Kinderalimentatie tijdens schuldsanering?



UPDATE: lees hier de nieuwe regels !!


Als je voorheen kinderalimentatie betaalde en je wilde tot de schuldsanering (WSNP) toegelaten worden, dan moest je de rechter om nihilstelling van de alimentatie verzoeken. Als dat werd toegewezen, hoefde je geen kinderalimentatie te betalen voor de duur van het traject. Sinds juli dit jaar is er echter een nieuwe richtlijn voor de vaststelling van de kinderalimentatie als je het wettelijke schuldsaneringstraject ingaat.

Wat is er gewijzigd?
Volgens de nieuwe richtlijn wordt het zogenaamde vrij te laten bedrag verhoogd met de kinderalimentatie van maximaal 136 euro (in 2010). Concreet betekent dit dat bij het bepalen van het bedrag dat je tijdens de schuldsanering vrij ontvangt, rekening wordt gehouden met de maandelijkse betaling van (maximaal) 136 per kind. Als er meer aan kinderalimentatie wordt betaald, dan moet er voor de duur van de WSNP nog wel om vermindering gevraagd worden tot 136 euro per maand.

Herleving kinderalimentatie
Deze nihilstelling of verlaging van de kinderalimentatie geldt voor de duur van de WSNP. Dat betekent dat de alimentatieverplichting herleeft na beëindiging van de WSNP. Verder was al eerder wettelijk bepaald dat alimentatie voor minderjarige kinderen voorrang heeft boven alle andere onderhoudsverplichtingen. De nieuwe richtlijn geldt niet als de alimentatiegerechtigde dan wel de rechthebbende ouder een Wwb-uitkering geniet.

Partneralimentatie
Voor de samenloop van het betalen van partneralimentatie en schuldsanering geldt dat je nog steeds een verzoek tot nihilstelling moet indienen bij de rechter. Dit verzoek wordt over het algemeen wel toegekend. Je betaalt dan geen alimentatie tijdens de wettelijke schuldsanering.

UPDATE: lees hier de nieuwe regels !!

Wil je meer weten over alimentatie betalen of ontvangen, neem dan contact op met één van onze juristen.

Lees ook: Alimentatie (26): Minder voor kind door nieuwe echtgenote?

Laat een reactie achter

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

Reacties (12)

d. sauer
Tue, 10/05/2010 - 20:30

In reactie op dit artikel eens een geval van omgekeerde wereld. ik (man) ben alimentatieplichtig. Mijn ex met haar nieuwe echtgenoot zijn in de schuldsanering gekomen. Zij hebben een rechtzaak aangespannen ter verhoging van de kinderalimentatie. De rechtbank in Zutphen kwam tot het volgende oordeel: er werd de behoefte vastgesteld van de kinderen. Moeder zit in schuldsanering dus heeft geen draagkracht. dus vader moet volledige mep betalen. een verhoging van bijna 75% terwijl het salaris van mij t.o.v. het moment van scheiding met nog geen 10 % gestegen is. Het bezwaar maken hiertegen kostte ruim 3000 euro met een effect van nul
Hoe oneerlijk is deze wereld. de schuldsanering is nu opgeheven met een "schone lei" maar ik moet nog steeds het hoge bedrag betalen. Een nieuwe gang naar de rechtbank kost weer een paar duizend euro.
hoe haalbaar is het om een verzoek tot terugbrenging naar het nivo van vóór de schuldsanering.

Ook dit lijkt mij eens een goed redactioneel onderzoek te kunnen worden. altijd is de man de pineut terwijl de vrouwen maar kunnen doen waar ze zin in hebben.

D.Sauer
Tue, 10/05/2010 - 20:36

even bericht naar de redactie: reacties zijn welkom. mijn lidnr is: 103061

marcella van Klaveren
Tue, 10/05/2010 - 21:10

Hallo
Ik ben het er mee eens dat het niet helemaal eerlijk gaat,
maar alle vrouwen over 1 kam scheren is ook niet helemaal eerlijk. mijn ex heeft een uitkering, en deze heeft dus vrijstelling van het betalen van allemitatie.Ik ben een alleenstaande moeder van 2 kinderen, en heb een salaris van nog geen 1200 euro... Dus wat is er in dit geval oneerlijk? Succes in ieder geval en zorg dat de kids er niet de dupe van worden.
Groetjes marcella

Alex Tiemes
Wed, 10/06/2010 - 13:21

De man wordt duidelijk gediscimeneerd door het nederlands gerecht Ben zelf gescheiden Ben alles kwijt geraakt en mag al haar schulden betalen ( oftewel schuldsanering ) maar mag 250 euro per kind heb er twee betalen waar moet ik dat weg halen en dit voor vier dagen samen met mijn kinderen die in Ouse versleten kleren bij mij komen. De allemetatue in Nederland is een grote vrouwen grap en vraag ik parter allementatie aan aangezien ik na scheiding een paar maanden geen inkomen heb gehad wordt niet naar geluisterd de vrouwen krijgen geld en heb steeds baker gehoord zelf dat Jaren gescheiden mannen ineens meer alementatie moeten betalen omdat de vrouw niet wil werken. Dit is natuurlijk te gek voor woorden dat die vrouwen blijvend kunnen proviteren deze positive discriminatie moet uit het recht systeem hier in Nederland we leven in 2010 en niet de achtiende eeuw. Waarom mag een vrouw zorgeloos verder navscheiding terwijl de man er nog levens Lang aan vast zit!!!!!!!!!
Een scheidings zaak is een prive zaak wat hier in Nederland zakelijk wordt behandelt, in mijn scheiding ook zakelijk bedrijf gehad en mocht niet prive meegenomen worden oftewel dit recht systeem is vrouwen bevoor oordeeld en dat moet echt veranderen ik roep alle mannen die allementie betalen ook op dit direct te stoppen ( indien de kinderen er niet onder lijden )
en naar de rechtbank stappen dat er gediscrimineerd wordt vanuit het gerecht en allematie eraf en zeker als de vrouw in huwelijke periode hoofd inkomster is geweest waarom moet de man betalen.
Kom in actie en vecht om je recht te houden tenopzichte van de vrouw in dit voortrek recht in Nederland

roos
Wed, 10/06/2010 - 21:37

Logisch dat de man alimentatie voor de kids moet betalen ik zit 24 uur per dag 12 dagen met de zorg voor de kinderen terwijl mijnheer met zijn liefje ligt te rollebollen hij kan gaan en staan waar hij wil en ik moet overal oppas voor regelen dat hij een behoorlijke partner alimentatie moet betalen vind ik niet meer dan redelijk per slot van rekening laat hij mij in de steek en laat mij achter met de zorg voor 3 kleine kinderen. Werken valt niet mee met een kind van net 4 (de jongste) ik had een goede baan die heb ik opgegeven om voor de kinderen te zorgen zodat hij carriere kon maken en nou gaat die lul ervandoor met een medewerkster van 13 jaar jonger nou dan betaald hij ook maar maar voor ons ....12 jaar lang. Heren bezint eer ge begint het kost hem 64 % Van zijn salaris, en echt ik heb geen medelijde met hem.

Kiki
Thu, 10/07/2010 - 17:24

De vader van mijn kinderen had een eigen zaak en is nu failliet. Omdat hij in een faillisement zat is tijdelijk zijn alimentatie op nul gezet en hoeft hij niets te betalen voor de drie kinderen die hij op de wereld heeft gezet. Helaas was dit allemaal voor bovenstaande richtlijn.
Nu is zijn faillisement beeindigd wegens gebrek aan baten en hij is te belazerd om te werken.
Korte samenvatting van dit verhaal is dus dat ik al 3 jaar geen alimentatie ontvang en dat hij ook niet van plan is om het te gaan betalen. Hij zit inimiddels in de ww. Ze zouden zulke mannen gewoon te werk moeten stellen en er voor zorgen dat hij gewoon voor de kinderen gaat betalen!
Ik kan geen dag minder gaan werken!
Maar hij kan wel 6x per jaar een nieuwe telefoon aanschaffen, een auto rijden, lekker op vakantie naar Thailand en weekendjes weg. Moet toch niet gekker worden in deze wereld.
En niemand die je wilt helpen, ja als je vet er voor wilt betalen!

sonja
Thu, 10/07/2010 - 21:06

Ik denk als ik zo lees en ook om mij heen kijk moeten stelletjes eerst goed over nadenken of ze wel kinderen moeten nemen gezien tegenwoordig zo vele gaan scheiden en vaak de man aan de koste eind trekt.
Als kind/eren naar de vader gaan dan zien ze vaak verwaarloosd uit, kleding die veel te klein zijn of behoorlijk slecht uitzien zodat ieder ander mens kan zien hoe slecht de moeder heeft omdat ze gescheiden is.
Maar dan denk ik waarom moet dat zo.
Vaders die dan iemand anders tegen is gekomen wordt dan financieel nog meer uitgekleed omdat hij dan meer inkomsten heeft , als de vrouw een ander heeft dan hebben ze zogenaamd een lat relatie terwijl ze gewoon samenwoont omdat anders de vrouw minder alimentatie krijgt omdat haar inkomen ook hoger is geworden.
Ik ken ook vrouwen die dan alimentatie krijgt wat dan ook terecht is die elk jaar op vakantie gaan, stappen, weekendje weg enz doen terwijl de man niet eens op vakantie kunnen gaan omdat ze financieel gewoon niet kunnen.

Karin Draaisma
Mon, 12/20/2010 - 19:29

Mannen vinden het oneerlijk, vrouwen ook.

Een scheiding is nooit prettig maar moet een kind er de dupe van worden? Ik ben ook gescheiden mijn dochter woont bij mij en gaat om het weekend naar haar vader (eigen keuze door ver weg te gaan wonen) hij moest 150 per maand betalen.
Het afgelopen jaar is er niks meer betaald en heb ik het LBIO ingeschakeld hij heeft nu WSNP aangevraagd,

Ik ben benieuwd of er al mensen ervaring hebben met de nieuwe richtlijnen voor alimentatie tijdens WSNP. Voor degene in de WSNP maakt het niet uit naar wie het geld gaat, of naar schuldeisers of naar het kind, lijkt mij dat dan ook vaders blij zijn dat het naar het kind toe gaat.

Omdat je in de WSNP wil moet je een aanvraag doen voor nihilstelling heb ik begrepen, deze heb ik nu ook ontvangen maar ik ga in verweer, ben het er niet mee eens dat hij niks meer hoeft te betalen voor zijn dochter en het geld naar schuldeisers gaat. Hopelijk werkt deze nieuwe richtlijn.

Karin

Anna
Tue, 11/01/2011 - 17:05

als reactie op roos:
Ik ervaar het bovenstaande fenomeen van 2 kanten: ik ben ook een gescheiden moeder en heb 2 kinderen en ontvang vanwege de belabberde draagkracht van mijn ex geen kinderalimentatie,en al helemaal geen partner alimentatie.
Daarnaast heeft mijn huidige vriend ook 2 kinderen waarvoor hij alimentatie betaald, maar gezien onze financi?le situatie zijn we in de wsnp geraakt en heeft hij nihilstelling op verzoek van de bewindvoerder aangevraagd. Zijn ex ,een vreselijke geldwolf en zit ook goed bij kas gaat in verweer, het is immers nooit genoeg!!!

Omdat er mannen zijn die er een zooitje van maken maar ook omdat er vrouwen zijn die haatdragend zijn en blijven, wil niet zeggen dat de regels daarop aangepast moeten worden. M.a.w.je kunt je ex ook een goed en gelukkig leven gunnen dus speel eens niet het verbitterde slachtoffer maar pak je leven op en live your life.
Hoe denk je dat het voor kinderen is als hun ouders soebatten over geld, zijn zij niet belangrijk genoeg voor je?

Mama
Sun, 11/16/2014 - 23:04

Is dit nog steeds anno 2014?

Babs
Tue, 02/17/2015 - 01:21

Mijn ex, vader van onze drie kinderen, heeft na de scheiding zijn zaak failliet laten verklaren en zijn vrijstaande woning en de zaak daarna op naam van zijn vriendin gezet. De kinderalimentatie is van 405 per kind per maand teruggezet naar die 138 euro per maand per kind binnen faillisement.
De partneralimentatie die hij toch al nooit betaald heeft naar nihil.
Ik ben door een auto ongeval in de WAO terechtgekomen en heb de kinderen. Om de twee weken zijn ze in t weekend bij hun vader, maar als hij zijn nieuwe vriendin in Spanje wilt bezoeken en er niet is dan lapt hij ook die regel aan zijn laars, want de kinderalimentatie van 138 per kind per maand betaalt hij ook al drie jaar lang NIET!! En de curator bij wie hij onder curatele staat doet hier NIKS aan (van der Dungen curators in den Bosch, van den Dungen zelf)
Ze kunnen dat makkelijk regelen maar dat doen ze dus niet!!
Dus wat stelt die wet dan voor!!!
En ik heb steeds de financieele zorgen. Ga er maar eens voor staan met drie kinderen en een inkomen op bijstandsnivo en niet capabel om voldoende geld te KUNNEN genereren waarbij je niet steeds elk dubbeltje hoeft om te draaien en je heel veel moet afwegen in wat je wilt en nodig hebt.
Gelukkig kan ik best redelijk goed met weinig geld uit de voeten en heb ik een netwerk van mensen om me heen waarbij we veel spullen, goederen en diensten ruilen indien nodig- maar het is toch van de zotte dat manlief vrijstaand woont en gaat en staat waar hij wilt en carrière op kan bouwen omdat de kinderen door MIJ verzorgd worden, maar ik verder geen financieele extra bijdrage voor de kinderen krijg
en ik met de drie meiden rondkom van een inkomen op bijstandsnivo. Echt van de zotte!!!

En die curator en mn ex hun zakken maar vullen over de ruggen van de kinderen.
Nee, mn kinderen komen niet tekort in luxe bij ex en ik doe en geef ook wat ik kan-
Maar een van de belangrijkste dingen wat ik ze niet kan geven is respect voor hun vader!!! Integendeel!! Hoe die man mij met zijn bloed-eigen kinderen met financieel nihil wegzet.. Geen goed woord voor die man!!! De kinderen lijden er best onder omdat ze mijn zorgen hierover mee krijgen. Sorry maar ik kan niet de hele tijd toneel spelen als ik ze zowat fulltime heb!!

De kinderalimentatie zou veel harder aangepakt moeten worden!! Desnoods dat moeders van wie de vader niets betaalt die 138 euro per maand per kind dan van de staat krijgen. En de staat desbetreffende wanbetalers van vaders maar levenslang voor de achterstand achter de hielen zit. En dus niet de moeders waar de kinderen wonen ook nog met die strijd en financieele kopzorgen zitten!! Want het is niet niks om en drie kinderen op te voeden in je uppie als ouder, en ook nog financieel op bijstandsnivo/onder de minima te zitten. Waardeloos zulke vaders.
Niet betalen, kinderen niet meer halen! En elke dag dat ze de kindreen niet te verzorgen hebben nog boete-geld voor eten en zorg erbovenop!!! Want ze hebben dan tijd genoeg om te gaan werken die losers van zulke vaders

Henny
Fri, 12/02/2016 - 09:10

Ik ben een alleenstaande moeder van 3 pubers. Vader krijgt geen omgangsregeling door onderzoek van de kinderbescherming. 2 kinderen lijden aan PTSS. .door mishandelingen van vader. Ze krijgen nu EDMR therapie. Een kind valt iedere dag gemiddeld 2x weg. Ik loop ziekenhuis in en uit. Ik ben 14 jaar lang huismoeder geweest vanwege baan in het buitenland van ex. Na de scheiding overal op gesolliciteerd nergens aangenomen. Of te oud of te hoog opgeleid. Daarom voor mezelf een bedrijfje gestart.
We hebben samen nog een koophuis met een gigantische onderwaarde. Rechter heeft bepaald dat hij hypotheek moet betalen maar hij doet dat niet. Hij wil ten koste van alles huis verkopen en schuldsanering aanvragen. Hij woont bij zijn nieuwe vriendin in en de rest van het jaar aan boord van een schip waar hij eten en zijn bier krijgt. Huis wordt nu verkocht door de bank en komt gigantische restschuld . Mijn bedrijf is nu nog niet winstgevend. Gisteren bij de gemeente geweest. Zij beweren dat ik niet in aanmerking voor schuldsanering of via iets anders dan moet ik wel 4000 euro betalen omdat ik ondernemer ben. Die kan ik niet betalen. Volgens hun krijg ik geen alimentatie meer als hij straks de schuldsanering in gaat. Ik moet mijn bedrijf dus ook opgeven waar ik een heel jaar voor geknokt heb. Ik kan dit gelukkig combineren met het constant wegvallen van mijn dochter. Ik zou dan volgens de gemeente wel vrijstelling krijgen voor solliciteren. Ik wil echter verder met mijn bedrijf. Alles wordt me afgenomen. Ik heb ook nog geen huurhuis gevonden. De gemeente gaat mij daarbij ook niet helpen. Met de rug tegen de muur

Waarom lid worden van HelloLaw?
  • Krijg onbeperkt juridisch advies
  • Profiteer van de laagste prijzen
  • Krijg korting op advocaten
  • Bespaar geld
Word nu lid
Direct advies:
ma - do: 8.00 tot 20.00 uur
vrij: 8.00 tot 18.00 uur
za: 10.00 tot 18.00 uur