wisselen van sloten.. waar ga je als professional dan van uit?

Het gaat in het voorbeeld en antwoord om iemand die geen recht heeft om in de woning te verblijven. Uit gemak ga ik er van uit dat de huurster een schappelijke termijn geeft om iets voor zichzelf te zoeken, hetzij bij vrienden te logeren dan wel een zelfstandige plek.
Wat voor iemand een redelijke tijd is varieert uiteraard. Bovendien kun je bij een scheiding/uit elkaar gaan best even van je apropos zijn. Dat geldt niet alleen voor de onwillende partij. Je hebt dus te maken met een ieders goodwill, uithoudingsvermogen en redelijkheid. Is die periode op en kun je opmaken dat de partner geenszins van plan is te vertrekken, tja, dan vind ik het helemaal niet zo gek dat je ex-partner je de toegang van haar/zijn (huur)huis ontzegd.

Er is natuurlijk wel een tekort aan betaalbare woningen (denk aan Amsterdam, waar je over het algemeen niet binnen een week iets hebt). Verder kunnen partners hebben afgesproken dat de een gelegenheid heeft te studeren en tijdens de breuk dus niet werkt. Het vergt voor sommigen misschien wat meer om dan redelijk te blijven, hoewel nog steeds geldt soms is het na bepaalde termijn op en doe je er verstandig aan voor jezelf te kiezen.

Els
Thu, 09/06/2012 - 14:48

Wat een a-sociale reacties hier zeg. Fleur spant daarmee wel de kroon. Zijn jullie mensen of beesten? Bah.....het kan zó anders........

Lucie
Thu, 09/06/2012 - 15:01

Oh, was het maar zo makkelijk. Ik betaal al een jaar huur voor een woning waar ik niet in woon. Verhuurder wil de contract niet op mijn exman overschrijven en ook niet beeindigen. Ex wil het huis niet uit en de huur betaalt ie ook niet. Na een paar bezoeken van een deurwaarder ben ik maar weer gaan betalen.

paul
Thu, 09/06/2012 - 15:04

mensen, goed lezen: fleur bedoeld dat haar huidige partner uit zn huis werd gezet door zn ex. Hoop ik voor haar hoor.... Anders is ze wel erg vreemd.
Verder is dit al heel lang zo, niets nieuws. Wees dus nooit zo dom samen te gaan wonen zonder duidelijke contractuele rechten op de woning. Voordat je weet weet mag je een hotelletje zoeken.
En Els: als vrouw zijnde moet weten dat je door emoties de dingen ineens héél anders ziet. Heb ik als man helaas al meer dan eens meegemaakt.

Petra
Thu, 09/06/2012 - 15:11

Je word er niet vrolijk van . Snap niet waar iemand zin aan heeft . Relatie over dan zal er 1 moeten vertreken. Dit is misschien wel een goede tip voor sommige mensen. Altijd hoofd bewoner blijven.

Naam
Thu, 09/06/2012 - 18:19

Ik geloof dat een groot deel van de reactie de essentie van het verhaal missen, lees eerst goed het verhaal voor je een reactie plaats, dus in het kort, als je ex partner MEDEHUURDER is wat in het huurcontract vermeld moet staan, dan heeft de de een niet zomaar het recht om een ander eruit te zetten, de reactie die velen geven door te zeggen, sloten veranderd met de bijl naar binnen of ramen in gooien of een deur intrappen, lijkt me niet verstandig,als je name geen recht meer heb om op dat adres aanwezig te zijn, pleeg je een misdrijf, het wordt gezien als zijnde inbraak of huisvredebreuk, en daar staan flinke straffen op, dus niet doen, het klinkt misschien heel raar maar heb er vrede mee, en probeer op een fatsoenlijke manier je eigendommen terug te krijgen, wil niet altijd zeggen dat het lukt, maar om je spullen nu op eigen houtje uit huis halen is en blijft diefstal.
Helaas heb ik dat te vaak in mijn omgeving meegemaakt, en ik neem aan dat je als ex niet wilt eindige als een crimineel, dus als je samenwoont en je bent niet getrouwd of je heb geen GPS, en geen samenlevingscontract, blijf dan overal van af, want voor je het weet heb je kost en inwoning in 1 van de gevangenissen van Nederland.

Q.
Thu, 09/06/2012 - 20:01

Ik heb exact deze situatie meegemaakt. Koophuis van mij alleen, niet getrouwd, geen samenlevingscontract en mijn ex weigerde te vertrekken. sloten vervangen was geen optie, want wat betreft de politie zou zij zich zelfs door braak toegang tot de woning mogen verschaffen zolang zij daar woonde. M.a.w. zolang een rechter niet anders bepaalt had ze in de ogen van de politie huisrecht. Mediation is totaal zinloos als er geen enkel gemeenschappelijk belang meer is. Omdat de situatie thuis onleefbaar was geworden, en zij een kind had, ben ik in eerste instantie zelf weggegaan en heb haar een ultimatum gesteld. Toen ze daar geen gehoor aan gaf heb ik een advocaat ingeschakeld. De druk van een kort geding, dat ze hoe dan ook zou verliezen, bleek voldoende te zijn om haar te laten vertrekken, waardoor de kosten beperkt bleven.

Iemand
Thu, 09/06/2012 - 20:01

Lucie: Ik heb in dezelfde situatie gezeten. De verhuurder zag mijn ex niet als partij en wilde het huurcontact dus ook niet op haar naam zetten. Dit zijn ze wettelijk wel verplicht als je kan aantonen dat er sprake is geweest van het voeren van een duurzaam gezamenlijk huishouden. Als je met papieren (bijv. bankafschriftten, aan jullie beiden gerichte brieven van instanties ...etc) kan aantonen dat jullie (volgens mij minimaal een jaar, kan ook twee jaar zijn) samengewoond hebben op hetzelfde adres, dan is de verhuurder wettelijk verplicht om je ex als huurder te accepteren. Om je ex te bewegen hieraan mee te werken kun je een uitzettingsprocedure tegen hem starten en hierbij naar hem aangeven dat je die afbreekt zodra je ex het huurcontract (en de contracten voor energie en zo) heeft overgenomen. Voor mij was dit een uitermate trieste gang van zaken, maar de uitkomst is volgens mij zo voor beide partijen uiteindelijk het beste (minst slecht) geweest.

S. Limpie
Thu, 09/06/2012 - 21:27

Nou dat is nog niks....ik heb de deur op slot gedaan om mijn ex binnen te houden.
Na een paar dagen kwam de politie al en die haalde haar eruit.
Zoooo .... opgelost dacht ik, maar dat schijnt niet te mogen en ja hoor ... ik moest er ook uit. groetjes ;-)

Claudia
Thu, 09/06/2012 - 23:29

Dit is echter niet waar..Als iemand kan aantonen 1 of meer jaar op hetzelfde adres te hebben gestaan..Heeft de persoon bepaalde rechten waardoor hij gewoon mag blijven wonen ook als je geen regels en of huur overeenkomst hebt afgestemd met elkaar of een medehuurder zijn bij de woning bouw. Helaas gaat dus die vlieger niet op! Dit heeft een kennis van mij laatst ondervonden namelijk!!!

S. Limpie
Fri, 09/07/2012 - 01:16

Welles, echt waar. Weet het ook niet zeker meer nu je me zo in verwarring brengt met kennissen, bepaalde rechten en vliegers. Heb ook geen vlieger trouwens, jij? en ben je advocaat? lijkt wel zo...

Claudia
Fri, 09/07/2012 - 01:21

Nee, ik ben geen advocaat. Ook geen kennis.
En een antwoord op de vraag hoe je de ex weg moet krijgen.....
Nieuwe sloten natuurlijk en dan gelijk de politie bellen als ze lastig doet, heb ze gelijk nieuwe woonruimte

Petra Kuipers
Sat, 09/08/2012 - 20:29

Jullie begrijpen de reactie van Fleur inderdaad niet goed, zij bedoelt dat haar partner het huis uitgezet is door zijn ex, en vervolgens 2 jaar lang de hypotheek moest doorbetalen!
Dat Jippie is sarcastisch bedoelt lijkt me.
Fleur: ik vind het schandalig dat jou partner door moest betalen voor een huis waar hij niet meer woont en dat ex vrouw lekker kon blijven zitten.
Dat ze daar bleef wonen ok, maar dan moet ze ook haar eigen boontjes doppen en zelf de lasten dragen.

# Redactie JuroFoon
Mon, 09/10/2012 - 13:40

T.a.v. Claudia: iemand bouwt geen rechten op door slechts ergens in te wonen. Dit is een wijdverbreid misverstand, zelfs de politie denkt dat er zoiets als opgebouwd woonrecht bestaat. Dit is juridisch gezien nergens op gebaseerd. Lees voor meer info op onze site: Wanneer ontstaat er een woonrecht bij samenwonen?

Adrie
Fri, 01/04/2013 - 17:34

maar hoe zit het dan met de situatie als er een kind in het spel is? Ik ben hoofd eigenaar van het huis, we hebben geen gps of samenlevingscontract, maar wel een kind. Relatie is al 6 maanden over, maar mevrouw blijft lekker zitten en wil zelfs proberen mij uit het huis uit te krijgen via een KG (uiteraard met kind als inzet). Ik bied haar zelfs een paar maanden huur geld aan...Sloten verwisselen slaat nergens op met een kind in het spel/gevecht. Maar wat dan wel ?

februari
Wed, 02/06/2013 - 05:21

Waarom wordt er geen antwoord gegeven op de vraag van Adrie op 4 januari 2013?

# Redactie JuroFoon
Wed, 02/06/2013 - 10:27

Tav Adrie/februari: we krijgen zeer veel vragen en proberen die allemaal te beantwoorden, soms gaat daarbij helaas wel eens wat mis. Antwoord op de vraag zelf: het klinkt wellicht hard, maar het maakt voor de wet in deze niet uit of er wel of geen kinderen bij betrokken zijn. Dat verandert niets aan de rechten en plichten van de huurder/eigenaar in deze situatie. Het alternatief voor sloten veranderen, is een juridische procedure. Hiervoor heb je een advocaat nodig. Je verzoekt de rechter dan om de persoon te dwingen je huis te verlaten omdat deze geen recht heeft daar te verblijven.

februari
Wed, 02/06/2013 - 16:11

Waarom wordt er geen antwoord gegeven op de vraag van Adrie op 4 januari 2013?

marian
Wed, 06/19/2013 - 14:24

mijn partner heeft ook zon lekkere ex gehad, deze wilde privacy met de man waar ze de scheiding voor in werking gezet had. Ze hadden echter zoveel schulden (een huis met 4 hypotheken en daarnaast nog een persoonlijk krediet van € 34.000) dat geen van beide een andere woonruimte konden betalen.
Hij had een inkomen net boven het minimum en zijn ex had ook iets van € 1000,- per maand. Kortom de vaste lasten waren hoger als hun inkomen. van de ene op de andere dag zaten er nieuwe sloten op de deur terwijl al zijn persoonlijke bezittingen nog binnen lagen. Maar alle vaste lasten werden wel iedere maand van zijn rekening afgeschreven, hij wilde stoppen met betalen omdat zijn ex en haar partner geen euro mee betaalden en hij het niet meer op kon brengen. Heb hem daar vanaf weten te praten, als de woning door de bank verkocht werd zou hij immers met nog veel meer schuld zijn blijven zitten heb daarom het deel wat hij tekort kwam iedere maand aangevuld. Ik snap dat veel mensen hierdoor zouden flippen ik zelf zou mijn auto binnen geparkeerd hebben, maar mijn partner is rustig gebleven omwille van zijn zoon, vind dit zo ontzettend knap. Ben door deze situatie veel sneller samen gaan wonen als de bedoeling was. Zijn moeder wilde hem niet in huis nemen omdat haar huursubsidie zou komen te vervallen, hij is de enigste thuis dus hulp van familie was er ook niet. Echte vrienden waren ook nergens te bekennen. toen bekend werd dat de woning na 2.5 jaar eindelijk eens verkocht ging worden heb ik een advocaat benaderd en die heeft beslag gelegd op de overwaarde die er dan blijkbaar toch nog op zat. Daar zijn een gedeelte van de schulden die hij inmiddels bij mij opgebouwd had met afbetaald. Zelfs nu 8 jaar later probeert ze hem nog dwars te zitten via van hun kind, terwijl ze nog steeds samen is met de man waarvoor ze destijds wilde scheiden en daar ook een kind uit voortgekomen is die inmiddels al weer 6 jaar oud is. Snap niet waarom mensen die eens van elkaar gehouden hebben zo moeilijk kunnen doen, het zijn de kinderen die hier de dupe van worden

gw
Fri, 07/05/2013 - 14:58

Oh Nederland, uw nederlands?

Een goeie verstaander heeft maar een half woord nodig, dat is ook nederlands, biatch.

rio
Fri, 07/12/2013 - 01:58

mijn zoon zijn ex heeft met haar advocaat een smoes gemaakt om hem uit de woning te krijgen en heeft toen andere sloten op de deuren gedaan en wacht inmiddels al twee jaar op de spullen van hem en de helft van de inboedel ja en vraag niet hoe dat kan zo is nederland nu eenmaal sjit cisteem helemaal als hij ook nog vrouwlijke rechters heeft en dat zg ik zijn moeder

Roos
Mon, 07/22/2013 - 20:09

Alle reacties gelezen, nu het volgende;

Wat als je samen eigenaar bent van koopwoning. Relatie loopt niet meer. Hij vind dat ik moet gaan, ik wil huis taxeren en verkopen. Hij zegt dat ik geen rechten heb omdat ik nooit 1 cent hypotheek heb betaald, maar ben inmiddels via vele verhalen op internet achter dat als je mede-eigenaar bent, toch echt wel rechten hebt! Nu, is hij inmiddels vertrokken naar familie, hij hebt daarnaast co-ouderschap van 3 kids en ik heb daarnaast ook 1 dochter. Daarnaast hebben we samen 1 dochter, hij heeft haar wel erkent, maar ik heb hem nooit rechten gegeven. Wat kan en mag ik eisen. Hij wilt dat ik ga, sociaal huren, heb geen baan, dus ben genoodzaakt uitkering aan te vragen voor levensonderhoud, via sociale woningbouw kom ik nooit snel in aanmerking. Dus ben blij dat ik voorlopig in de koopwoning mag blijven, maar hij trekt het ook niet meer en wilt terug. Hij kan de woning alleen goed financieren, hij stelde voor mij financieel bij te staan met huren, maar dan wel max EUR 500,- daar vind ik enkel een kamer! En dat met een tiener en baby. Iemand suggesties

Marcel
Fri, 07/26/2013 - 21:18

Het is te gek voor woorden dat hier in Nederland maar alles kan ten gunste van 1 partij.
Mijn zoon is uit koophuis bij ons gaan wonen om geen ruzie te hebben in bijzijn van dochtertje van 4. Mevrouw blijft in woning zitten, maakt al zijn post open. Zet schaamteloos de auto op haar naam die mijn zoon heeft betaald door kopie deel 3 uit een brief te stelen. Nu ook een nieuw slot in de voordeur geplaatst. Alles om hem over een grens te trekken. Bewust zijn dochtertje weghouden bij hem en oma en opa. Zij wil maar 1 ding en dat is geld en hem helemaal kapot maken. Misselijk word ik van dit soort figuren.

Maria
Sun, 08/18/2013 - 14:38

Is er iemand die ervaring heeft met het volgende:T.W:.
Mijn broer zit midden in een scheiding die hopelijk in september wordt uitgesproken .
Zijn a.s. ex is van buitenlandse afkomst maar heeft inmiddels wel een Nederlands paspoort.
Zij hebben een leuke koopwoning die al anderhalf jaar te koop staat en ze zijn in gemeenschap van goederen getrouwd.
Zij heeft inmiddels de voorlopige voorzieningen van de woning omdat ze een dochter hebben van 7 jaar oud.
Zijn advocaat zegt als de scheiding is uitgesproken heeft zij nog 6 maanden het alleen recht van de woning en daarna mag hij weer gebruik maken van de woning , maar zegt er niet bij dat zij ook het gebruik van de woning heeft , want de rechter gaat daar geen uitspraak over.

Er moet iedere maand een behoorlijk bedrag aan hypotheek wordt betaald , maar zij heeft nog nooit gewerkt , dus nog nooit een stuiver aan de woning bijgedragen .

Gedurende de 6 maanden dat zij het gebruik heeft van de woning , wordt het niet onderhouden en wordt het volkomen uitgeleefd door middel van regelmatig uitbundige feestjes die er worden gehouden en niet te vergeten de vrienden kennissen enz. enz. die daar iedere dag over de vloer komen .
Onze grootste vrees is dat zij niet zal vertrekken uit de woning na de scheiding.

Mijn broer heeft geen geld ter beschikking om zelf een woning te huren vanwege de hoogte van de hypotheek en verblijft bij verschillende familie leden .

Wie heeft ervaring en een oplossing???.

Familie drama,s worden op deze manier in de hand gewerkt door onze overheid , die geen duidelijke regels heeft , zoek het maar uit.
En vul de gevolgen zelf dan maar in.......
Maria.

atje
Wed, 09/25/2013 - 01:07

degene die in t huis blijft wonen moet zn verantwoordelijkheid nemen en de boel op zn eigen naam zetten alvorens te gaan samenwonen........niet meer als normaal .....ik heb kanker gehad maar moet full time blijven werken om mn ex met zn neukertje te supporten (allebei uitkeringstrekkers )niet normaal toch ?(ik ben een vrouw dus niks dat kerels altijd de dupe zijn )

ani56
Sat, 09/28/2013 - 22:52

ik zit met het volgende probleem.
ik ben 7 jaar geleden in dit huis gaan wonen en ons 2e kind is hier geboren. we hebben geen huwelijk, samenlevings contract of iets in die trant.
het is een huurhuis dat alleen op mijn naam staat, zij staat er ingeschreven.
mijn bedrijf gaat financieel op en neer en zij kan daar niet meer tegen en maakt het om die reden uit. 14 jaar samenwonen en 2 kinderen.
helemaal de weg kwijt dus.
zij heeft ongeveer 12 jaar woonduur en kan zo een ander huis krijgen. alleen niet direct in de buurt. vanwege de kinderen wil ze dat natuurlijk.
nu zit zij lekker gezellig vrienden uit te nodigen en een beetje gezellig te doen voor mijn neus terwijl mijn gezin verwoest is door deze laffe beslissing.
ze zit ook midden in een afkick programma vanwege haar alcohol en wiet probleem.
waar ik haar toe gedwongen had ten gunsten van ons gezin.
nu wil ik dat ze weg gaat omdat ze me vernederd met haar gedrag en haar gezellige diner partys.
ze heeft al met een vrachtwagen over mn hart gereden, maar dat ze em in zn achter uit zet en er nog een paar keer over heen rijd is me echt te veel.
wat kan ik doen, en wat zijn mijn rechten?

# Redactie JuroFoon
Tue, 10/01/2013 - 11:56

Tav ani: je vraag is te uitgebreid om hier te beantwoorden. Je kunt het beste contact opnemen met een van onze juristen; deze kan je verder helpen.

aniet
Tue, 11/05/2013 - 18:08

wettelijk verplicht maken dat na beindiging samenwonen huwelijk ook huis ben goederen binnen een half jaar verdeeld zijn....anders n flinke dwangsom bah mijn ex profiteerd al drie jaar van ons gez koophuis ...oh ja allimitatie voor partners afschaffen ...kom op zorg maar voor jezelf

frans
Wed, 12/04/2013 - 18:11

ik heb 3.5 samen gewoond in mijn ex haar huis zij heeft mij op straat gegooit zonder geld en kleding (alleen wat ik aanhad)ik heb buiten moeten slapen en uiteindelijk in de kesler terecht gekomen waar ik 4.5 maand hebt gezeten nu eindelijk weer een huisje gekregen maar al mijn spullen en persoonlijke dingen heeft ze weggegooit is een ondergrondse container nu is mijn vraag is er nog wat tegen te doen want mijn wraakgevoelens worden steeds erger

jer
Tue, 12/24/2013 - 16:58

nee, dit advies is niet helemaal correct. Het blijkt dat indien je niet getrouwd bent, geen officieel samenlevingscontract hebt en niet op het huurcontract staat vermeld dat je wél rechten kan hebben als uitgezette persoon. Enkel en alleen door een bewijs van inschrijving op dit adres uit het bevolkingsregister van de Gemeente te hebben. Soms is deze inschrijving zonder medeweten (informatie) van de hoofdhuurder. In Nederland staat de man zelfs zwak. Ik zelf heb mijn ex de deur gewezen, nadat zij alk bij een andere man hokte, en een ander slot geplaatst. Zij mocht haar spullen ophalen indien ik natuurlijk thuis was. Wat blijkt, zij is naar de politie gehold en de politie is nagegaan wanneer ik niet thuis (kon)was/ zijn. De politie heeft zelfs een ruit ingeslagen en samen met haar het huis binnen gegaan. Dus INBRAAK. Mijn ex kon zomaar alles meenemen wat zij zei tegen de agenten. Dit kunnen dus ook onterechte zaken zijn. U gelooft het misschien niet maar is echt gebeurd. een klacht bij de politie kon ik beter maar niet doen, aldus de wachtmeester...

anoniem
Mon, 01/13/2014 - 00:25

Als je al 30 jaar het huis huurt maar het staat op maar een naam heb je dan ook dezelfde rechten als je uit elkaar gaat?

ina
Mon, 01/13/2014 - 00:26

Als je voor de
scheiding je huur
woning verlaat voor een time out.verspeel je dan je recht om daar later weer tegaan wonen.
Het is dus niet de bedoeling om definitief alles achter je te laten

Carla
Thu, 02/06/2014 - 12:19

Vreemd, 6 jaar geleden zat ik in zon situatie en ben ik met mijn kinderen op straat komen staan. Hij wilde ook mijn spullen en dat was bijna de gehele huisraad niet mee geven. Destijds de politie, rechtswinkel e.d. gebeld en ze zeiden dat ik hier niets tegen kon doen. Dus zo stond ik met kinderen en zonder onze spullen op straat. Het recht op de woning had ik niet, omdat dit gehuurd werd via particuliere sector. En dat vond ik prima. Maar dat ik geen recht had op mijn spullen en de persoonlijke spullen van mijn kinderen, dat vond ik niet kunnen. Bovendien van de ene op andere dag op straat staan, zou eigenlijk ook niet mogen. Zeker gezien het feit waarom ik de relatie verbroken had. Vaak kan je nergens terecht met je juridische vragen en problemen, omdat zeker de politie en bij de rechtswinkel ze niet goed op de hoogte zijn van de rechten en plichten van iemand. En je kan ook niet even naar een advocaat stappen, omdat daar kosten aan verbonden zijn.

Antonella
Wed, 02/12/2014 - 03:29

Griezelig hoor, in je eigen huis gegijzeld worden door een ex die geen cent betaalt heeft en dan ook nog weigert te vertrekken uit jouw huis. Is het niet mogelijk dan om gewoon de politie te bellen en hem te laten verwijderen? Heb op TLC een verhaal gezien van een meisje wier ex steeds weer beloofde dat hij zou vertrekken, steeds weer moest zij dan iets voor hem doen in ruil voor zijn vertrek en uiteindelijk heeft hij haar vermoord...dat is het grote gevaar dat erin schuilt. Heb me 20 jaar geleden van een ex moeten ontdoen door zijn sleutel te ontfutselen, zijn spullen in een zak te doen en hem letterlijk de deur voor zijn neus dicht te gooien...ik was doodsbang, hij is gelukkig nooit teruggekeerd. Ik laat nu niemand meer in mijn huis wonen.

Petra
Fri, 02/21/2014 - 00:31

Ik vind het altijd zo onvoorstelbaar dat mensen pas zo hard gaan schreeuwen om het hebben van recht nadat een relatie over is? Hoe dom is het om zonder enig contract samen te wonen? Regel dan iets in het begin van een relatie ipv huilen dat je zoveel onrecht is aangedaan bij een relatiebreuk!
Maar nee hoor, dat kost allemaal zoveel geld.........dan ook niet huilen achteraf!

miem
Sat, 02/22/2014 - 01:32

Mijn verhaal is spannender mijn ex vrouw waar ik 16 jaar getrouwd was geen kids,had zich ingeschreven bij kvk als schoonheidsverzorgster en nagels wat in werkelijkheid seksindustrie bleek te zijn en sterker nog met een agent die haar vriend/pooier was.ik heb me behoorlijk nog ingehouden toen ik erachter kwam het werd een heftige ruzie waarbij ik haar bril van haar hoofd had afgetrokken na 2 dagen deed ze aangifte van mishandeling..Toen ik thuis arriveerde werd ik voor de woning gearresteerd na een paar uur in cel te hebben gezeten werd ik verhoord door de politie ze kwamen met allemaal zware aantijgingen wat ze hun allemaal had verteld en met foto een blauwe plekje onder haar oog het verbaasde me dat ik dat niet had gedaan.omdat ik zeker wist dat ik alleen haar bril had weggetrokken en niet haar had geslagen.kreeg toen 10 dagen verbod daarna werd het verlengd met 18 dagen verbod..mijn ex heeft net voor die laatst 8 dagen een kortgeding ingediend bij de rechtbank Amsterdam met alle leugens en zware aantijgingen..haar agentje heeft natuurlijk haar advies gegeven.Heb van de rechter 6 maanden straatverbod gekregen...maart kreeg ik van OM dat ik niet vervolgd zou worden...Ze had mij in het verbod uitgeschreven bij stadsdeel terwijl ik hoofdbewoner was en zij als medehuurder...ik ben nu met een bodemprocedure bezig .
had de woning toen de tijd met een medische indicatie gekregen ben nog steeds pati?nt wat zijn mijn kansen??
heb sinds kort een bodemprocedure gestart tegen haar.???
Een haar agentje is onder tussen ontslagen Door (VIK)

Appie
Sat, 02/22/2014 - 09:32

Ik ben erachter gekomen dat mijn vrouw wil scheiden, en ik denk dat zij voorlopige voorzieningen heeft aangevraagd.
Mag dat zonder medeweten van de partner?

Yvette
Wed, 05/14/2014 - 00:45

Ik ben opnieuw begonnen niets meegekregen meneer heeft sloten veranderd en wel eisen dat ik moest betalen. Voor me eigen veiligheid weggegaan en nu koopt meneer me zijn volgeven vriendin het huis over ik wens haar sterkte met het samenwonen met hem. 1 voordeel ze nemen mijn reschuld over maar netjes is het niet gegaan.

Chrid
Sat, 07/12/2014 - 18:42

De info die vertelt wordt hierboven in het stukje:
Een meer praktische en stuk goedkopere oplossing is de sloten van het huis te veranderen. Als eigenaar mag je dit sowieso doen en als huurder doe je er goed aan om dit met de verhuurder te overleggen. Doorgaans zal dit weinig problemen opleveren.

(is strafbaar als je ex, nog ingeschreven staat op het adres)
Dat is wettelijk ook niet toegestaan want iemand buiten huis sluiten is strafbaar,

Vader zonder kinderen
Thu, 08/14/2014 - 11:12

Is mij onlangs overkomen. ex geeft mij sochtends papieren in de hand voor ik naar werk ga. Kom op werk blijkt het een dagvaading voor een kortgeding te betreffen om mij uit ons gezamelijke koophuis te zetten. Kom ik thuis kan ik het huis niet in want ze had alle sloten vervangen. Politie erbij geroepen etc en dan mag je in principe inbreken in je eigen woning want het is namelijk jou eigendom. Heb ik niet gedaan vanwege kinderen. 2 dagen daarna vertrekt ze met de kinderen naar het buitenland. 3 kort gedingen verder in 6 weken en ik heb mijn kinderen nog steeds niet gezien. Het is gewoon ongelofelijk wat sommige ouders doen om de andere ouder te revancheren.

Paul
Thu, 08/14/2014 - 13:40

Let ook op BW Boek 1 artikelen 10 en 11. Als de persoon een ander adres heeft bij het GBA, kan het van invloed zijn op hoe te handelen.

Peetjuh
Mon, 08/18/2014 - 13:28

mijn ex en ik hebben net een kindje van 3 maanden, dat is de reden dat hij mijn koophuis niet wilt verlaten. ook heeft hij pas sinds het uit is werk en de 4 jaar dat we samen waren maar anderhalf jaar gewerkt totaal. kortom ik heb nooit profijt gehad dat hij bij mij woonde, officieel woont hij hier ook niet, maar is hij een stadsnomade. nu wilde ik gister geen sigaretten halen en daarop dreigde hij met ontvoering. echter hij heeft kindje nog niet erkend ook. ik heb hem tot 1 oktober gegeven om iets anders te vinden omdat hij geen sociaal netwerk om zich heen heeft, wat overigens zijn eigen keus is. echter op deze manier gaan we 1 oktober natuurlijk niet halen.... morgen ga ik maar met consulatiebureau en maatschappelijk werk overleggen denk ik.

Marina
Tue, 10/07/2014 - 14:50

Wie kent deze oud gezegde niet? Bezint eer je begint? Tot nu toe heb ik me eigen huis nog steeds! Ik ben bezig met een schone schip te maken! Tijd genoeg om na te denken bij wie er ingetrokken kan worden of samen wonen een goeie optie is, weten we nog niet! Voorlopig houden we op latrelatie! We behouden ons eigen huis! Dan kan je met ruzie in je eigen huis nog terugtrekken!

vader van 2 kids
Wed, 11/19/2014 - 20:24

Ik heb 2 kids samen met mijn ex. 9 jaar geleden hadden we een koophuis samen op ons beide namen en zijn had de sloten veranderd na een ruzie waardoor ik op kamer ging wonen terwijl ik de hypotheek bleef door betalen van dat huis. na een maand of 7 kreeg ik een appartement aangeboden en toen is ze bij me ingetrokken. in die periode was de scheiding ook al rond. na een jaar of vier zijn we teruggegaan naar ons oude huis die tijdelijk had verhuurd vanwege de kosten maar toen had ik ook de hypotheek omgezet en enkel op mijn naam veranderd en dus ik ben rechtsmatig de enige eigenaar van de woning. nu weer ruzie en ze wil mij op straat krijgen en ze dreigt de politie te bellen etc... gezeik dus. volgens mij zij wordt uitgezet als politie komt wetende dat we niet getrouwd zijn en ook geen samenwonen contract hebben. ze is niet redelijk om mee te praten en gezien ik zuinig ben op mijn kinderen incasseer ik heel veel ik denk dat er geen man bij haar kan blijven.. mijn kids zijn alles voor mij en ik weet geen raad hoe ik hiermee verder moet dealen.

hagenaer
Thu, 02/19/2015 - 15:10

Leuk al die verhalen doorspekt met emotie... maar WAT ZEGT DE WET als je samen eigenaar van het huis bent en één van de twee vindt het nodig om de sloten te veranderen opdat de ander er niet in kan. Allebei staan in het huis ingeschreven in het huis en zijn formeel gehuwd. Wie komt er met een artikelnummer van de wet waarin dit omschreven staat.

hagenaer
Thu, 02/19/2015 - 15:11

Leuk al die verhalen doorspekt met emotie... maar WAT ZEGT DE WET als je samen eigenaar van het huis bent en één van de twee vindt het nodig om de sloten te veranderen opdat de ander er niet in kan. Allebei staan in het huis ingeschreven en zijn formeel gehuwd. Wie komt er met een artikelnummer van de wet waarin dit omschreven staat.

Domen Tobias
Sun, 07/12/2015 - 14:21

Ff kort schetsen. Wij zijn wel van belgie. Ik en men ex gaan uiteen. We zijn 1 week geleden verhuisd. Zij is allen huurder van de nieuwe woning. Ik verwacht morgen een brief van haar advocaat geen idee waarover. Zij is zelf samen met onze dochter een paar dagen geleden weggegaan. Vertelde mij ook telefonisch dat er een tijdelijk contactverbod zou zijn maar ik heb niets gezien of te horen gekregen. Ik wil op zelfstandige basis vertrekken en heb dus al wat persoonlijke spullen verhuisd en heb ook de betaalbewijzen van mijn spullen . Moet ik deze weghalen of niet of is het dan diefstal? ik weet echt niet wat moet doen. graag een beetje advies

Domen Tobias
Sun, 07/12/2015 - 14:23

Nog wat info erbij . Zij is de moeder van onze dochter van 3 en ik weet dat zij het recht heeft om mij te verbieden ons kind te zien . tot hiertoe geen brief of tel gehad van contactverbod enkel haar woord . Paar mensen hebben mij aangeraden om mijn dochter als ontvoerd te gaan aangeven . wat zou er dan volgen en is het slim om dat te doen ? ik denk van niet

Anouk
Wed, 07/15/2015 - 00:34

Mijn situatie is als volgt;
ex partner is drugsverslaafd. We hebben samen een dochtertje. Vanwege veiligheidsredenen, opgedragen door jeugdzorg, verblijf ik nu bij mijn moeder.
Wij staan ingeschreven op het adres waar ex verblijft samen met nieuwe vriendin. Alle inboedel staat ook daar. Ik betaal maandelijks mee aan alle vaste lasten. Nu wil ik kijken of ik recht kan krijgen op dat huis?
Daarnaast is het me al wel gelukt om hem te laten uitschrijven uit het gba. Hij staat alleen nog met mij samen op het huurcontract.
Wat zijn mijn kansen???

yolanda
Fri, 03/04/2016 - 19:43

Toen mijn partner voor een paar weken terug zei dat we als broer en zus leven ,heb ik de volgende dag gelijk actie ondernomen ..en hulp bij sociale wijk team gevraagd ,,die mevr.vertelde me dat ik na 15 jaar relatie recht op alles op de helft had..hij heeft dus en koop huis en sinds ik hier bij in woon ,,hebben we het huis verbouwd er zit een prachtige mooie keuken in en zonnepanelen huis isolatie enz enz .ik wil zo min mogelijk meenemen alleen mijn eigen spulletjes die ik zelf heb gekocht en de meubels had hij al toen ik hier kwam wonen ..wat en hoe nu verder ? Groetjes

annie mulder de hunze 1 hattem 8051kz hattem
Tue, 06/14/2016 - 02:13

bij een vechtscheiding de vrouw is het huis uit gezet door valse aangifte politie schrijf valse met huis gebod niet meer in huis geweest twee en halfe jaar hij geprobeer de ingekkehuis te krijgen zo hij niet hoef tebetalen zonder geld uit geschrijven uit een koopwoning hij iedereen gebruikt vooal de overheid wij zijn gek zwakzing gevaarlijk voor de kinderen en kleinkinderenook oma is er in getrokken nou bijna de rechtbank trek het huis leeg sorry voor de fouten zoveel verdriet het voor verwerken
is hij strabaar dat is de vraag

Tessa
Thu, 12/01/2016 - 22:44

Werkt het anno 2016 nog steeds op deze manier? Of zijn de regels inmiddels veranderd ?

Trees
Thu, 12/15/2016 - 18:57

Ik geef jullie alle maal gelijk ik zit nu in een situatie ben al 25 jaar getrouwd maak een fout met een rekening en is het de hek van de dam hij zei vanavond maak je zelf maar af of hang je zelf maar op ben zat van je denk zelf dat hij wat anders heeft heeft gezegd voor de kerst ga je er uit wat moet ik daar nu mee

Trees
Thu, 12/15/2016 - 20:07

Mijn man zegt nu eruit voor de kerst na 25 jaar huwelijk en 2 klein kinder om een rekening van 222 euro

M
Thu, 12/22/2016 - 23:32

Mijn ex vriendin de tijd gegeven te vertrekken en zelf tijdelijk anders te verblijven

Maurice
Tue, 01/10/2017 - 16:37

Ga jullie filters is controleren hier ,fishing berichten te over, is niet eens goed vertaald naar Nederlands

naam
Tue, 07/04/2017 - 09:10

Ik zit in zon situatie, mediator, geen effect, meerdere malen verzoeken te vertrekken, geen effect. Inmiddels zijn we 2 maanden, een berg ruzies, slapenloze nachten en energie verder. En er komt een punt dat dit toch echt als goed advies begint te klinken!

Ineke
Wed, 08/30/2017 - 03:22

U moet wel goede informatie geven dit zorgt voor onrust in huizen
Als iemand zomaar ut huis gezet kan worden staat half NL straat
Al sje iamnd ie hier met goedkeuren bijd e gemeente inwoont heeft echt huurbeschemring en als men iemand (bijv ex)er uit wil zetten zul je zelf als eigenaar oid een kort geding aan moeten spannen. De rechter zal altijd kijken naar redelijkheid en billikheid beginsel en dat is dan min 3//4 maanden en kan ok zomaar leiden tot 6 maanden ook al staat er niets op papier

Kimberley
Thu, 09/28/2017 - 13:39

Hallo
Het is gedaan met mijn vriend we wonen samen maar heb geen huur overeenkomst getekend kan hij me dan zo maar buiten smijt van de ene op de andere dag?

Joel
Sun, 12/17/2017 - 19:10

Geachte lezer
Ik ben 18 jaar woon al 11 jaar bij jeugdformaat ik moet april op me zelf wonnen anders sta ik oo straat ik heb een vriendin die is 21 we willen graag samen al is het voor een jaar dat ik de tijd heb om voor een huur huisje te kunnen gaan doe nu bbl loodgieter krijg een salaris van 910 euro

Erna
Mon, 02/05/2018 - 19:36

Hoi mijn vriend is 5jaar gescheiden zijn vrouw woont nog steeds bij hem is 25jaar getrouwd geweestzij heeft 8maanden een huis maar ze vraagd hem of ze nog mag blijven ze is ziek geweest kanker ze heeft steeds andere smoes om te blijven wat moet ik nu doen

katrien
Fri, 03/02/2018 - 17:58

mijn man is al een paar dagen van huis weg hij heeft heel veel geweld gebruikt zowel huishoudelijk als lichamelijk zowel op ons dochtertje van 2 jaar en 4 maand als op mij hier zijn verschillende pv's van op gemaakt het huurcontract staat op mijn naam mag ik een ander slot steken ? ookal ben ik nog geen voorlopige maatregelen kunnen gaan treffen ?

simon
Tue, 03/13/2018 - 16:21

Mijn vrouw is na 35 jaar opgestapt ( in gemeenschap van goederen getrouwd) en heb een koopwoning. ik heb mijn ex uitgekocht waarmee zij een flat heeft kunnen kopen zonder hypotheek,( deze flat had ik eigenlijk voor mezelf gekocht,maar mn ex vond dat ze meer recht had op een woning, aangezien ze bij haar moeder was gaan wonen, en heb ik ingestemd haar de flat te laten kopen als ik de woning mocht overnemen voor een normale prijs) inboedel grotendeels door haar meegenomen.
Nu krijg ik de hypotheek niet op mijn naam ( staat nu op beide naam) en mn ex wil dat ik mijn huis ga verkopen! terwijl het haar niets kost.Maar ik mag wel 500 allimentatie betalen...zolang de bank de rente ontvangt zegt deze niets te doen.
Kan mijn vrouw mij dwingen het huis te verkopen..ook als dit onredelijk is?

Vanessa
Mon, 04/30/2018 - 11:04

Geld terug van studie

Ineke
Sat, 05/26/2018 - 12:20

In een koophuis, wat op naam x staat, woont ook een medebewoner die geen huurbetaalt maar wel in het samenlevingscontract staat.
Naam x wil het huis verkopen en verhuizen zonder de medebewoner. Hij wil het samenlevingscontract ontbinden maar is bang dat die medebewoner het huis niet uitwil en moeilijk gaat doen met de verkoop. Wat adviseert u want die medebewoner is psychisch niet in orde, getraumatiseerd, borderline, autistisch en wil vooral GEEN HULP.

Maikel
Sun, 12/09/2018 - 19:14

Ook ik ben Door de rechter ons gezamenlijk huis uit gezet. Sltoen zijn meteen allemaal veranderd Door nieuwe vriend die 3 dagen later meteen er ging wonen. Waar ik bleef interesseerde hun geen moer. Ik heb in parken geslapen en moest leven van 2.35 per dag
Dat kan dus als je een linkse vrouwelijke rechter treft die ook nog een mannen hater bleek te zijn. Wat een land zeg. Er is ook nog getracht om mij uit het brp te verwijderen dat kon ik ternauwernood voorkomen.
Na 2 pogingen om mij voor de trein te gooien
Wacht ik gewoon mijn kans af. Want voor mij is dit geen leven meer.

Willem
Fri, 01/25/2019 - 09:22

Hoe zou het met Maikel zijn hierboven? haha
Ik zit in de zelfde situatie als Simon.
Helaas wil die gore viezerik van een ex, ondanks dat ze niets betaalt en met haar rijke vriend zwemt in de weelde (ik heb het over miljoenen), mij tóch "mijn" woning uitwerken.
Een heel pijnlijke ervaring is dit. Eerst vreemdgaan, scheiden en daarna dit flikken.
Dit is een koopwoning op ons beider naam.
Ik betaal alle vaste lasten tot de laatste cent, kan helaas geen eigen hypotheek krijgen ivm eigen zaak. Hypotheek staat ook nog eens 60k onder water.
Op alle vragen in de reacties hierboven komt nimmer een antwoord, dus ik zal verder moeten zoeken.

Tessa van HelloLaw
Fri, 01/25/2019 - 12:00

Hoi Willem. Ik ben ook wel benieuwd hoe het met Maikel gaat! Hopelijk is 2019 een beter jaar voor hem. Zo te lezen bevindt jij je ook niet in een rooskleurige situatie! Ik heb je even een mail gestuurd zodat we kunnen kijken hoe we je in jouw situatie het beste kunnen helpen. 
 

jannet
Fri, 01/25/2019 - 13:15

Je ex is wel het huis uit maar hoe krijg je huis van zijn naam af? en op een andere naam. Hypotheek is lager als waarder maar komt door aanbetaling groot bedrag van mij, huis is wel veel minder waard dan toen we het kochten. ik betaal al jaren alle lasten

Judoxus
Fri, 01/25/2019 - 13:19

Ik ben in gemeenschap gehuwd.
Ik ben een AOW-er van 67 jaar en heb AOW en een bedrijfspensioen als inkomsten.
Ik betaal momenteel alles.
Mijn echtgenote is 63 jaar en heeft geen inkomsten.
We hebben een huis in Spanje waar we vaak verblijven.
Onze relatie is slecht.
Kan/mag ik elders gaan wonen en haar alle lasten van het huis laten betalen zonder dat er sprake is van een echtscheiding?

Marion van de Vinne Van der Horst
Fri, 01/25/2019 - 13:19

Getrouwd Nederland. 1972 gemeenschap ban goederenAlle 2 Nederlandse nationaliteit. Gescheiden hier in Frankrijk volgens nederlands.kan ik hier mijn ex uit huis zetten.

Ria
Fri, 01/25/2019 - 13:28

Gescheiden stel ieder woont inmiddels in een eigen huurwoning.
Een van hen is blijven wonen in wat voor heen de gezamenlijke woning was.
De ander heeft een ander huurhuis betrokken.

Voormalig echtpaar wil de huurovereenkomst van de echtelijke woning ontbinden en deze laten zetten op naam van de persoon die er in is blijven wonen.
Huiseigenaar weigert te ondertekenen.

Welke mogelijkheden zijn er om te zorgen dat de huurovereenkomst op de naam komt van degene die in het huis is gebleven te ondertekenen en de andere partij ook juridisch gevrijwaard is van alle verplichtingen die aan dit huurcontract verbonden zijn.
Kijk uit naar uw antwoord.
Vriendelijke groet,

Ria van Eijk-Bastiaansen

Linda
Fri, 01/25/2019 - 13:55

Ik ben benieuwd als je in 2018 gehuwd bent en je echtgenoot is al eigenaar van de woning en je wilt samen eigenaar worden wat je dan precies moet doen.

Saskia
Fri, 01/25/2019 - 13:57

Hoi
We zijn samen eigenaar

Nu mag ik voorlopig blijveb wonen maar in convenant staat dat ik na bep tijd woning moet verlaten.
Hoe dan? Kan dan hij er zo maar intrekken en mij alsnog op straat zetten?
If moet dan boel alsnog verkocht worden?

Natasha
Fri, 01/25/2019 - 14:30

Jeannette van der Valk

Daar ben ik helemaal mee eens.

Tessa van HelloLaw
Fri, 01/25/2019 - 16:44

Hoi Jannet, in de meeste gevallen moet je samen de tenaamstelling veranderen bij een notaris. Ik heb je even een e-mail gestuurd om te kijken of dit in jouw geval ook zo is. 

 

Beste Judoxus, bedankt voor je vraag. Ik heb begrepen dat mijn collega je vandaag heeft proberen te bellen. Helaas kreeg hij geen gehoor. Hij heeft je een e-mail gestuurd met meer informatie.

 

Hallo Marion, bedankt voor je vraag. In dit geval is het belangrijk om na te gaan wat er in het echtscheidingsconvenant is vastgelegd. Ik heb je even een e-mail gestuurd, mocht je er zelf niet uitkomen. 

 

Goedendag Ria, dat is een complexe huursituatie zeg! De huiseigenaar heeft in sommige gevallen het recht om de nieuwe huursituatie niet te accepteren. Maar ook huurders bouwen rechten op. Een en ander is mede afhankelijk van het soort huurovereenkomst en de duur van de daadwerkelijk huurperiode. Ik heb je even een e-mail gestuurd zodat we precies kunnen kijken hoe het in jouw situatie zit. 

 

Dag Linda, ben je getrouwd in gemeenschap van goederen? Dan word jij automatisch ook eigenaar van de woning. Tegenwoordig worden er afspraken gemaakt bij het aangegaan van het huwelijk hoe het zit met de verdeling. Is dit niet zo in jouw geval, of twijfel je? Dan kan je altijd bij een notaris navraag doen. Ik heb je een e-mail gestuurd om te kijken of wij je ergens bij kunnen helpen.

 

Hoi Saskia, op het moment dat er afspraken in een convenant staan zal je je daar moeten houden, want je hebt daar immers voor getekend. Natuurlijk zijn er wel mogelijkheden, maar dat is in elke situatie weer anders. Ik heb je even een e-mail gestuurd om te kijken wat er mogelijk is in jouw situatie. 

 

brigitte
Sun, 02/10/2019 - 08:35

ook ik heb dit aan de hand, hij wilde bij de mediator al geen inboedel in de vermelding alles zou goed geregeld worden, nu ik in een huurhuisje woon krijg ik niet de spulletjes die we hadden afgesproken want het huis word leeg, ja als je als laatste achterblijft is dat ook zo. we hebben een koophuis volgens de afspraken moet het verkocht zijn voor december 2019 en moet alles verdeeld zijn. Omdat hij in augustus 2020 op pensioen gaat wil hij daar blijven wonen omdat dit de goedkoopste manier is. 400 euro tegen 1000 in de vrije sektor.

Mijn vraag ondanks het convenant zegt dat hij de woning uit moet voor december 2019. vraag hij aan mij nog een jaar langer, kan ik dat doen zonder dat hier voor mij risico's aan vastzitten. als ik het niet doe dreigt hij zijn kinderen tegen mij op te zetten, terwijl hij is die vreemdgaat en wilde scheiden vinden de kinderen dat ik hem moet helpen niemand vraagt zich af hoe ik het moet rooien met 700 euro netto. ik wil graag mijn hart laten spreken maar er worden zoveel leugens verteld dat ik ook bang ben. hoor graag van jullie of iemand die deskundig is graag advies. ze willen met mij naar een notaris om dit vast te leggen. maar ook ben ik bang dat de woningmarkt in elkaar zakt en ik dan verlies ga lijden. hoe pak je dat aan

Lisanne van HelloLaw
Mon, 02/11/2019 - 13:17

Beste Brigitte, ik heb je een e-mail gestuurd zodat een van onze juristen je verder kan helpen

Kathleen
Sat, 03/02/2019 - 17:20

Beste, ik wil dat mijn man weggaat! Maar hij wilt niet! Wij huren een appartement ( hij staat niet in het huurcontract ) hoe kan ik hem weg krijgen ? Aub help mij
Danku bij voorbaat Groetjes

Lisanne van HelloLaw
Mon, 03/04/2019 - 13:13

Beste Kathleen, wat een vervelende situatie! Het is gunstig dat hij niet op het huurcontract staat. Je zou de sloten kunnen vervangen, maar dat is een erg drastische stap. Zou ik je telefoonnummer mogen zodat een van onze juristen contact met je op kan nemen om te kijken hoe we je het beste kunnen helpen? 

Robert
Sun, 03/10/2019 - 09:07

Mijn ex en ik hebben samen een koopwoning die nu in de verkoop staat.
Ik heb inmiddels een appartement kunnen huren waar ik 1 april in kan.
Nu mijn vraag:
Waar moet ik straks als ik in het appartement zit allemaal aan meebetalen aan het koophuis zoals gas water licht verzekeringen?

Leonie van HelloLaw
Tue, 03/12/2019 - 09:50

Hoi Robert, fijn dat je al een andere woning hebt kunnen vinden. Wat je allemaal moet betalen aan het koophuis kun je meestal onderling afspreken. In sommige gevallen is er al een en ander afgesproken of zijn er andere mogelijkheden. Wij kunnen je hier ook goed bij helpen. Ik heb je daarom even een e-mail gestuurd.

Peter
Mon, 04/15/2019 - 17:06

Ik wil gaan scheiden van mijn vrouw. De voorlopige voorzieningsrechter heeft in de beschikking besloten dat mijn vrouw de woning moet verlaten. Een gerechtsdeurwaarder heeft de betekening gedaan, en binnen 3 dagen zou mijn vrouw de woning moeten verlaten. Ik heb haar herhaaldelijk gevraagd om aub de woning te verlaten. De situatie is om te snijden, en dadelijk doet ze nog aangifte van mishandeling bij de politie zodat ik de woning uit moet. Nu 2 weken later, en ze is nog steeds niet van plan om de woning te verlaten. Mijn advocaat heeft mij geadviseerd om inderdaad de sloten te vervangen. Als mijn vrouw dan aan de deur staat en de deur of poort probeert te forceren moet ik de politie bellen voor huisvredebreuk. Dus in mijn situatie is sloten vervangen en politie inschakelen het laatste middel, en hopelijk de laatste om mijn vrouw uiteindelijk de woning uit te krijgen.

Ryanne van HelloLaw
Tue, 04/16/2019 - 15:34

Beste Peter, dat is inderdaad een vervelende situatie. Hopelijk is het snel opgelost en hoeft er geen politie aan te pas te komen.

Caro
Tue, 04/30/2019 - 10:34

En wat als je een partner hebt die jou door het slijk haalt, vernederd en je beschuldigd van diefstal terwijl je niets hebt gedaan. Ik heb een huurwoning, sta alleen op het contract en heb bewust geen geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract. Ik wil hem de woning uit hebben maar hij weigert op zoek te gaan naar andere woonruimte. Een ex die maar niet exit wil en daar alles voor gebruikt/misbruikt om mij maar onderuit te halen. Politie doet niets, ik moet maar een advocaat nemen. Ik heb al een moeizame scheiding achter de rug 5 jaar geleden en nu dit weer....
Laat mij maar single blijven, ik heb mijn buik vol van relaties. Een vrouw mag niet haar mannetje staan want dan moet je kop eraf en sommige mannen spelen daar hele vieze smerige spelletjes mee maar ondertussen zit je er maar mooi mee. Wat ik al schreef, exen die maar niet exit willen.....

Ryanne van HelloLaw
Tue, 04/30/2019 - 14:27

Beste Caro, wat een vervelende situatie. Ik kan begrijpen dat je daar genoeg van hebt. Mocht jouw ex door blijven gaan met valse beschuldigingen kan je hier wel aangifte tegen doen. Mocht je graag advies van ons wensen in jouw situatie, kan je met ons bellen 088 - 14 11 011.

Resilda
Tue, 05/28/2019 - 23:44

Geachte,
Gezamenlijke koopwoning ex heeft inmiddels huurwoning.
Ik woon nog in de koopwoning en betaal de hypotheek.
Ook een overlijdijdensrisico verzekering die gekoppeld is aan de hypotheek.
Ik reageer ophuurwoningen maar helaas steeds zonder succes.
Kan ik onder dwang van mijn ex en zijn advocaat uit huis te,et worden?

Ryanne van HelloLaw
Wed, 05/29/2019 - 11:49

Beste Resilda,

Dit is afhankelijk van een aantal omstandigheden. Als jullie beide eigenaar zijn van de woning kan je niet zomaar uit de woning gezet worden. Ik heb je een mail gestuurd om te kijken hoe wij jou het beste kunnen helpen.

Megan
Mon, 06/10/2019 - 03:43

Hey Allemaal, bij een relatie breuk komen ceel emoties los 1 ervan is meestal het gevoel van verraad en radeloosheid. Je weet niet meer wat je moet doen en doet dan dingen waar niet goed over na gedacht is. Maar er is een andere mogelijkheid (of tenminste die zou er moeten zijn). Oftewel alle inboedel wat jij koopt op jou naam op contract. Verplichten als je samen gaat wonen dat je op de contract 2 namen hebt. Zodat er geen ruimte is om fouten te maken door de overheid. Behoud alle informatie die je krijgt en verzamel bonnetjes van de items die jou het meeste waarde heeft (houd een bonnenboekje Bij). Dek jezelf in ,ik weet dat het veel moeite kost en het zOu eigenlijk niet hoeven, maar als je iets hebt wat waarde heeft voor jou zelf ( familie erfstukken waar bijv geen bon van is) stell daar een contract voor op. Dek het in. Natuurlijk denk je daar in het begin van je relatie niet aan dat zoiets kan gebeuren. Maar om ellende te voorkomen zal dit uit eindelijk een uitgave in het huur contract moeten worden. Dan kunnen mensen tenminste op een reeele manier hun inboedel terug of vergoed krijgen mocht hun partner het in extreme gevallen kapot gooien in woede of naar buiten zetten waar het gestolen of kapot maken kan. En dan over het uit huis zetten. De simpele regel zou ik zelf toevoegen in het systeem “ wie het eerste vertrekt zonder elkaar tijd en ruimte te geven ( onder voorbehoud van de reden ) voor hen zal dan de regel zijn “ zoek een nieuwe woning” . Voor diegene met een uitZondering dat je partner vreemdgegaan is of iets geweldadigs gedaan heeft of dominantie gebruikt om physieke/ mentale verwondingen of acties uit te voeren. Op jou. Dan moet dat berecht worden en diegene mag het huis zonder pardon verlaten. In mijn visisie; gebeurd het dat hun niet vertrekken , verander de sloten en ga terug naar de rechter. Wat tevens eigenlijk een straf op moet zitten van in elk geval een zak centje om je emotionele schade te vergoeden. Natuurlijk zijn er vele veeeele verschillende manieren om dit op te lossen. Maar hoe krom het ook in elkaar zit. Mensen met kinderen mag je niet zomaar op straat zetten. Die moet dan gelijk opvang kunnen regelen of hebben doormiddel van regelingen. Daarkomt bij dat diegene die de mensen met kinderen op straat zetten minstens tot die kinderen 18 jaar zijn hun stommiteiten mogen betalen . Dat is mijn mening. Ik heb geen goed woord over voor mensen die hun kinderen opstraat zetten . Kinderen level na ons nog (dat hopen we). En hun hebben meer baat bij een vredige of concrete oplossing voor de chaos. Als je aan iets begint en je kinderen moeten het ontgelden. Dan zeg ik op mijn beurt” doe niet zo egoistisch” zodra je aan kinderen begint mag je nietmeer denken dat je alleen voor jezelf mag bepalen. Je bepaald dan ook voor je kinderen en een heftige strijd met elkaar zal hun niet goed doen en dan geeft nadruk op hoe hun later met hun partners dingen regelen. Dus wees een goed voorbeeld. Los het op nadat jullie beide gekalmeerd zijn, ongeacht wat er is gebeurd . Nogmaals dek jezelf in. Doe je dat niet dan mag je lekker op de blaren gaan zitten en zeuren. Want “laks/luiheid” zit bij de mens ingeprogrammeerd. “ waarom moeilijk als het makkelijk kan”. Ik zal je het antwoord geven , denk hierbij aan wiskunde, wiskunde wordt bepaald door de reis naar het antwoord, niet het antwoord zelf. Als jij kan zien welke reis je hebt gedaan om naar het antwoord te komen dan heb jij voldoende bewijs voor wat dan ook. Dus doe een beetje moeite voor een beetje extra veiligheod voor jou en je gezin. Ik weet dat er veel mensen zijn die dit onzin vinden. Maar dan ben ik enorm “ harteloos” als ik zeg “ eogenschuld dikke bult. Wie niet luisteren wil moet het maar voelen.” Alleen in dit geval moet je er zelf in verdiepen. Success en hopelijk hebben jullie iets aan mijn visie. Zoniet even goede vrienden neem het niet te zwaar op want deze situaties blijven kort gezegd enorm vervelend.

rita
Mon, 06/10/2019 - 18:25

mijn dochter haar vriend wil helemaal niet gaan wwerken ze hebben 3 kindjes zit al 4 jaar gewoon thuis,nu geschorst door vdab ,wil gewoon ni werken voor zijn gezin kan zij hem buiten laten zetten

Ryanne van HelloLaw
Wed, 06/12/2019 - 13:22

Beste Megan, wat fijn om te lezen dat je iedereen een hart onder de riem wilt steken en adviseren. Het klopt ook grotendeels wat je schrijft, maar er moet wel opgelet worden. Het hangt erg van de situatie af of je deze stappen ook kan nemen. Ben je namelijk getrouwd in gemeenschap van goederen, dan zit het anders. Dan is het altijd goed om een jurist te raadplegen en je te laten adviseren.

 

Beste Rita, wat een vervelende situatie! Ik heb je een e-mail gestuurd om te kijken hoe we jouw dochter het beste kunnen helpen.

Carine
Mon, 07/15/2019 - 21:29

Beste, ik en mijn partner waren wettelijk samenwonend. Ik heb mijn ex partner uitgekocht, alles staat netjes en eerlijk in een notariële akte. Hij woont nog steeds bij mij, gebruikt nog steeds verbaal geweld tegen mij. Hij belooft altijd om te verhuizen mazr doet het niet. Ik heb ook nog schrik van hem. Wat kan en mag ik doen? Dank u wel

Ryanne van HelloLaw
Tue, 07/16/2019 - 10:28

Beste Carine, ik heb je een e-mail gestuurd over jouw situatie. Indien het Belgisch recht betreft kunnen wij jou helaas niet verder helpen aangezien wij enkel in Nederlands recht zijn gespecialiseerd.

willem
Tue, 07/16/2019 - 19:48

mag een ex wel bij je in of onder je wonen? door een instelling

Leonie van HelloLaw
Mon, 07/22/2019 - 14:50

Hoi Willem, daar zijn geen regels over, maar ik kan me voorstellen dat het niet heel handig is. Je kunt het beste de betreffende instelling op aanspreken. 

Waarom lid worden van HelloLaw?
  • Krijg onbeperkt juridisch advies
  • Profiteer van de laagste prijzen
  • Krijg korting op advocaten
  • Bespaar geld
Word nu lid
Direct advies:
ma - do: 8.00 tot 20.00 uur
vrij: 8.00 tot 18.00 uur