Schoolkinderen gillen straks zo hard als ze willen

Geluidshinder
Kinderen moeten in het speelkwartier op het schoolplein kunnen schreeuwen en gillen. Als regels tegen geluidshinder dat onmogelijk maken, moeten die regels aangepast worden, stelde de verantwoordelijke minister voor.

Aanleiding
De geplande wetswijziging volgt op een kort geding die inwoners van Heemstede hadden aangespannen tegen een plaatselijke basisschool wegens geluidsoverlast van de schoolkinderen. De rechter bepaalde dat de wettelijke geluidsnormen soms inderdaad werden overschreden, maar dat omwonenden zich daaraan moesten aanpassen of anders moesten verhuizen.

Gedeelde verantwoordelijkheid
Maar de rechter had meer te zeggen over de geluidsoverlast. Ook een school heeft in een dergelijke situatie een verantwoordelijkheid. Daarom raadde de rechter de school aan maatregelen te nemen om geluidsoverlast zoveel mogelijk te beperken. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door het bewustmaken van de kinderen dat gillen niet altijd nodig is.

Het is nu de bedoeling dat voor schoolpleinen dezelfde wettelijke uitzondering gaat gelden als voor zwembaden en andere sportvoorzieningen, die geluidsoverlast kunnen veroorzaken.

Lees ookOverlast van buurtbewoners

Bron: Nederlands Dagblad (o.a.)

Rechtbank Haarlem, sector civiel, 9 mei 2008, LJN: BD2337

Laat een reactie achter

Restricted HTML

  • Allowed HTML tags: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • Lines and paragraphs break automatically.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

Reacties (19)

vincent
Thu, 12/04/2008 - 13:01

Belachelijk zijn die mensen zelf niet jong geweest.
Pak liever de hangjongeren aan die de boel kapot maken en de buurt onveilig maken.

MijnNaam
Thu, 12/04/2008 - 13:13

Vincent, het ene probleem heft het andere niet op. Vandalisten etc moeten inderdaad aangepakt worden.

Schreeuwende koters is helaas een onderdeel van de maatschappij*. Schreeuwen is prima, maar niet te pas en te onpas. Veel van die scholen zijn gevestigd in woonwijken, waar mensen WONEN. Van wonen moet je kunnen genieten, in de rust die je daarbij mag verwachten. Nabij een school wonen, wil nog niet zeggen dat het a-sociale geschreeuw van die onopgevoede jong wenselijk is. Nachtdienst gehad? Pech! Ziek? Pech! Ja ja, dat doen mensen ook weleens...

De scholen verplaatsen ze maar naar industriegebieden. Mag dat jong lekker schreeuwen wat ze wil! Tot die tijd moeten we ze maar stelselmatig onderwerpen aan lijfstraffen tot er wat begrip en respect in zit.

Vast komen er nu weer van die heerlijke gristenhonden met wat gebrabbel, maar hun jong heeft natuurlijk een extra handicap!

Esther
Thu, 12/04/2008 - 13:35

MijnNaam, waarschijnlijk heb jij zelf (nog) geen kinderen aan je reactie te zien. Ik geef toe dat het misschien storend kan zijn maar wat zijn een paar uur per dag op een mensenleven. Zo vaak komen kinderen vandaag de dag niet meer buiten. En laat ze alstublieft kind zijn zolang dat nog kan. De wereld is al te serieus genoeg. Een kind vertellen dat hij/zij niet meer mag schreeuwen/gillen tijdens het spelen zorgt er voor dat hij/zij zichzelf niet meer kan uitten. En dat heeft helemaal niks te maken met dat een kind niet goed opgevoed of a-sociaal is. En als je het hebt over je rust overdag na bv. je nachtdienst of ziekte, nou dan mogen ze ook wel eens wat gaan doen aan al die (bouw)bedrijven/doe-het-zelvers/gemeente die o.a. het glas komt legen/snelwegen/vliegtuigen, etc. die maken de hele dag door lawaai!
En Vincent, je hebt gelijk...de mensen zijn zelf ook jong geweest. Alleen kiezen ze er voor om dat te vergeten en klagen liever en vind ik dat jammer, dat mensen altijd zo moeten zeuren, het komt zeker niet ten goede aan de leefomstandigheden.

Defixje
Thu, 12/04/2008 - 14:20

Totaal mee eens met Esther!

Kinderen snappen nog niks van Nachtdiensten enz. En btw, je bent toch zelf bij een school gaan wonen? (zo niet dan heb je misschien een puntje)

Ik vind dat een kind lekker zichzelf een kwartiertje/halfuurtje moet kunnen uitleven op school.

LAAT EEN KIND EEN KIND ZIJN!

Rosalie
Thu, 12/04/2008 - 14:53

Ik wou het ook even onderstrepen dat ik het helemaal met Esther en Defixje eens ben.
Hoe kom je op het idee om een kind die buiten aan het spelen is,zich niet meer uit mag leven!En dat op een schoolplein notabene.

Jacky
Thu, 12/04/2008 - 15:09

Nou , ik heb vroeger vlak langs een school gewoont,het geeft inderdaad een hele boel herrie,maar....als ik het met de jeugd van tegenwoordig hoor,nee.....ik vind dit verschrikkelijk.Iedereen roept door elkaar heen en steeds harder lijkt wel.
Disipline ,moet er meer ingebracht worden,dan zijn we over 10 jaar ook van de hangjongeren af.De jeugd heeft de toekomst , maar het loopt uit de hand.

Wieteke
Fri, 12/05/2008 - 00:43

MijnNaam,

Vraag aan de woningbouw of men even dubbele ramen bij je willen plaatsen.

Doe jezelf een lol en schaf ogenblikkelijk oordopjes aan..je kent die dingen wel...ze worden door praktisch iedereen die ploegendienst draait gedragen. Dan zijn het gillende kinderen en daarna heb je last was een half versleten wasmachine die bij de buren staat!

Ik vind het namelijk belachelijk dat kinderen zichzelf straks niet meer via stemgeluid mogen uiten. Vergis je niet, een kind dient ruim 2 uur aandacht voor het leerwerk te hebben en dat is best zwaar. Op het schoolplein spelen en daarbij geluid produceren is volstrekt normaal. Daar dient een schoolplein ook voor! Dat iedereen door elkaar heen schreeuwt heeft o.a. ook een sociale functie.

Zo werkt dat bij kinderen die nog niet volwassen zijn en afleren heeft geen enkele zin. Dan gaan ze nog meer schreeuwen omdat het juist niet meer mag.

Disipline heeft hier niks mee te maken. Probeer maar eens intern de boel zachtjes te laten verlopen als de school CITO-toetsen aan het afnemen is. Lukt geen enkele leerkracht. Juist daarom -en alleen die week- worden de kinderen per groep naar binnen begeleid.

Heel onderwijzend Nederland haalt opgelucht adem als die 4 dagen om zijn, om tot de conclusie te komen dat het weer dit jaar niet is gelukt om de kinderen stil te laten zijn.

Schreeuwende kinderen is een sociaal gebeuren en daarnaast heeft het een ontladingsfunctie, spanning moet worden afgebouwd om daarna weer vol aandacht de informatie van de leerkracht tot zich te kunnen nemen.

Onderwijzer
Fri, 12/05/2008 - 11:25

Nou Jacky, Je hebt dan welliswaar langs een school gewoond, op school ben je zo te zien niet veel geweest. Behalve dat je een simplistische redenering hebt (het lijkt wel steeds harder: heb je dit onderzocht of gemeten) kun je het woord disciplineniet eens goed spellen.

Mooie bijdrage leveren we met zijn allen weer voor dit probleem.

Lang leve de democratie en inspraak van alle 16 miljoen deskundige Nederlanders!

Onderwijzer 2
Fri, 12/05/2008 - 11:27

In mijn voorgaande bericht is een aantal leestekens niet meegenomen, dit voor het geval Jacky meent mij hierop te moeten wijzen.

Frank.
Fri, 12/05/2008 - 12:31

Ik woon zelf in Heemstede, volgens mij 1 van de snelst vergrijzende plaatsen van Nederland.
Geen idee hoe dat toch komt...

Ouderraad lid
Tue, 12/09/2008 - 08:49

Sorry hoor mensen,

Als de brijheid van de kinderen wordt afgenomen om zich uit te leven, dan is het wel heel erg gesteld met deze maatschappij ! En om scholen naar industriegebieden te verplaatsen is helemaal van de zotte !!
Kinderen moeten zich kunnen uiten. Sommige kinderen mogen thuis ook niet ff lekker uitleven. Omdat Papa en Mama de rust willen hebben. Dus worden ze naar buiten gestuurd en dus krijg je hangjongeren ! We maken zelf deze maatschappij. We willen meer (Zoals Minister Bos gisteren zo mooi gezegd had in dwdd)en gaat iedereen werken en worden de kinderen op opvangcentra gebracht. (Mogen ze daar wel schreeuwen ???)
Waar blijft de aandacht en de liefde voor de kinderen? Nee, we ontnemen ze nog ff het recht om zich lekker uit te leven en heerlijk te schreeuwen ! En weet je , soms denk ik dat wij ook maar ff moeten schreeuwen om onze frustratie als ouders te kunnen uiten richting de mensen die geen begrip kunnen opbrengen voor de kinderen. Echt onbegrijpelijk.

De kinderen hebben ook rechten ! Laat ze met rust en geef ze de ruimte om zich te kunnen ontwikkelen. En aan alle ouders, geef je kind de aandacht en liefde. Daar vragen ze om !
Zo, ik heb gesproken !

Marion
Tue, 12/09/2008 - 20:25

Dat kinderen zich mogen uitleven, prima. Net zoals iedereen ben ik ook kind geweest. Maar op de school waar ik zat was het verboden om onnodig te gaan schreeuwen en gillen. Stond twee tot drie weken strafcorvee op. En we vermaakten ons ook prima zonder al te veel lawaai waar de buurt last van kon hebben. Dus kind, kind zijn kan ook zonder gegil.

Niet te geloven
Mon, 01/05/2009 - 00:03

Het woord zegt het al uitleven. Kind zijn. Ongedwongen en vrij leven. Lachen, Huilen, Spelen, Gillen als je tikkertje speelt en bijn wordt geraakt. Emoties.. mag dat niet meer ? Starks als deze kinderen jongeren zijn zullen ze zich anders gaan uitleven in stilte.. op sexueel en drank en geweld gebied. Is dat waar we naar toe gaan ? Mensen toch !

Stelletje hufters
Fri, 07/10/2009 - 13:57

Ik woon naast 2 basisscholen en het geeft in toenemende mate een berg herrie. Dat komt door verschillende oorzaken. Eén daarvan is de waan dat kinderen maar moeten kunnen schreeuwen als ze daar zin in hebben (Iemand aanvallen op spelfouten die een legitiem punt maakt, siert je niet onderwijzer). Feitelijk geeft men met de opvoeding - ook op school ja - de regels voor hoe men zich later moet gedragen. Vroeger moest je niet heel de tijd lopen gillen op het schoolplein, of waar dan ook, maar nu is dat blijkbaar pedagogisch verantwoord. Maar diezelfde mensen gaan dan later wel klagen als die kinderen pubers worden en herrie maken en als ze als volwassene zich niet weten te beperken. Dan is het plots niet meer ok.

Het is inmiddels zo erg dat ik de ramen niet open kan doen - vooral bij goed weer- en de ventilatieroosters ook dicht moet houden. Ik HEB dubbel glas en allerhande isolatie. Leuk als je MOET rusten en niet kunt rusten. Leuk als je je moet concentreren en dat niet kan. Leuk als je geen geld hebt om te verhuizen. En dan moet ik zien hoe die kutkinders met de auto (tot aan bmw x5 zelfs), worden gebracht en gehaald door mensen die dus wel poen hebben en dan tegen mij weer zeggen dat ik niet moet zeuren.
Al die autos geven ook last en bij mooi weer staan ze gerust een half uur met draaiende motor en joelende fan (voor de airco) naast mijn deur. Dan heb ik het nog maar niet over de kinderen die puber worden en het schoolplein logischerwijze gebruiken als hangplaats, waar het ook leuk voetballen is tegen mijn garagedeur, de ghettoblaster mee is, er weer moet worden geroepen en op enig moment ook altijd dingen moeten worden gesloopt.
Maar dat mag allemaal, want het zijn kinderen.
En als dat dan mag, dan mag ik natuurlijk die school slopen. Want ik ben ook kind geweest en blijkbaar is dit de bedoeling.

mijn naam
Sun, 10/25/2009 - 10:55

als iemand heeft door gegeven bij gemeente dat denk ik ze hebben geen kind gezien of ze hebben geen kind,
kind is gewoon kind
als ze zijn niet kind waarom noem je kind dan?

mijn naam
Sun, 10/25/2009 - 10:56

als iemand heeft door gegeven bij gemeente dat denk ik ze hebben geen kind gezien of ze hebben geen kind,
kind is gewoon kind
als ze zijn niet kind waarom noem je kind dan?

jokec
Fri, 07/16/2010 - 12:38

Ik woon sinds enkele jaren ook in de buurt van een basisschool. Ik heb zeer veel overlast van geschreeuw en gekrijs van het schoolplein. Toen wij hier kwamen wonen had ik verwacht dat je in de pauze wat geluid zou horen van spelende kinderen, waar ik helemaal geen hekel aan heb. Maar ik woon naast een school waar men de hele dag pauze heeft, de leerkrachten de hele dag op het platte dak (terras) in het zonnetje zitten en de leerlingen er een wedstrijdje van hebben gemaakt wie het hardste kan krijsen en schreeuwen. Het verbaasd mij dat de kinderen de hele dag buiten zijn en mijn school is ook weer de enige waar dat zo is, als ik langs andere scholen fiets zijn ze gewoon aan het leren, plus dat ik denk, nou ja als ze toch willen bezuinigen, kunnen ze beter die dure leerkrachten vervangen voor SPW érs, die zouden misschien nog wat leuke spelletjes met de kinderen gaan doen en iets aan het gekrijs en geschreeuw. Ik heb zelf ook met kinderen gewerkt en destijd werd daar wel iets van gezegd. Het 1 en ander heeft volgens mij ook iets met opvoeding te maken. Mijn buurkinderen spelen ook in de tuin, heb ik helemaal geen last van, ook al schreeuwen die ook, maar ik zou overdag ook wel graag een keer een uurtje in de tuin willen zitten om van mijn pensioen te genieten. Verhuizen, een oplossing?? Nou ja iedereen kent de huizenmarkt dus das wel heel kort door de bocht. OK ik kom een beetje gefrustreerd over, maar heb ook het gevoel dat er van opvoeden ook geen sprake meer is.

Marieke
Tue, 05/12/2015 - 20:09

Bij ons in de wijk spelen de kinderen allemaal in hun eigen tuin. Daar wordt konstant geschreeuwd en getierd...echt niet normaal. Zelfs ouders roepen vanaf de voortuin dwars door hun huis de kinderen naar binnen!
Het is een onbeschofte manier van ongaan met mekaar en best af te leren. Kinderen mogen spelen, maar als gekken gillen en krijsen en schelden is echt niet nodig. Ik hoor ze met mijn ramen en schuifpui dicht ..en het is niet fraai wat er geroepen wordt! Ouders leren hun kinderen gewoonweg geen fatsoen meer!

Ikke
Fri, 05/12/2017 - 13:44

Ik woon ook bij een school inderdaad veel gekrijs e geschreeuwd maar lekker rustig zomers 6 weken lang het komt ook door heel suiker gebruik denk ik
Ik erger mezelf niet ssn dit helpt niets het is nu een maal een woonwijk en anders bmoet je niet bij een school gaan wonen maar soms heeft het twee kanten kunnen zich kunnen uiten en vroeger was het inderdaad veel discipline het is niet anders
Maar wij hebben er geen moeite mee

Waarom lid worden van HelloLaw?
  • Krijg onbeperkt juridisch advies
  • Profiteer van de laagste prijzen
  • Krijg korting op advocaten
  • Bespaar geld
Word nu lid
Direct advies:
ma - do: 8.00 tot 20.00 uur
vrij: 8.00 tot 18.00 uur
za: 10.00 tot 18.00 uur