Problemen rondom het ouderschapsplan

Ouders die uit elkaar gaan en samen het gezag hebben over hun minderjarige kinder(en) zijn verplicht om een ouderschapsplan op te stellen. Dit geldt zowel bij uiteengaan na samenwonen, ontbinding van een geregistreerd partnerschap als echtscheiding. In het ouderschapsplan staan de afspraken over de verdeling van de zorg, opvoedingsstaken, omgang, informatie-uitwisseling en kinderalimentatie.

Rechter beslist
Onenigheid tussen ouders over de afspraken in het ouderschapsplan leidt er vaak toe dat de rechter de knoop moet doorhakken. Oorspronkelijk was het echter de bedoeling dat in geval van een echtscheiding een rechtbank deze niet zou uitspreken zolang ouders niet een ouderschapsplan zouden overleggen. Uit de praktijk blijkt dat rechters hier verschillend mee omgaan.

Zo zal de ene rechtbank zelf een ouderschapsplan opstellen als ouders er niet uitkomen, terwijl de andere rechtbank de ouders weer terug naar de onderhandelingstafel stuurt. Soms worden de ouders doorverwezen naar Bureau Jeugdzorg in een poging om daar tot overeenstemming te komen.

Naar de notaris
Niet in alle gevallen hoef je naar de rechter om je ouderschapsplan vast te laten leggen. Sterker nog, soms heeft dat zelfs geen zin. In een recente zaak weigerde de rechtbank haar goedkeuring uit te spreken over een ingediend ouderschapsplan. De ongetrouwde ouders waren voor goedkeuring ervan naar de rechtbank gestapt, omdat dat in hun geval de goedkoopste optie was.

Ze wilden namelijk dat de rechtbank haar goedkeuring zou geven zodat het ouderschapsplan ook juridisch afgedwongen kon worden, indien één van de ouders zich niet aan de gemaakte afspraken zou houden. Gezien hun inkomen hadden ze voor de procedure een advocaat op basis van toevoeging kunnen krijgen en dat was goedkoper dan naar een notaris te stappen.

Volgens de rechtbank rechtvaardigde dat echter niet de stap naar de rechter. Dit is namelijk alleen verplicht in rechterlijke procedures tot echtscheiding, scheiding van tafel en bed, ontbinding van het huwelijk na scheiding van tafel en bed en ontbinding van een geregistreerd partnerschap.

De teleurgestelde ouders werden dus doorverwezen naar een notaris. Door het ouderschapsplan in een notariële akte te laten neerleggen, zou het eveneens juridisch af te dwingen zijn, aldus de rechtbank.

Wat vind jij?
Vind je het terecht dat de overheid het ouderschapsplan verplicht heeft gesteld, ook al gaan rechters er in de praktijk verschillend mee om? Geef nu je mening in de poll!

Deze poll is inmiddels gesloten. Je vindt de uitslag hier.


Wil je meer weten over je rechten en plichten als ouder, neem dan contact op met één van onze juristen.

Lees ook: Aangifte doen bij frustratie omgangsregeling?
Lees ook: Recht van nieuwe partner vader bij omgangsregeling
Lees ook: 10.000 euro boete voor frustreren omgang
Lees ook: Ouder frustreert band kind met andere ouder
Lees ook: Omgangsregeling: dokterverklaring eisen voor ziek kind?
Lees ook: Geen gezag vader meer na 6 jaar radiostilte
Lees ook: Geen omgang met 15-jarige die dat niet wil
Lees ook: Erkenning door ander ongedaan maken?

Bron: Rechtbank 's-Gravenhage, 1 februari 2013, LJN: BZ2444 (o.a.)

Laat een reactie achter

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

Reacties (22)

Marco
Wed, 03/06/2013 - 12:17

Ouderschapplan heeft helemaal geen zin omdat je elke keer een advocaat moet raadplegen als mw. zich er niet aan houd. Kost mij elke keer veel geld terwijl zij een gratis advocaat heeft en de hele dag de tijd om te zoeken hoe ze nu weer kan dwars liggen.

ria
Wed, 03/06/2013 - 14:59

ja marco, je hebt gelijk. Moeders hebben veel MACHT.
In de praktijk, zijn er vele moeders, die dwars liggen, als het hun niet zint. De vaders staan altijd in de kou en zouden weer een procedure moeten beginnen en dat kost VEEL GELD. En dat weten moeders maar al te goed. Sorry moeders, die van andere huize komen, die zijn er natuurlijk ook. Maar veelal hoor je het zoals marco het kortweg zegt.
Hier zou de rechtspraak eens wat aan moeten doen. Boetes opleggen vooraf, in het ouderschapsplan, wanneer een v.d. beide zich niet aan de afspraken houd. En kunnen beide ouders anders overeenkomen, dan moeten ze dit schriftelijk aan elkaar laten vastleggen

Anneke
Wed, 03/06/2013 - 15:12

Ach wat zijn die vaders weer zielig. Nou in mijn omgeving hoor ik niets anders dan dat de vaders weer moeilijk doen. Vaak hoor je weer de het een en ander verandert moet wat dagen betreft omdat het hun en hun nieuwe vrouwen weer eens niet uikomt. Echt hoor aan ieder verhaal zit twee kanten.

Diaantjuh
Wed, 03/06/2013 - 16:16

Hoe lang bestaat dat ouderschapsplan al? Ik ben dik 12 jaar gescheiden maar heb hier nog nooit van gehoord.. We hebben beide het gezag waar ik het helemaal niet mee eens ben.. Me ex betaald geen alimentatie, en kijkt niet om naar zijn zoon.. En de rechter vond niet nodig dat het gezag alleen bij mij komt.. Nou moe das ook wat..Me ex mag zijn zoon om het weekend zien geen probleem, me ex mag met um op vakantie geen probleem.. Wat wel een probleem is als je na 3 jaar weer is contact op neemt en dan met een verzoek komt dan zeg ik nee want bouw eerst maar is een band op met je zoon.. En zoon lief ziet nu wel in hoe zijn vader is.. Maar ik alleen het gezag ho maar.. Ach en zo heeft iedereen zijn problemen met een ex of het nou mannelijk of vrouwelijk is het kind is de dupe..

Hella
Wed, 03/06/2013 - 16:35

Moeilijke materie.
Als het een vechtscheiding betreft heeft zon ouderschapsplan waarschijnlijk geen zin. De ouders zullen blijven vechten, met of zonder rechter, met of zonder ouderschapsplan. Er blijft bij zon echtscheiding vaak zoveel wrok zitten dat een overeenkomst niet meer mogelijk is. Alleen machtsvertoon is dan nog mogelijk. Zie daar maar eens uit te komen. Het zou over kinderen moeten gaan....

Ron
Wed, 03/06/2013 - 20:30

Ik lees regelmatig dat er problemen zijn met scheidingen, nu is dat heel normaal om het maar zo te zeggen, hier wordt meerdere keren gezegd dat een ouderschapsplan geen zin heeft, naar mijn idee niet helemaal waar, een ouderschapsplan heeft wel degelijk zin, als beide ouders zich met regelmatig niet aan de afspraken houden houden die er in vermeld staat is het mogelijk dat de rechtbank een boete kan opleggen, recentelijk heeft op HelloLaween artikel gestaan dat een moeder zich niet aan de afspraak hield, en is daarvoor veroordeelt tot het betalen van een boete, dat je daarvoor iedere keer naar een advocaat moet is aannemelijk, het komt regelmatig voor dat beide ouders zich niet aan de afspraken houden, beide ouders hebben schuld aan een scheiding, beide ouders zijn verantwoordelijk voor hun kinderen, en als ze dan niet aan de afspraken houden dan vind ik dat ze daarvoor gestraft moeten worden, en dat kan dan ook, dus niet zielige vaders of zielige moeders, neem als volwassenen je verantwoording en kom je afspraken na, en anders betaal je ervoor.

Lb.Koppenol
Thu, 03/07/2013 - 12:15

Het ia al jaren gebleken ook toen dat ouderschapsplan er NIET was dat vela vrouwen kindermishandeling hebben gepleegd of pleegden en nog plegen inzake manipulatie van duizenden kinderen. Ook al omdat Rechters geen eenduidigheid aan de dag hebben gelegd in Familierecht. Ouderschapsplannen weliswaar verpplicht gesteld warden vrouwen niet afgdwongen te doen wat er was/is afgesproken in dergelijke plannen. Vrouwen worden niet als daders gezien dat is al de grootste MISKLEUN geweest en dat blijkt uit de opnames in Jeugdzorg, KOPprojekten etc etc tot in de psychiatrie aan gevolgen voor kinderen die ze bloot lieten staan aan zulke vrouwen-moeders al dan niet met BORDERLINE. Waar zowiezo bedrog, liegen, manipulatie afleggen valse verklaringen kenmerk van zijn.. Ga dat eerst veranderen en geen geen gezag meer over welk kind dan ook aan zulke lieden die crimineel handelen veelal als VROUW. Plus: meldplicht voor de hele bups instanties en GGZ etc etc. Want dat meldrecht werkt dus ook NIET genoeg.
En justitie ga eindelijk zulke vrouwen vervolgen en wel voor vervreemding-kindermishandeling want dat ha al jaren gemoeten ook. In belang van duizenden.

G.van Schaik
Thu, 03/07/2013 - 12:44

Het ouderschapsplan is een goede zaak, en het is ook een goede zaak als de rechter geen echtscheiding uitspreekt voordet er een accoord is over een ouderschapsplan met een bindende contactregeling. Overigens hoef je niet naar de rechter of een advocaat om een wijziging in bv de contactregeling aan te brtengen. Als de ouders het eens zijn over een verandering is het eenvoudig schriftelijk vast te leggen, te ondertekenen en als aanhangels aan het ouderschapsplan toe te voegen. kortom het is een goede zaak

Denis
Thu, 03/07/2013 - 13:24

De moeder van mijn dochter heeft een zwaar alcohol probleem.
Nu is jeugdzorg al sinds jaar en dag bezig om tot afspraken te komen tussen moeder en mij.
Helaas lukt dit telkens niet omdat moeder niet stabiel is.
Daarnaast heeft zij een borderline stoornis.
Ook het behouden van een verblijf plaats lukt haar niet.
Moeder wijst systematisch elk voorstel met betrekking tot een omgangsregeling af.
Zelf komt zij niet met een tegen voorstel of plan.
Zij eist wel omgang met onze dochter,maar kan zich aldus aan geen enkele gemaakte afspraak houden!!
In hoeverre heeft een ouderschapsplan zin wanneer dit het kind schaadt?
Hoe ver wil de overheid haar zin doordrijven?
Waar wordt de grens getrokken?
Wie bepaald wat nog haalbaar is en wat niet haalbaar is?
Onze dochter is vaak in gevaarlijke situaties gebracht,te vaak!!!
Wie draait er voor de schade op die mijn dochter oploopt,jeugdzorg blijft haar blootstellen aan deze gevaarlijke situaties.
Moeder liegt en manipuleert bij de vleet.
Gaat het nu om het prestige belang van jeugdzorg of gaat het om het kind?
In hoeverre is een kinderrechter werkelijk objectief en handelt deze in het belang van het kind?
Nou is dit uiteraard een zeer beknopte beschrijving van hoe er in onze situatie wordt omgegaan met hét ouderschapsplan.
Je wordt er wel héél erg moe van,omdat jeugdzorg savonds lekker de deur achter zich dicht trekt en bij moeders de voeten onder de tafel schuift.
Zij vragen nooit of ik er wakker van lig!!!
Als zon plan werkt is dat mooi,maar hoe lang drijf je zon plan door en ten koste van wat?
Waar houdt het op?

ookpa
Thu, 03/07/2013 - 16:21

Een ouderschapsplan is met een mooie achterliggende gedachte in het leven geroepen. Tijdens je scheiding nadenken en het vastleggen van rechten en plichten tov van de kinderen. Helaas betekend een ouderschapsplan in de praktijk helemaal niets voor de niet verzorgende ouder. Mijn kind is naar het voortgezet onderwijs gegaan, dankzij een leraar van de lagere school ben ik er achter gekomen welke school het is geworden, moeder doet nl niet aan informatieplicht en kan kinderen moeiteloos isoleren van de vader. De kosten die dit met zich meebracht als een buskaart ed. werden wel gedeclareerd bij mij want het zijn ook jou kinderen conform ouderschapsplan is het dan. Welkom in Nederland.

Suus
Fri, 03/08/2013 - 10:27

Het is zo koud en kil allemaal. Ik vind dat dit soort zaken niet bij een rechter horen. Dan hebben zij weer tijd voor iets anders en advocaten worden er niet rijker van. Als er geen alimentatie betaald wordt hoeft de ontvanger ook niet naar de rechter, dan kunnen zij naar het LBIO. Waarom niet een bureau oprichten. voor dit soort zaken. De gang naar een rechter frustreert de boel, het duurt te lang en het is kostbaar. Hierdoor komen ouders die elkaar niet liggen nog meer in een vechtmodus. Het gaat om de ouders en hun kinderen. Een rechter en een advocaat geven er niets om. Wat heb je aan een stukje papier waarop staat hoe en wat? Dat kun je gewoon naast je neer leggen. We horen en zien het zo vaak in de praktijk. Ouders moeten leren praten en dat gebeurd niet bij een rechtzaak want dan is het er in en er uit en je staat weer buiten. Een ander heeft beslist en je bent blut. Als je ouders dit samen laat doen met hulp dan gaat degene wel om. Nu hoeft degene door de gang naar de rechter niet een met de ander te praten. Wat erg en je hebt samen een kind. Enig idee hoe dit voelt als je vecht voor je kind. En enig idee hoe een kind zich dan voelt.

Ineke Kuiper
Sat, 03/09/2013 - 13:53

Het lijkt me een goed plan om ouders die zich na een scheiding meerdere keren tot de rechter wenden omdat ze er samen niet uitkomen te verplichten tot individuele counseling.
Vaak heeft het steeds weer aanklagen van de ander te maken met onverwerkte gevoelens en het elkaar niets gunnen. Dat zegt meer over de persoon zelf dan over wat er feitelijk aan de hand is, en daarom zal geen enkele rechterlijke uitspraak het onderliggende probleem oplossen. Als beide ouders zouden leren hoe ze het belang van de kinderen voorop moeten stellen, zou dat heel veel rechtszaken schelen en veel problemen bij kinderen voorkomen.

Ik denk niet dat er veel kinderen zijn die op hun 25e tegen hun ouders zeggen: wat heerlijk dat je steeds opnieuw een proces gestart bent tegen mijn andere ouder!

Een kind heeft rechten
Thu, 07/04/2013 - 23:11

Behalve achter de gesloten deuren van de rechtspraak. Daar wordt de term belang van het kind gebruikt om de rechten van het kind (gelijkwaardige en ongestoorde verzorging door beide ouders) buiten spel te zetten. Krijg met het recht te maken, en ineens moet je je schikken naar de mening van advocaten, rechters, raad voor de kinderbescherming, jeugdzorg, amk, en andere (voornamelijk vrouwelijke) ambtenaren. Meningen staan boven de wet. Dossiers staan vol van tegenstrijdigheden, en ieder stuk/rapport is toegeschreven op de eigen mening, soms zelfs met regelrechte laster en partijdigheid. Het standaard advies van de Raad voor de Kinderbescherming is altijd dat er omgang moet komen, 1 dag en een weekend per maand voor de niet zorgende ouder. Wat heeft dat met voortgezet ouderschap na scheiding te maken? Waarom er langere tijd geen omgang geweest is wordt buiten het dossiers gehouden. Als de zorgende ouder blijft tegenwerken (en alleen maar een bezoekregeling wil op haar voorwaarden of helemaal geen omgang), dan wordt dit verder uitgekleed tot een bezoekregeling bij die ouder thuis of een informatieregeling.
Volgens die deskundigen is een maand in de beleving van het kind een lange tijd, maar procedures duren ongeveer 1 jaar, dus de zorgende ouder krijgt in de praktijk altijd het alleen recht op de kinderen, of hoeft alleen maar mee te werken aan een gemarginaliseerde omgang.
Niet-zorgende ouders, je het overkomt ook moeders maar in veel mindere mate, hebben geen rechten en handelen kennelijk nooit in het belang van het kind door een juridische procedure te beginnen. Volgt: Neem afscheid van je kinderen of richt een familiedrama aan. Dat is meer in het belang van het kind, dan een (jarenlange) juridische lijdensweg. Het belang van het kind heeft uiteindelijk gewonnen. Het antwoord hierop van rechters, advocaten, jeugdzorg, raad voor de kinderbescherming, etc? Ouders dienen het onderling te regelen, maar we gaan intern onderzoeken hoe het zover heeft kunnen komen. Lees: onderzoek op de naar eigen mening toegeschreven dossiers waar niet aan waarheidsvinding is gedaan. Conclusie: Hulpverleners hebben niets fout gedaan en zagen dit niet aankomen, ze handelden in het belang van het kind door eerst toe te staan dat kinderen van hun ouders vervreemd werden, en vervolgens in het belang van het kind om dit maar zo te laten, gezien het kind aan die situatie inmiddels gewend was.......
Oogjes dicht en snaveltjes toe, en op naar het volgende familiedrama, want achter de gesloten deuren van rechters / advocaten / jeugdzorg / raad voor de kinderbescherming / etc veranderd niets... de conclusie is altijd dat ouders niet in het belang van het kind handelen, en de niet zorgende ouder geen rechten heeft.
Gezag hebben of geen gezag hebben veranderd hier ook niets aan. Ook voor gezag dient moeder toestemming te geven. Erkenning en gezag leiden alleen maar tot alimentatieplicht, en gezag wordt je net zo makkelijk weer afgenomen indien de zorgende ouder dit eist na jarenlange omgangsfrustratie. Maar na erkenning ben en blijf je alimentatieplichtig, ook al heb je geen omgang, geen zorg, en geen rechten met betrekking tot het kind. Gezag heb je hoe dan ook nooit gehad, de zorgende ouder bepaalt eenzijdig de verdeling van zorg-, opvoeding- en omgang, met volledige medewerking van rechters / advocaten / raden voor kinderbescherming / jeugdzorg / etc. Huisartsen weigeren je te consulteren / informeren, scholen weigeren je te consulteren / informeren, hulpverleners branden liever hun vingers hier niet aan.
Krijg er mee te maken, en je snapt dat daders in dit rechtssysteem beschermd worden, en slachtoffers financieel uitgekleed. Niemand is uiteindelijk verantwoordelijk ;)

@Ineke Kuiper
Thu, 07/04/2013 - 23:51

Verplichten tot individuele counseling? Dat is een gepasseerd station. Immers de ouder die naar de rechter stapte wordt zelfs bij de rechter / raad voor de kinderbescherming / jeugdzorg / etc als zorgouder buiten spel gezet. En als counseling een uitweg had geboden, dan was de niet-zorgende ouder immers niet naar een advocaat / rechter gestapt. Als de zorgende ouder niet wil, dan is counseling/mediation tijd rekken en alleen in het belang van de zorgende ouder. Counselers/mediators hebben immers geen feitelijke macht, en kunnen alleen terug verwijzen naar de rechter. Inmiddels ben je dan ook weer jaren verder.

En ik denk
Fri, 07/05/2013 - 00:00

Papa of mama, we snappen nu hoe machteloos je was en zijn blij dat je ons niet hebt vermoord. Die deskundigen zijn echt knetter gek. Jammer dat jij zo lang zoveel van ons hebt moeten missen. We zien nu hoe erg en hoe lang je geleden hebt en hoe zeer je van ons houdt om dit allemaal maar te verdragen. Kinderen, een echte vader / moeder ondergaat onrecht omdat hij/zij geen andere keuze heeft. Welkom terug in mijn leven, wat kan ik nog voor jullie doen?

Pappa zonder kind
Fri, 08/02/2013 - 02:49

Het grootste probleem met het ouderschapsplan zit hem in het feit dat dit plan geheel ter invulling van de ouders naar eigen behoeften van hun zelf is. En dat deze behoeften niet overeen komen blijft wel uit de beeindiging van de relatie. Dat een groot deel van dit plan vast kan staan door te kijken naar de behoeftes van het kind vereenvoudigd het opstellen van het plan aanzienlijk. Voor strafrechtlijk bewezen verwijtbare zaken moet er ruimte zijn voor uitzonderingen op dit standaard plan. Net als de ruimte voor ouders om in gezamelijk overleg te komen tot uitzonderingen.

1. De scheiding van de ouders is nimmer in het belang van het kind. Hoofdvestiging is dus per definitie nooit bij de verlatend ouder. Dit met het adagium bezint voordat je (met een buitenechtelijke relatie) begint.

2. Stabiliteit is een belang van het kind. Het kind blijft dus zoveel mogelijk in de oorspronkelijke woning wonen. De scheiding is al ingrijpend genoeg. Het kind extra belasten met een verhuizing is overbodig.

3. De financiele zekerheid is een belang van het kind. Dit biedt zekere garanties met betrekking tot de mogelijkheden van het kind om te ontplooien. Alle financiele ondersteuning ten behoeve van het kind moeten dan ook ten goede komen van het kind. Daarom moet het ouderschapsplan ook een kindrekening omvatten waarvan alle kindgebonden kosten worden betaald. Alle rijkstoelages en de alimentaties van beide ouders worden hierop gestort. Alle aanschaffen worden middels recus verantwoord. Bij voortdurende onenigheid over de bestedingen aanstelling van een bewindvoerder die terugbetalingen kan eisen.

4. Omgangsregeling is bij wet al gesteld op gelijke omgang met beide biologisch ouders. Indien het belang van het kind zich hiertegen verzet, zie stellimg 1 en 2.

5. Gezag is bij wet al bepaald op tweehoofdig gezag door beide ouders. Constante rechtsgang is traag en kostbaar en niet in het belang van het kind te noemen. Geschillen aangaande gewichtige zaken zouden in eerste aanleg via een onafhankelijke belangenbehartiger van het kind moeten worden besloten op basis van de door de beide ouders aangevoerde argumenten.

el
Thu, 10/10/2013 - 12:43

1. De scheiding van de ouders is nimmer in het belang van het kind: ONZIN. Ruzie en spanningen, zonder toekomstperspectief, zonder de wil om nog langer met elkaar door te leven, is DAT in het belang van het kind?? Rust en stabiliteit, daar gaat het om, dat heeft het kind nodig om zich te ontplooien. Een scheiding kan voor een kind ook heel gunstig uitwerken.

Janneman
Mon, 03/17/2014 - 12:56

Mijn bijna ex, heeft de eerste drie maanden niet naar zijn kinderen omgekeken. Ik heb hem meerdere keren laten weten, dat er gepraat moet worden over de scheiding, en de omgang met de kinderen. Hij reageert nergens op. De kinderen willen geen verplichting naar hem, willen niet iedere week, of om de week bij hem zitten, zeker niet omdat hij bij zijn ouders inwoont.Dat zouden grootouders voor mijn kinderen moeten zijn, alleen kennen mijn kinderen hun niet, veroorzaakt door hun vader. Zij willen daar dus absoluut niet heen. Na die drie maanden, heb ik de kinderen laten afspreken met hun vader, want hij nam geen initiatief. ( probleem waardoor de echtscheiding er is, geen initiatief, niet communiceren, onhyginisch, eigenbelang, overal schijt aan, niet naar kinderen omkijken, geen gevoel,enz vanuit de vader) Ik heb hem in de eerste drie maanden duidelijk gemaakt, dat er eindelijk een keer gepraat moet worden, en die afspraken er moeten komen... niets, geen reacties... Heb het hem in die drie maanden, zeker zes keer duidelijk gemaakt.

Het ouderschapsplan, is nu op zon manier opgesteld, dat de omgang vanuit de kinderen moet komen, omdat ze echt gewoon niet willen. 11 en 17 jaar. meneer zegt dat het niet bij die kinderen vandaan komt, maar bij mij, terwijl het absoluut van de kinderen uit komt. Ondertussen wilt hij toch laten vaststellen, dat ze om de week op zondag bij hem zijn. En in de zomer drie weken bij hem. Kinderen in paniek, nee, ze willen gewoon niet... Ik ga ze daar echt niet meer in dwingen.... Ik weet heel goed hoe hun vader is, (narcist), en zij weten het zelf ook donders goed. Alimentatie krijg ik amper, kan ik op 25 euro gaan rekenen, omdat hij ineens, 10.000,- euro per jaar minder verdiend... Vanaf het moment dat hij daar werkt, heeft hij een flink salaris,. en ineens niet meer... Er worden zoveel vuile spelletjes van hem vandaan gespeeld. Dure advocaat, terwijl hij geen geld heeft?? Het ouderschapsplan, geeft hem totaal geen verplichtingen, omdat ik weet dat hij het niet na zal komen. Er staat ook in, dat er minimaal één keer in de week telefonisch of persoonlijk contact met de kinderen zal zijn... Er staat wel bij, IN PRINCIPE... Nou, de kinderen hebben al laten weten, dat hij gewoon één keer in de twee weken mag bellen, wat hij nu ook doet. Ze hebben al niets met hem te bespreken, laat staan als het nog vaker zal zijn.... Meneer heeft via zijn advocaat laten weten, dat ik hem het contact met zijn kinderen belemmer... Terwijl ik hem er op aangedrongen heb, om afspraken te maken, waar hij niet op reageert, ik heb hem opgelegd, om om de week op zaterdag met de kinderen te bellen, omdat hij niets wilde afspreken... Ik heb na drie maanden de kinderen met hem laten afspreken, omdat hij niets ondernam.... Maar wel zeggen, dat ik hem dat allemaal belemmer??? terwijl ik juist contact wilde tussen hun.... waarin hij alleen maar laat afweten... Het is in alle opzichten een schoft. Ik kan het niet anders benoemen... Hij heeft die kinderen in ons huwelijk alleen maar van zich af geduwd, letterlijk en figuurlijk....
Ik zal blij zijn dat ik definitief van hem af ben. Op contact met de kinderen hoeft hij dank zij zich zelf, ook niet meer te rekenen... Dat hele ouderschapsplan, is er alleen maar, om de scheiding er door te krijgen.... Ik moet hem van informatie voorzien, wat in belang is van de kinderen,,, nou, ik vind niets in het belang, vind je het erg... Laat hij nu maar eens moeite doen om aan informatie te komen. Ik heb dat 23 jaar lang moeten doen, nu is het zijn beurt..... Het is juist in het belang van de kinderen, om de rust en regelmaat te behouden, die ze na zijn vertrek in november eindelijk weer hebben gekregen....

Gienny
Tue, 04/08/2014 - 15:44

Ik vind het ouderschapsplan ook niet erg zinvol, mijn ex is nu meer dan 2 1/2 jaar bij zijn ex weg en zij heeft een paar maanden daarna in haar eentje een ouderschapsplan opgesteld bij haar advocaat waar mijn vriend niks vanaf wist en toen hij moest tekenen zei ze dat hij moest tekenen en zo niet kreeg hij zijn zoon van nu bijna 5 niet te zien en hij was bang dat hij de kleine niet meer kreeg en tekende het, hij was het er niet mee eens maar hield zich eraan omwille van zijn zoon, maar zij deed gewoon wat ze zelf wilde deed hij niet wat zij wou kreeg hij de kleine weer niet te zien, toen wij 2 jaar geleden samen iets kregen heb ik hem gezegd je hebt rechten je moet voor jezelf en je zoon opkomen en dat begon hij toen ook te doen, en vanaf toen is zij helemaal los gegaan, de afspraak was om het andere weekend en dinsdagmiddag en donderdagmiddag, zodra zij in de gaten kreeg dat ze mijn vriend niks meer kon wijsmaken niet meer kon voorliegen en gebruiken ging ze de kleine eerst de dinsdagen en donderdagen weg houden toen weekenden en maar klagen en maar zeiken, ze kon en kan niet accepteren dat mijn vriend bij haar is weggegaan en gelukkig is met een ander terwijl zij geen vent kan houden, vorig jaar was het ergste en hield ze hem ontelbare keren weg en waren wij het zat en juridisch loket gebeld en kreeg hij een advocaat toegewezen, een super advocaat! Die voor hem streed(nu nog) en na een maand weghouden kregen we hem het vaderdag weekend en dat was de laatste keer dat we hem zagen tot 17aug na de zitting in de rechtbank, van de rechter kreeg ze ze over te kloten wat haar bezielde het kind weg te houden enzv.. Daarna zou de kleine iedere woensdagmiddag en om het andere weekend komen Maarja ook weer zo vele keren de woensdag weggehouden en maar de advocaat bellen, ze houd hem weer weg, oké ik mail haar advocaat maar het hielp niet, nu komt er weer een zitting binnenkort maar al word er door de rechter gezegd dat ze zich aan de afspraken moet houden zij doet wat zij wilt, ze is emotioneel heel instabiel kleine krijgt geen aandacht enzo, Zij ligt al 2 jaar zo vreselijk dwars het zou gewoon echt niet mogen dat moeders zo dwars doen en alleen aan zichzelf denken en hun ex pijn willen doen, daar moeten ze echt wat aan doen, ik snap best dat er vaders zijn die doordraaien vanwege al stress en het gemis van hun kinderen(ik weet ook dat er vaders zijn die niet naar hun kinderen omkijken en gewoon lamzakken zijn, maar dit is onze situatie), die moeders moeten keihard aangepakt worden want ze zijn totaal niet bezig met wat het met de kinderen doet, die lijden er zo onder, mijn stiefzoon heeft zijn papa al zovaak moeten missen, de woensdag is niet weggevallen en hij komt alleen nog om het andere weekend, en hij is altijd zo blij als hij papa weer ziet, die moeders moeten echt eens kijken naar wat ze hun kinderen aan doen, ze hebben beide ouders hard nodig!! Ouderschapsplan verplicht prima, maar zorg dan ook voor harde maatregelen als het plan continue niet word nageleefd!

Eric
Tue, 01/06/2015 - 18:00

Als ik al die reacties lees denk tonge tjonge .
Zelf heb ik er ook mee te maken en heb 2 vrouwelijke advocaten , en als je die hoort dat bijna 80 % Van hun zaken familiezaken zijn en dat geruzie en vooral sommige vrouwen hoe deze dwars kunnen liggen.

Ik stel dan 1 simpele vraag en dat is ook afhankelijk van de situatie , mishandeling , vreemdgaan , ruzie , meningsverschil ; Moet dit ten koste van het kind gaan , vaak gedragen wij volwassen ons als kind , ik ga me niet schoon praten ook ik en dan zeg ik DURF mijn fouten toe te geven en ga daar niet het kind voor beboeten . De schade die het kind oploopt is zo ontzettend groot op latere leeftijd . Denk daar eens over na

moedertje.
Thu, 03/12/2015 - 15:38

Ik heb ook een heeeeleboel reacties gelezen en een heleboel koesteren wrok. Ijzelf ook gedeeltelijk maar vooral door get handelen van mijn vorige partner. Op het moment is onze zoon er de dupe van en hij ziet het helaas niet in. Ik als moeder zijnde moet me tegenover iedere instantie bewijzen etc etc. En hij geeft toe dat hij drugs gebruikt maar hier zitten geen gevolgen aanvast. Het is niet zozeer het wrok tegen over mijn vorige partner maar meer de instanties amk jeugdzorg rechters etc. Dqt moeten ze eens goed op de schop doen. En iedere situatie niet als standaard behandelen maar naar het gezin. Maar er wordt van voor naar achter gewerkt. Eerst maken ze het verhaal hoe zij er het beste uit komen.En daarna nog even er naar toe werken met hun zogenaamde pprofessionele opinie.... jep welkom in nederland

Rob
Mon, 01/04/2016 - 01:05

Wat een gedoe allemaal over het ouderschapsplan terwijl dit niet eens noodzakelijk was (en er uiteindelijk ook niet is gekomen) bij een echtscheiding. Overal lees je dat dit verplicht is indien er minderjarige kinderen bij zijn betrokken. In mijn geval is de echtscheiding uitgesproken (en inmiddels ook in geschreven bij gemeente zonder dat er een ouderschapsplan is (ook niet door rechtbank opgesteld. NB rb maakte fout op fout in de gehele procedure maar geen mens kraait er naar. Zeker de ......................moeder niet.

Waarom lid worden van HelloLaw?
  • Krijg onbeperkt juridisch advies
  • Profiteer van de laagste prijzen
  • Krijg korting op advocaten
  • Bespaar geld
Word nu lid
Direct advies:
ma - do: 8.00 tot 20.00 uur
vrij: 8.00 tot 18.00 uur
za: 10.00 tot 18.00 uur